2007-10-07, 10:53
Medlem
Inför matchen Fiorentina mot Juventus så slår det mig hur mycket jag saknar Baggio. Stora spelare förknippas ofta med ett lag, Riva-Cagliari, Maradona-Napoli, Baresi/Van Basten/Maldini-Milan, Platini/Del Piero-Juventus, Totti-Roma osv, men Baggio står över allt det. Baggio var en artist som jag ständigt önskade framgång var han än spelade. Om han hade börjat spela i Aston Villa så hade jag förmodligen t o m börjat följa engelsk fotboll. Så stor är min kärlek till honom. Jag ville döpa min förstfödde efter honom, men min fru lyckades besinna mig eftersom Roberto trots allt inte klingar lika vackert i Sverige.

Matchen kan bli hur bra som helst. Mycket känslor som svallar när dessa båda lag drabbar samman. Jag har nämnt det i ett tidigare inlägg, men då alla tror att detta är en match som ska avgöras av Trezeguet eller Mutu, tippar jag på att hjälten heter Bobo Vieri.
Citera
2007-10-07, 22:23
Medlem
Matchen mellan Fiorentina såg länge ut att sluta med en Juventusseger, men i slutminuterna ordnade inbytte Bobo Vieri en straff som Mutu förvaltade. Ett resultat som båda lagen nog är ganska nöjda med. En kul situation uppstod då Buffon (som valde nummer 88 p g a att det symboliserar hans enorma kulor) lugnade Vieri (som på en landslagspresskonferens förklarade att han har större kulor än alla journalisterna tillsammans) efter ett bråk. Pungen är viktig i italiensk fotboll.

Kvällsmatchen blev betydligt bättre än jag hade befarat. Två lag som båda börjat säsongen dåligt, bjöd upp till en bra match, i alla fall inledningsvis. Milan med sin tekniska fotboll, medan Lazio går rakt mot mål. Allt på en hög teknisk nivå. Milan var dock minst ett nummer för stora för Lazio. T o m Gilardino gjorde mål.

Jag tar tillfället i akt och påpekar mina inlägg före dagens matcher:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag har nämnt det i ett tidigare inlägg, men då alla tror att detta är en match som ska avgöras av Trezeguet eller Mutu, tippar jag på att hjälten heter Bobo Vieri.

Stämde väl sådär, men visst var det Bobogol som skapade straffen i slutminuterna.

Citat:
Jag tror att på söndag får Lazio lida för Milans nederlag i CL.

Och det fick dem, när Milan drar upp tempot är det ett annat motstånd än säg Real Madrid. Ska man vinna mot Milan ska det vara för att Milan inte är på hugget, det har med andra ord mindre betydelse vad motståndaren hittar på.
Citera
2007-10-08, 21:23
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Matchen mellan Fiorentina såg länge ut att sluta med en Juventusseger, men i slutminuterna ordnade inbytte Bobo Vieri en straff som Mutu förvaltade. Ett resultat som båda lagen nog är ganska nöjda med. En kul situation uppstod då Buffon (som valde nummer 88 p g a att det symboliserar hans enorma kulor) lugnade Vieri (som på en landslagspresskonferens förklarade att han har större kulor än alla journalisterna tillsammans) efter ett bråk. Pungen är viktig i italiensk fotboll.

Kvällsmatchen blev betydligt bättre än jag hade befarat. Två lag som båda börjat säsongen dåligt, bjöd upp till en bra match, i alla fall inledningsvis. Milan med sin tekniska fotboll, medan Lazio går rakt mot mål. Allt på en hög teknisk nivå. Milan var dock minst ett nummer för stora för Lazio. T o m Gilardino gjorde mål.

Jag tar tillfället i akt och påpekar mina inlägg före dagens matcher:

Stämde väl sådär, men visst var det Bobogol som skapade straffen i slutminuterna.

