2007-07-24, 18:08
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nockepocke
Det är lätt att knocka honom nu, så här efteråt, och visst berodde hans storhet delvis på brist på konkurrens, men han definierade mycket av gränserna på svensk TV-underhållning i decennier. Då var han verkligen STOR! När han dog blev jag faktiskt lite, lite sorgsen...

Javisst var konkurrensen mindre på den tiden och visst fick en stjärna som Hyland ett genomslag ute i stugorna som inte skulle vara möjligt idag. Dock: faktum kvarstår att jag tycker att han var en duktig TV-man som stod för mycket av det bästa i dåtidens television. Jag tycker nog för övrigt inte att dagens TV-folk är bättre än dåtidens; de håller högre tempo och har en annan attityd, ja, men jag uppfattar dem samtidigt som fjantigare, och gränslösa/respektlösa på ett inte alltid lyckat sätt.
Citera
2007-07-24, 20:21
Bannlyst
Lennart Hyland var sportreporter och inget annat i första hand. Underhållningen gjorde han bara vid sidan av. Av sportreportrar på radion vill jag hävda att det bara är Lasse Granqvist som idag kan mäta sig med Lennart Hyland. Granqvist snackar minst lika snabbt, om inte snabbare än Hyland. Granqvist har preciss om Hyland också en förmåga att vara analytisk och framförallt "måla". Många sportreportrar idag kan mest gasta och tjoa och kanske vara hyfsat snabba. Men speciellt mycket målande är det inte i radio. Jag hoppas ni kan leta upp några gamla referat med Hyland, inte minst från fotbolls-VM 1958, så får ni höra hur han "målar" för lyssnaren, hur det ser ut, hur stämningen är etc.

Dessutom är Granqvist påläst som få andra. Tommy Åström kan nog mäta sig med Granqvist men i övrigt är det tunt. Och det var just det som var Hylands styrka. Han var aldrig någonsin slarvig, han var alltid mycket påläst och hamnade aldrig i situationer som gjorde att han hamnade på pottkanten. Det är det inte många reportrar av idag som klarar av.
Citera
2007-07-24, 21:19
Medlem
Hörnorna som sändes i 1960-talet höll betydligt högre kvalitét än Jihde´s gästprogram.
Hyland var stor pga att inte bara var sportfåne utan var även en bra allmänreporter.
Om man undrar hur Tuss stod ut med Lennart så undrar jag hur Lennart stod ut. Kanske därför han begravde sig i arbete, Tuss led svårt av mental sjukdom och vistades långa tider på mentalsjukhus.
Citera
2007-07-25, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Den historien är garanterat sann, för det har jag läst på Flashback.
Utanför Tranås ska det nog ha skett (eller någon annan liten sketen småländsk gatukorsning). F ö måste det vara en av de svårare uppgifter att verifiera, för inte finns det någon medlem på FB som läst Tuss bok?

Det är helt sant och hände på Hätte-vägen utanför Tranås när herr Hyland var på väg till sommarstugan. Källa: min far som ryckte ut till olyckan.
Citera
2007-07-25, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Tragiskt att så många snackar skit om den störste mediepersonlighet vi någonsin haft. Utan Lennart Hyland hade svensk radio och TV varit klart mycket sämre än vad den är idag. Lennart Hyland var ett geni. Han låg 20 år före alla andra i tänkande vad gäller utveckling inom främst radiomediet.
Utan Lennart Hyland inte svenska sportextra varit världsledande inom radiomediet på 70-talet. Han var den förste i världen att införa växelvis sändning i radion genom att skifta mellan olika fotbollsarenor och studion. Inte ens mäktiga BBC hade kommit på det och gjorde det inte förrän i slutet av 70-talet.
Utan Hyland hade heller inte Tommy Engstrand, Arne Hegerfors, Lars-Gunnar Björklund, Åke Strömmer, Ingvar Oldsberg med flera förgyllt etermediet.
Hyland var epokgörande så tillvida att han alltid refererade vart bollen/pucken var någonstans. Föregångaren Sven Jerring var mer berättande. Han kunde snacka om ett skeende i flera minuter men då var ju situationen redan borta för längesedan och nya hade uppstått.

Ingvar Oldsberg är ju som en mini-Hyland. Precis som Mäster Hyland leder ju Oldsberg alla sina program sittandes bakom ett skrivbord och dessutom är ju båda flintis. Oldsberg kan förresten ordagrant Lennart Hylands referat av de inledande minuterna av VM-finalen i fotboll 1958, fram tills dess att Agne Simonsson gör 1-0.

Mkt märkligt att folk talar illa om en person som ej kan försvara sig.
Låt honom vila i frid.
Citera
2007-07-25, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nockepocke
1. Har oxå hört att han hade en jättedase. Att han brukade ta fram den på fester och spela "Blinka lilla stjärna" med den.

2. Tungt alkad som sagt. En jag känt jobbade som reseledare på nåt sydligt resmål, och han var där, planterad i baren, med svarta solglasögon och keps, och söp tungt.

3. Han var en diva, inte utan skäl, för då det begav sig var han STÖRST! The man. En granne på Eriksbergsgatan har berättat att när taxi kom och hämtade honom krävde han alltid att chaffisarna skulle kliva ut och öppna bildörren, och regnade skulle de givetvis ha paraplax att skydda honom med.

Ja den var ca 17 enkronor lång.
Citera
2007-08-26, 12:35
Medlem
TigerKids avatar
Att Lennarth Hyland var banbrytande och genial för sin tid tycker inte jag håller. Är en programledare/artist RIKTIGT bra så märks det även när materialet blivit gammalt och passé.

