2007-12-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeWaterMyFriend
Lol vem är det som heter trädgårdsmästare?!!!!!!

Julio Cruz?!!
Citera
2007-12-18, 21:52
Medlem
Luffsens avatar
Tänk er ett Milan i interoto eller Uefacupen, den tanken skrämmer mig.. Och nästkommande match är ju inte direkt lätt mot Inter, hjärtat dunkar lite mer för Inter än övriga klubbar men ser nästan hellre att Milan tar 3 poäng på söndag. Kanske kan det vara vändningen alla väntat på..
Citera
2007-12-18, 22:36
Medlem
Über_menschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffsen
Tänk er ett Milan i interoto eller Uefacupen, den tanken skrämmer mig.. Och nästkommande match är ju inte direkt lätt mot Inter, hjärtat dunkar lite mer för Inter än övriga klubbar men ser nästan hellre att Milan tar 3 poäng på söndag. Kanske kan det vara vändningen alla väntat på..
Tror du inte det kan vara en bra vändpunkt att hamna utanför de fyra första så de förstår att de behöver lägga lite krut på ligan?
Citera
2007-12-18, 23:09
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Möjligheten att följa matcherna på TV är en sådan faktor, dessutom är utbudet enormt. En annan är att man idag värderar sin fritid annorlunda. Att gå på en match tar tid, inte minst nu när säkerheten är besvärlig att ta sig igenom. Säkerhet, biljettpriser osv spelar naturligtvis också in (precis som du nämnde).

DÄR ligger verkligen ett stort problem.

Soffan är mjuk och skön, man har nära till en toa som sannolikt har papper, repriser erbjuds och pengarna ligger kvar i plånboken - samtidigt som risken för en blåtira är noll.
Och att välja bort det för en betongbunker med noll komfort och ännu mindre sikt kräver nästan en idiots handling. Jag menar, betala minst 500 för en biljett (på långsidan) senast dagen före istället för på arenan vid matchen, samtidigt som man sannolikt är rätt så "mindre välbetald" och uppe på allt får man traska mellan (som i Rom) regelrätta slagfällt i åtminstone hälften av matcherna. Och eftersom det är så vanligt med bråk så är ofta kollektivtrafiken kring arenan stundtals utslagen, så glöm att komma hem snabbt... Om du nu inte åker vespa och har turen att hitta en parkering som inte invaderas av slagskämpar eller blir stulen, etc.

Och det, "stadium kontra TV-frågan", är ett problem fan i mig ingen tar tag i.

Sen vill inte jag heller att Italien ska följa Englands horeri till fullo. Charmen måste bibehållas, men det gör den absolut inte om inte 1, åtminstone hyfsade framgångar kommer vara ett stadigt inslag i framtiden och 2, publiken återvänder.

Och svaren på varje fråga är pengar.

Ny arena kostar pengar men en sådan kommer ju i sin tur sedan generera pengar. Framförallt om man sedan äger arenan. Men det får inte gå ut över biljettpriserna, men kan det inträffa om man vill behålla stjärnorna och de reella möjligheterna till framgång? TV-pengarna kommer sina, sponsorintäckterna kanske man kan få att öka men där italien framförallt ligger efter är ju intäkterna kring matcherna - men där får man ju verkligen inte agera.

Roma gjorde en studie på det här i början av 2000-talet med för mig okänt slutligt resultat, men det hela gick ungefär ut på - är åskådarna värda att ha där? Genererar dom de pengarna som motiverar ansträningar från oss att få dit dom? Svaret var nej.
Italienare konsumerar för lite på plats, även om man nu skulle ägt Olimpico. Faktum är att även OM Roma skulle fått pengar för de pizzor och dricker som säljs, så skulle de ändå inte överstiga alla böter de (det året) fick. Och då är vi ju där igen. Vad finns det för grunder att tro att Italien och framförallt Roma kommer göra något (eller iaf tillräckligt) för att locka till sig supportrar som ser matchen på plats istället för på TVn (som i sin tur ger alla italienska klubbar de största inkomsterna)?

Måste sluta tänka på det här, har inte råd att bli mer gråhårig...
Citera
2007-12-18, 23:37
Medlem
Luffsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Über_mensch
Tror du inte det kan vara en bra vändpunkt att hamna utanför de fyra första så de förstår att de behöver lägga lite krut på ligan?
Jo det kanske stämmer. Men Champions League utan Milan? Jag vill inte se Fiorentina i Champions League av den enkla anledningen att jag inte kan se Fiorentina liksom SS Lazio göra bra ifrån sig i Europa. Jag vill se de 4 tunga kanonerna CL konstant, då jag vill att italienska lag ska dominera i Europa likt säsongen 03-04.
Jag hoppas att Serie A snart ska se ut som innan alla skandalerna rullades upp men utan fusket.
Dvs: Juve/Milan/Inter och Roma ska göra upp göra upp om de 4 första platserna i ligan. Det här är egentligen den enda sak jag är avundsjuk på gentemot Premier League med deras 4 tunga kanoner. Förstår om många tycker det är tråkigt med samma lag som alltid är topp 4 men jag personligen tycker inte så.
Känns konstigt att se Inter leda ligan med hästlängder med lag som Juve och Milan långt efter
Citera
2007-12-19, 01:42
Medlem
Jag ser hellre att det blir dom 7 systrarna igen.

Juventus, Milan, Inter, Lazio, Fiorentina, AC Parma och AS Roma.

Parma kan bytas ut mot Palermo. Det hade varit något!
Citera
2007-12-19, 08:28
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tONYbOOi
Julio Cruz?!!