Och det fick dem, när Milan drar upp tempot är det ett annat motstånd än säg Real Madrid. Ska man vinna mot Milan ska det vara för att Milan inte är på hugget, det har med andra ord mindre betydelse vad motståndaren hittar på.
Lazio spelade dock stundtals fantastisk fotboll. Pandev är kung för tillfället.
Citera
2007-10-08, 22:24
Medlem
Luffsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Lazio spelade dock stundtals fantastisk fotboll. Pandev är kung för tillfället.

Kan delvis hålla med, tror Real Madrid matchen satt i benen. Det var en liten bragdmatch. Dock måste jag kritisera valet att starta med Tommasi Rocchi, han hade knappt nån bollkontakt alls. Ska väl till hans försvar sägas att han varit skadad.
Citera
2007-10-09, 21:29
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffsen
Kan delvis hålla med, tror Real Madrid matchen satt i benen. Det var en liten bragdmatch. Dock måste jag kritisera valet att starta med Tommasi Rocchi, han hade knappt nån bollkontakt alls. Ska väl till hans försvar sägas att han varit skadad.
Japp det var ett ganska dåligt beslut, liksom beslutet att sätta Muslera i mål. Varför inte testa Muslera i lite enklare matcher? Och använda den överdrivet rutinerade Ballotta i sådana här matcher? Makinwa borde dessutom startat istället för Rocchi.
Citera
2007-10-12, 16:34
Medlem
Normalt finns det inget speciellt att skriva om angående klubblagen när det är landslagsuppehåll men detta är ett undantag.

Äntligen gör legenden Paolo Maldini comeback när Milan möter Bilbao i en vänskapsmatch. Matchen i sig är det strunt samma med. Det stora är att Maldini är på planen och att han är det tillsammans med Nesta. Världens bästa mittbackspar får möjlighet att träna ihop sitt spel. Många hyllade (även jag såklart) Cannavaros spel 2006, men sanningen är att han aldrig nått de höjder som Nesta och Maldini har befunnit sig på. Deras ”bästa-nivå” har ingen av nu aktiva mittbackar ens varit nära.

Nuförtiden så kan förmodligen inte ens de själva återskapa den magi som de en gång stod för. Men glimtvis, kanske en hel match om den är tillräckligt viktig, kan deras elegans och effektivitet lysa stark.

Samtidigt gör sig Italiens landslag redo att möta Georgien, med ett mittbackspar bestående av två av Barzagli, Bonera eller Chiellini. Om Nesta och Maldini hade varit någorlunda friska hade jag föredragit dem sju dagar i veckan. Samtidigt är det dags att spela in nya förmågor, även om platserna egentligen tillhör Cannavaro och Materazzi ett litet tag till.

Det är märkligt men vissa spelare växer sig stora i hjärtat allt efter att tiden går. Maldini och Baggio var stora redan från början, men spelare som Totti och till min förfäran även Del Piero är nu spelare som jag verkligen vill ska lyckas med allt. Trist att de inte är med i Gli Azzurri. Men vem kan inte tycka om spelare som Pirlo, Cannavaro, De Rossi, Zambrotta eller Luca Toni?
Citera
2007-10-13, 23:44
Medlem
zachs avatar
Maldini ja, vilken jävla kille. Har en film med honom någonstans och herregud vilken spelare. Är bara att inse, han är försvararnas Maradona. Inte i den betydelsen att han är kort, knubbig och nerknarkad dock, utan givetvis snarare för att han likt Diego var helt outstanding. Hörde någonstans att FIFA funderar på att hitta på någon ny utmärkelse för att ge honom. Vet inte sanningshalten i det men det är han sannerligen värd. Men Nesta? Kanon i Lazio, inte mycket mer än bra i Milan, skulle jag vilja påst. Baggio dock... - en Maradona på sitt sätt även han.

Gli Azzurri...

Dom lekte i första halvlek. En halvlek som i stort sett avslutades med en frispark av Pirlo från typ 23,6 meter. Skumt mål dock. Ren totalt skruvfri träff från Pirlo men ingen kameravinkel gav mig hjälp att se om den bytte bollbana nåt fruktansvärt men den bara måste den, för målisen liksom vek sig åt ena hållet medan frisparken satt i mitten av målet.

