Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Möjligheten att följa matcherna på TV är en sådan faktor, dessutom är utbudet enormt. En annan är att man idag värderar sin fritid annorlunda. Att gå på en match tar tid, inte minst nu när säkerheten är besvärlig att ta sig igenom. Säkerhet, biljettpriser osv spelar naturligtvis också in (precis som du nämnde).
DÄR ligger verkligen ett stort problem.
Soffan är mjuk och skön, man har nära till en toa som sannolikt har papper, repriser erbjuds och pengarna ligger kvar i plånboken - samtidigt som risken för en blåtira är noll.
Och att välja bort det för en betongbunker med noll komfort och ännu mindre sikt kräver nästan en idiots handling. Jag menar, betala minst 500 för en biljett (på långsidan) senast dagen före istället för på arenan vid matchen, samtidigt som man sannolikt är rätt så "mindre välbetald" och uppe på allt får man traska mellan (som i Rom) regelrätta slagfällt i åtminstone hälften av matcherna. Och eftersom det är så vanligt med bråk så är ofta kollektivtrafiken kring arenan stundtals utslagen, så glöm att komma hem snabbt... Om du nu inte åker vespa och har turen att hitta en parkering som inte invaderas av slagskämpar eller blir stulen, etc.
Och
det, "stadium kontra TV-frågan", är ett problem fan i mig ingen tar tag i.
Sen vill inte jag heller att Italien ska följa Englands horeri till fullo. Charmen måste bibehållas, men det gör den absolut inte om inte 1, åtminstone hyfsade framgångar kommer vara ett stadigt inslag i framtiden och 2, publiken återvänder.
Och svaren på varje fråga är pengar.
Ny arena kostar pengar men en sådan kommer ju i sin tur sedan generera pengar. Framförallt om man sedan äger arenan. Men det får inte gå ut över biljettpriserna, men kan det inträffa om man vill behålla stjärnorna och de reella möjligheterna till framgång? TV-pengarna kommer sina, sponsorintäckterna kanske man kan få att öka men där italien framförallt ligger efter är ju intäkterna kring matcherna - men där får man ju verkligen inte agera.
Roma gjorde en studie på det här i början av 2000-talet med för mig okänt slutligt resultat, men det hela gick ungefär ut på - är åskådarna värda att ha där? Genererar dom de pengarna som motiverar ansträningar från oss att få dit dom? Svaret var nej.
Italienare konsumerar för lite på plats, även om man nu skulle ägt Olimpico. Faktum är att även OM Roma skulle fått pengar för de pizzor och dricker som säljs, så skulle de ändå inte överstiga alla böter de (det året) fick. Och då är vi ju där igen. Vad finns det för grunder att tro att Italien och framförallt Roma kommer göra något (eller iaf tillräckligt) för att locka till sig supportrar som ser matchen på plats istället för på TVn (som i sin tur ger alla italienska klubbar de största inkomsterna)?
Måste sluta tänka på det här, har inte råd att bli mer gråhårig...