Jussi Björling var också svårt alkoholiserad. Trots att hans inspelningar är raspiga hör man att han var en stor sångare och begåvning, och ganska säkert skulle varit en stor stjärna om han levat idag, trots att konkurrensen inom underhållning är mycket större. Hur många underhållare har inte varit alkade, men ändå geniala på sitt jobb? Det är inte de privata problemen jag håller mot Hyland.

Fem myror och fyra elefanter är fortfarande bra, fastän konkurrensen inte var stor på den tiden. Det finns en uppenbar kvalitet i det.

Hyland som sportreporter säger jag inget om, då det inte är en genre jag fördjupat mig i. Det är möjligt att ni har rätt om hans storhet där. Kanske var det hans glans från sporten som spred sig så att folk fick för sig att han var lika bra som underhållningsprogramledare?

Jag får rysningar bara av att tänka på vinjetten till hans program. "La lalla lalla lalla lalla la la..." Publiken reducerade till en skock lallande får, och sen kommer Programledaren med stort P och förolämpar sina gäster, med ett tunnt lager av folklig trevlighet som fernissa.

Tycker Fula Gubben sammanfattar det bra här ovan.

Edit: onödigt att citera ett helt inlägg på samma sida... tar bort Fula Gubbens citat.
Citera
2007-08-29, 12:45
Medlem
Lennart Hyland var en stor och folkkär radio- och tv-personlighet. Privat var han säkert en buffel men ingen kan förneka hans storhet som en mediaman.

Det tycks inte vara många här som läst Tuss bok om honom. Men där skriver hon mycket öppet om sina psykiska besvär, mano-depressiv. Detta gick i exakta 90-dagarsintervaller så hon viste på dagen när hon skulle byta tillstånd. När hon var depressiv var hon helt utslagen men när hon blev manisk så tappade hon all kontroll. Hon startade företag, skuldsatte sig m m och Lennart var tvungen att jobba i stort sett hela dygnet för att klara familjeekonomin och detta ledde naturligtvis till att han tog sprit för att orka hålla på så.

Hon skriver också om att Sven Jerring var en stor skit och mycket elak som chef. När han märkte att Lennart tog över som den populäraste sportreportern på radio, såg han som chef till att Hyland fick göra de besvärligaste resorna.

Det är lätt nu att göra sig lustig över den tidens TV-underhållning men Hyland var stilbildande och stod över all konkurrens. Visst stressade han ibland i sina Hörnor så att en del gäster kände att de inte fick säga allt de velat men det var ändå en ödmjuk och raffinerad intervjuteknik han hade som gjorde att alla fick säga sitt utan att bli avbrutna av en besserwisserattityd utan i så fall avbrutna av tidsbrist. När man ser fjantarna Filip och Fredrik så längtar man tillbaka till en gången tids underhållning. Det var ju också Lennart Hyland som i slutet av 70-talet trots stort motstånd drev igenom morgon-TV.

Dessutom fick han ju vara städgumma efter andra programledare. Under 70-talet var det någon sorts kringresande frågesport runt om i landet. jag minns nu inte om det var Arne Weise eller Johan Sandström som var programledare - med katastrofalt resultat. Urusla tittarsiffror och dåligt genomförda program. Hyland fick ta över och vände alltihop till en strålande succé!

Tuss skriver också att han motarbetades på Sveriges Radio eftersom han sympatiserade med ett borgerligt parti. Jag tror det var moderaterna. Inte desto mindre var det ju faktiskt han som gjorde socialdemokraten Tage Erlander riktigt populär ute i stugorna genom att släppa fram honom i Hylands Hörna.

Var ärliga i bedömningen av Lennart Hyland och gör inte bara spektakel av hans 3,14 %.
Citera
2007-08-29, 16:01
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chacaloni
Mkt märkligt att folk talar illa om en person som ej kan försvara sig.
Låt honom vila i frid.
Vad är det för snack, får man inte tala illa om Saddam Hussein, Adolf Hitler, Idi Amin eller Olof Palme heller... (ingen jämförelse med Hyland i övrigt)
Citera
2007-08-29, 22:38
Medlem
coshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashy
Var ärliga i bedömningen av Lennart Hyland och gör inte bara spektakel av hans 3,14 %.

Ibland kan man inte låta bli att hugga..... 3,14% = 31,40‰
Citera
2007-08-29, 23:56
Medlem
Andy Pandys avatar
Hylands dase

Det finns en gammal historia, som rimligen är för fantasifull för att vara sann, men det är en rolig historia, om hur Hyland hade raggat upp en brud nånstans och fått med sej henne till sitt hotellrum. Efter att de hade släckt ljuset och fått av sej kläderna började han kyssa bruden över hela kroppen som den värste Casanova med början på fötterna. När han hunnit upp till hennes knän började hon undra hur länge det skulle dröja innan han kom till väsentligheterna och började känna efter neråt med händerna. Hon lade då händerna på hans kala huvud, och eftersom hon hade hört historierna om hans tilltagna manslem drog hon en förhastad slutsats och sa, lätt förskräckt:
- Hörru Lennart, den där får du nog allt ta det väldigt försiktigt med.
Citera
2007-09-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosh
Ibland kan man inte låta bli att hugga..... 3,14% = 31,40‰
Ja, det var ett bra hugg. Promille skulle det naturligtvis vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in