Sen var det parodi. Patetiskt tillintetsägande andra halvlek. På slutet skarvade dock en briljant Toni fram Grosso och denne chippade in bollen mycket snyggt. I övrigt var det S K I T.

Och som alldeles för ofta. Eftersmaken är bitter. Och laguppställningen ett skämt. Är det här I T A L I E N vi pratar om?!?

Laguppställningen framför Buffon.

Oddo, Barzagli, Panucci, Grosso
Ambrosini, Pirlo, Gattuso
Di Natale, Toni, Quagliarella

Backlinjen? Byt ut hela skiten. Zambrotta-Cannavaro-Matrix-Modesto är mitt val, men den sistnämnda lär ju fan inte ens komma på frågan så länge Oddo kan gå och spelar i Milan. Mittfältet ok, men är verkligen Milans mittfält bättre än Romas? Uppåt så kan för fan inte två spelare från ett lag som Udinese vara de som ska föra oss till EM (och där minst semi). Di Natale är ok, och nu formtoppad, men till vardags inte bättre än vare sig Miccoli eller Rosina. Cassano borde även han vara på tapeten inom en snar framtid... Och varför inte göra Amauri till den italienare han utan problem vill och kan bli?

Visst, skador styr det hela till viss del. Men det som sagt till viss del... Den resterande delen styr uppenbarligen FIGC, i och med sitt idiotiska val av tränare.

Rätt tragiskt att jag dödar en lördagkväll med att kolla på Italien, för återigen var det ett jävla sömnpiller. I en halvlek. Men den första borde renderat i flera måls ledning. Och det måste vara spöstraff på den som ändrar kurs efter sådan fin öppning..... Doooooonadoni, jävla sopa!
Citera
2007-10-14, 12:55
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Maldini ja, vilken jävla kille. Har en film med honom någonstans och herregud vilken spelare. Är bara att inse, han är försvararnas Maradona. Inte i den betydelsen att han är kort, knubbig och nerknarkad dock, utan givetvis snarare för att han likt Diego var helt outstanding. Hörde någonstans att FIFA funderar på att hitta på någon ny utmärkelse för att ge honom. Vet inte sanningshalten i det men det är han sannerligen värd. Men Nesta? Kanon i Lazio, inte mycket mer än bra i Milan, skulle jag vilja påst. Baggio dock... - en Maradona på sitt sätt även han.

Gli Azzurri...

Dom lekte i första halvlek. En halvlek som i stort sett avslutades med en frispark av Pirlo från typ 23,6 meter. Skumt mål dock. Ren totalt skruvfri träff från Pirlo men ingen kameravinkel gav mig hjälp att se om den bytte bollbana nåt fruktansvärt men den bara måste den, för målisen liksom vek sig åt ena hållet medan frisparken satt i mitten av målet.

Sen var det parodi. Patetiskt tillintetsägande andra halvlek. På slutet skarvade dock en briljant Toni fram Grosso och denne chippade in bollen mycket snyggt. I övrigt var det S K I T.

Och som alldeles för ofta. Eftersmaken är bitter. Och laguppställningen ett skämt. Är det här I T A L I E N vi pratar om?!?

Var ordinarie försvar och mittfält utslaget av magsjuka?
Citera
2007-10-14, 17:58
Medlem
Visst var Nesta som bäst i sitt älskade Lazio. Men tillsammans med Maldini hävdar jag fortfarande han utgjorde ena halvan av det bästa mittbacksparet under sin samtid. Visst var t ex Cannavaro och Thuram starka utmanare, men milanesernas elegans ligger mig varmare om hjärtat. Och till slut så handlar det ju om tycke och smak. Men en sak är vi till 100% överens om, och det är att Maldini kan inte hyllas för mycket.

