2019-07-30, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Mor min var bekant med Lennart Hyland.
Betecknade honom som gravt alkoholiserat monster.
Fråga tuss makan
numera avliden
Citera
2019-07-30, 22:05
Medlem
Isnatts avatar
Jag läste klart boken om Lennart och sista kanske 1/4delen handlar nästan bara om alkoholismen.
Han tycks ha jobbat enormt och tackat ja till exakt allting. Pratat för nån svensk förening i London ena dagen, besökt Tranås dag 2 och Stockholm dag 3, och så vidare.
Tuss och läkare återkommer till att han inte ville bli nykter och berättar flera historier om hur det gått vid olika tillfällen där Tuss fått åka och hämta honom och liknande.
Ett exempel som beskrivs i boken är när han är inne på sina sista dagar i livet men ändå åker till Göteborg och besöker Belfrage i teve. Hon överhör honom prata i telefon och säga 'visst Fredrik, jag kommer!' och så drar han.
https://www.youtube.com/watch?v=ODJ3mQFr3rU
Citera
2019-08-25, 23:59
Medlem
Lennart Hyland hade det inte lätt i 60- och 70-talets politiska röda vindar. Den mobbing han drabbades av även efter sin död, ex vis flytten av statyn, förklaras av rödingarnas motvilja mot Hyland. Visst hade LH sina sidor, men jag vidhåller att han var vår bäste TV-personlighet och den bäste sportreportern någonsin.
Citera
2019-08-27, 22:45
Medlem
Noterar att många rödingar, typ Finn Zetterholm, var negativa till Hyland.

Sam Nilsson, tidigare VD för SVT, även tidigare partisekreterare för moderaterna, var däremot en som gillade Hyland. Det framkommer i radioprogrammen om LH som finns länkade i tråden.

Vissa hävdar att Hyland blev stor tack vare bristen på konkurrens. Hyland gjorde sina sista hörnor år 1983, och då fanns inga andra kanaler än SVT:s två. Det är riktigt. Jag är dock övertygad att LH klarat senare mediesituation, förutsatt att han lagt av med drickandet.

LH var ett proffs. Det inser man när man lyssnar på gamla program. Sättet att intervjua, den proffsiga framtoningen, hans sportreferat och hans krav på kvalite i det som sändes.
Citera
2019-08-28, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag läste klart boken om Lennart och sista kanske 1/4delen handlar nästan bara om alkoholismen.
Han tycks ha jobbat enormt och tackat ja till exakt allting. Pratat för nån svensk förening i London ena dagen, besökt Tranås dag 2 och Stockholm dag 3, och så vidare.
Tuss och läkare återkommer till att han inte ville bli nykter och berättar flera historier om hur det gått vid olika tillfällen där Tuss fått åka och hämta honom och liknande.
Ett exempel som beskrivs i boken är när han är inne på sina sista dagar i livet men ändå åker till Göteborg och besöker Belfrage i teve. Hon överhör honom prata i telefon och säga 'visst Fredrik, jag kommer!' och så drar han.
https://www.youtube.com/watch?v=ODJ3mQFr3rU

Ja han jobbade mycket hårt. Att han trots ohälsa och svaghet ändå åkte till Göteborg var för att han inte ville svika en av ”sina pojkar”. Tommy Engstrand på radiosporten har berättat om att Hyland ”var sina vänners vän”.

Det är jävligt synd att Lennart Hyland inte kunde låta bli att supa så hårt. Han hade fått ett längre liv än de 73 år han fick. Han hade kunnat jobba längre med det han verkligen ville jobba med. Nämligen Radio och TV.
Citera
2019-08-28, 18:54
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Ja han jobbade mycket hårt. Att han trots ohälsa och svaghet ändå åkte till Göteborg var för att han inte ville svika en av ”sina pojkar”. Tommy Engstrand på radiosporten har berättat om att Hyland ”var sina vänners vän”.

Det är jävligt synd att Lennart Hyland inte kunde låta bli att supa så hårt. Han hade fått ett längre liv än de 73 år han fick. Han hade kunnat jobba längre med det han verkligen ville jobba med. Nämligen Radio och TV.
Ja, det var verkligen synd. Han var så begåvad och före sin tid. Den bästa sportreportern i radio och en utomordentlig programledare, vår första talkshowvärd. Vi skulle behövt en Hyland idag!
Senast redigerad av enfindam 2019-08-28 kl. 19:44.
Citera
2019-08-28, 22:58
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Ja, det var verkligen synd. Han var så begåvad och före sin tid. Den bästa sportreportern i radio och en utomordentlig programledare, vår första talkshowvärd. Vi skulle behövt en Hyland idag!
Han var begåvad och han var mycket arbetsam. Han var före sin tid, fram till 1965 ungefär. Han mådde så dåligt med sig själv samtidigt som han var extremt dominant så han blev en pest att jobba med. Eftersom han inte lyckades ta sig igenom de problemen blev han med tiden mer en belastning än en tillgång arbetsmässigt.
Citera
2019-08-29, 09:00
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Han var begåvad och han var mycket arbetsam. Han var före sin tid, fram till 1965 ungefär. Han mådde så dåligt med sig själv samtidigt som han var extremt dominant så han blev en pest att jobba med. Eftersom han inte lyckades ta sig igenom de problemen blev han med tiden mer en belastning än en tillgång arbetsmässigt.
Ja, han arbetade hårt och ställde höga krav på sig själv och andra. Jag läste boken "Leva med Lennart Hyland" där man får en ganska bra uppfattning om vem han var.
Senast redigerad av enfindam 2019-08-29 kl. 09:03.
Citera
2019-09-17, 12:01
Medlem
Ett tv-tips! Fredag 27 september sänds en nyproducerad dokumentär om Lennart Hyland!
Citera
2019-09-17, 12:05
Medlem
Carl Serungs avatar
Det hände ju flera gånger att dom ringde från Badhotellet i Tranås hemm till Tuss. Hon visste direkt vad det handlade om, det vara bara att knalla ner och hämta Lennart. Där satt han full som en kanon och hade ofta skitit och pissat ner sig.

En riktig rebell!

Citera
2019-09-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Av en bekant som då jobbade på Karolinskans akut fick jag redan i slutet av 60-talet höra att Tuss ibland mer eller mindre sökte skydd på akuten:

- Nu är Lennart så där igen...
Citera
2019-09-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harsettdetmesta
Av en bekant som då jobbade på Karolinskans akut fick jag redan i slutet av 60-talet höra att Tuss ibland mer eller mindre sökte skydd på akuten:

- Nu är Lennart så där igen...

Ja, det var under senare delen av 60-talet han blev riktig alkis. 1969 höll han på att jobba ihjäl sig med Röda Fjädern mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in