Exakt. Han var trädgårdsmästarpojke hos Banfield och en dag fick han vara med på en träning... och på den vägen är det.

Grym .
Citera
2007-12-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Självklart har du en poäng, men samtidigt så tror jag att det finns andra faktorer som i minst lika hög grad styr fotbollspubliken. Möjligheten att följa matcherna på TV är en sådan faktor, dessutom är utbudet enormt. En annan är att man idag värderar sin fritid annorlunda. Att gå på en match tar tid, inte minst nu när säkerheten är besvärlig att ta sig igenom. Säkerhet, biljettpriser osv spelar naturligtvis också in (precis som du nämnde).

Botemedlet är väldigt enkelt, gör som de tyska klubbarna (Bygg om arenorna med publiken i fokus), visserligen krävs det att Serie A klubbarna äger sina egna arenor men det är en förutsättning om ligan ska kunna fortsätta vara konkurenskraftig. Kunde tyska klubbar öka publik snittet med i vissa fall flera hundra procent så kan även de Italienska göra det.
Citera
2007-12-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Och det, "stadium kontra TV-frågan", är ett problem fan i mig ingen tar tag i.

Själv känner jag fotbollsfanatiker i Italien som ofta väljer bort att gå på matchen på söndagen eftersom de då dessutom hinner med en spansk eller engelsk match på TV och är i fin form till kvällsmatchen. Många italienare tycker om ”det goda livet” och fåtöljen är som sagt bekväm.

Jag har för mig att Berlusconi också uttalade sig angående publiken för ett par år sedan. Kontentan var att pengarna finns i TV-avtalen, men för att det ska bli en bra produkt att sälja så krävs publik och god stämning på arenan. Så ett sätt att tackla situationen skulle kunna vara att faktiskt sänka priserna och gynna tifo. Våldet måste dock bort eftersom det är dålig PR. Cyniskt, men hyfsat rationellt och för mig acceptabelt.

Om minnet inte sviker mig (som det allt oftare har en tendens att göra) så var detta för ganska många år sedan, då prognoserna för TV-avtalen siktade mot stjärnorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Botemedlet är väldigt enkelt, gör som de tyska klubbarna (Bygg om arenorna med publiken i fokus), visserligen krävs det att Serie A klubbarna äger sina egna arenor men det är en förutsättning om ligan ska kunna fortsätta vara konkurenskraftig. Kunde tyska klubbar öka publik snittet med i vissa fall flera hundra procent så kan även de Italienska göra det.

På längre sikt så har du naturligtvis rätt, men som zach nämnde... Pengar!

En kortsiktigare och billigare variant skulle kunna vara att sänka priserna, gynna tifo och förbättra TV-produktionen
Citera
2007-12-20, 19:00
Medlem
Vilken hektiskt jävla julhelg det blir.

Jag flög till Sverige för drygt 10 dagar sedan för att påbörja julfirandet med familjen.

Den 22:e flyger jag tillbaka hem tll Milano och förbereder mig mentalt inför derbyt, stryker matchtröja och lagar mig något rött och milanesiskt.

23: ser jag derbyt, och firar alternatvit gråter, innan planet går tillbaka till Sverige och julfirandet.

27:e flyg hem till Milano.

Vet inte riktigt om det passar i tråden, men men.

Vilken mäktig match det blir, hursomhelst.

Catania - Milan i cupen ikväll. Är en rätt spännande match trots allt. Ett antal yngre förmågor kommer säkerligen spela, och Ancelottis son, Davide, är uttagen. Skulle vara underbart kul att se honom spela.
Citera
2007-12-22, 12:09
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffsen
Jo det kanske stämmer. Men Champions League utan Milan? Jag vill inte se Fiorentina i Champions League av den enkla anledningen att jag inte kan se Fiorentina liksom SS Lazio göra bra ifrån sig i Europa. Jag vill se de 4 tunga kanonerna CL konstant, då jag vill att italienska lag ska dominera i Europa likt säsongen 03-04.
Jag hoppas att Serie A snart ska se ut som innan alla skandalerna rullades upp men utan fusket.
Dvs: Juve/Milan/Inter och Roma ska göra upp göra upp om de 4 första platserna i ligan. Det här är egentligen den enda sak jag är avundsjuk på gentemot Premier League med deras 4 tunga kanoner. Förstår om många tycker det är tråkigt med samma lag som alltid är topp 4 men jag personligen tycker inte så.
Känns konstigt att se Inter leda ligan med hästlängder med lag som Juve och Milan långt efter

Det är väl bara för Milan att förtjäna sin plats - precis som för alla andra. Om Fiorentina tar en topp-4 plats i ligan unnar jag dom CL-spel. Till skillnad från Lazio har Fiorentina en spännande, slagkraftig trupp vilket jag tror dom kommer visa i UEFA-cupen redan i år.

Det tråkiga med ditt sätt att tänka är väl att konceptet med fotbollen skulle tappa all substans. Då skulle egentligen inga fler lag än dina "kanoner" behövas. En liga med 4 lag helt enkelt. Tjusningen med fotboll oavsett vad man håller på för lag är väl att det kan gå hur som helst.

Självklart förstår jag ditt resonemang att du vill att italiensk fotboll ska visa sig värdig, men det tror jag Fiorentina kan lika bra som Juve.
Citera
2007-12-23, 12:49
Medlem
Idag skall jag ge Inter-Milan en chans, jag blir lika besviken varje gång jag ser på Serie A men fotbollsdåre som jag är så ger jag dom nya chanser gång på gång, idag är det så dags igen.

Får hoppas att Kaká och Ibrahimovic kan bjuda på något riktigt smaskigt idag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in