Även jag slog på RAI till mångas förtret. Jag förväntade mig inte att bli underhållen och det blev jag inte. Visserligen såg jag bara delar av andra halvlek, och det utan ljud, men redan det var för mycket. Trist och bevakande, precis som förväntat.

Cannavaro var avstängd, medan de som var skadade var bl a Materazzi, Zambrotta, Camoranesi, Perrotta, Aquilani och Iaquinta. Pippo och del Piero är petade medan Nesta och Totti inte orkar längre.

Man valde ett stabilt milanesiskt mittfält, som kan varandra perfekt för att kunna anfalla med en tridente. Tanken är god mot mindre bra lag, men det jag såg av genomförandet var som sagt mindre imponerande. Man gjorde vad man skulle och inte ett skit mer.
Citera
2007-10-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach

Gli Azzurri...

Backlinjen? Byt ut hela skiten. Zambrotta-Cannavaro-Matrix-Modesto är mitt val, men den sistnämnda lär ju fan inte ens komma på frågan så länge Oddo kan gå och spelar i Milan. Mittfältet ok, men är verkligen Milans mittfält bättre än Romas? Uppåt så kan för fan inte två spelare från ett lag som Udinese vara de som ska föra oss till EM (och där minst semi). Di Natale är ok, och nu formtoppad, men till vardags inte bättre än vare sig Miccoli eller Rosina. Cassano borde även han vara på tapeten inom en snar framtid... Och varför inte göra Amauri till den italienare han utan problem vill och kan bli?

Visst, skador styr det hela till viss del. Men det som sagt till viss del... Den resterande delen styr uppenbarligen FIGC, i och med sitt idiotiska val av tränare.

Rätt tragiskt att jag dödar en lördagkväll med att kolla på Italien, för återigen var det ett jävla sömnpiller. I en halvlek. Men den första borde renderat i flera måls ledning. Och det måste vara spöstraff på den som ändrar kurs efter sådan fin öppning..... Doooooonadoni, jävla sopa!

Nesta var bara varit bra i Mialn ja... Och Totti har varit ok i Roma.

Sen är väl Milans italienare på mittfältet en bit bättre än Romas diton.
Är väl bara De Rossi som hade kunnat gå in och stjäla en plats på Gli Azzuris milanesiska mittfält; och det skulle vara på Gattussos bekostnad.
Citera
2007-10-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mombeki
Nesta var bara varit bra i Mialn ja... Och Totti har varit ok i Roma.

Sen är väl Milans italienare på mittfältet en bit bättre än Romas diton.
Är väl bara De Rossi som hade kunnat gå in och stjäla en plats på Gli Azzuris milanesiska mittfält; och det skulle vara på Gattussos bekostnad.

Nja, det beror på vilken taktik Donadoni väljer och vem som står för motståndet. Då man använder sig av en tridente så är Pirlo, Gattuso och Ambrosini alldeles utmärkt.

Jag personligen föredrar att ställa upp med Pirlo, De Rossi, Perrotta och Camoranesi (jag kan tänka mig byta ut något namn mot spelare med motsvarande kvaliteter) på mitten. Men det beror på helheten. Med Cannavaro och Materazzi därbak, och Zambrotta och Oddo jagande på kanterna, och Iaquinta och Luca Toni ständigt på språng så driver Gli Azzurri upp ett tempo som ingen motståndare klarar av.
Citera
2007-10-15, 19:53
Medlem
St_Louiss avatar
Resa till Milano

Hej, skall resa till Milano i börkan på November. Ska se A.C. Milan möta Torino. Min fråga är: behöver man köpa biljett i förväg? San Siro tar 78.000 personer, Milan och Turin ligger 5 mil ifrån varandra, så det kan bli lite av ett derby. Har ingen aning om hur fotbollsintresset är när Milan möter ett lite sämre lag (inte Juventus, Inter, Roma) då kanske det inte är så stort intresse. Men som sagt, jag vet inte. Hoppas kunna få hjälp.
Tack på förhand.
/St_Louis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in