2018-01-28, 19:28
Medlem
Enmansdemos avatar
Vad var dödsorsaken?, gick Hylands hörna fortfarande 1993?
Citera
2019-06-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Vad var dödsorsaken?, gick Hylands hörna fortfarande 1993?

Hyland dog i sömnen hemma. Makan Tuss hittade honom död en morgon 1993.

Hylands hörna sändes sista gången 30 april 1983.
Citera
2019-06-22, 19:00
Medlem
Isnatts avatar
jag går en del på second hand och Tuss bok 'Leva med Lennart Hyland' är återkommande i hyllorna där. Måste sålts många ex då den släpptes.
Är den läsvärd?
Citera
2019-06-22, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
jag går en del på second hand och Tuss bok 'Leva med Lennart Hyland' är återkommande i hyllorna där. Måste sålts många ex då den släpptes.
Är den läsvärd?
Jag blev arg när jag läste den. Inte på honom. Låna den på bibliotek.
Citera
2019-06-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall

Läsvärd helt klart. Hyland krökade mer än man trott.
Citera
2019-06-25, 20:14
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
varför blev du arg? Bådar gott, köper boken imorgon om den finns kvar!
Citera
2019-06-25, 20:24
Medlem
Citat:
varför blev du arg? Bådar gott, köper boken imorgon om den finns kvar!
Fick intryck av Tuss att hon var illojal, utlämnade sin man och hade offerkofta all over the place.
Jävligt synd om henne i alla väder. Hon inbillade sig väl att hon var Skaldens Musa.
Han var ett begåvat, genialt alko. Tuss var ett alko som såg snett på sin mans yrkesframgångar.
Citera
2019-07-19, 17:48
Medlem
Isnatts avatar
Jag har läst drygt halva boken nu om Hyland. Har inte riktigt kommit till supandet än även om det verkar även om det förekommit en del på resor och så.
Tuss tar heder och ära av både Sven Jerring ('som var så fruktansvärt manusbunden') och Siv Malmkvist: 'Siv tillhörde dessa outhärdliga människor som aldrig kunde komma i tid till någonting, inte toppviktiga repetitioner, knappt ens direktsändning. Alla retade sig, alla skällde - men hon verkade varken förstå eller bry sig.'
Sen beskriver hon hur Siv kommit till en repetition av en dans med Hyland i en päls som hon vägrade ta av sig. När repetitionen var över så hade hon slagit upp pälsen och visat att hon var spritt språngande naken därunder.
'Eftersom hon onekligen var ovanligt full i fan kan man ta för givet att hon också ville chocka och plocka poäng'
Citera
2019-07-21, 10:56
Medlem
Citat:
Jag har läst drygt halva boken nu om Hyland. Har inte riktigt kommit till supandet än även om det verkar även om det förekommit en del på resor och så.
Tuss tar heder och ära av både Sven Jerring ('som var så fruktansvärt manusbunden') och Siv Malmkvist: 'Siv tillhörde dessa outhärdliga människor som aldrig kunde komma i tid till någonting, inte toppviktiga repetitioner, knappt ens direktsändning. Alla retade sig, alla skällde - men hon verkade varken förstå eller bry sig.'
Sen beskriver hon hur Siv kommit till en repetition av en dans med Hyland i en päls som hon vägrade ta av sig. När repetitionen var över så hade hon slagit upp pälsen och visat att hon var spritt språngande naken därunder.
'Eftersom hon onekligen var ovanligt full i fan kan man ta för givet att hon också ville chocka och plocka poäng'
Nu var det länge sedan jag läste boken om LH, men har för mig att det fanns många antydda, ej uttalade, hänvisningar till hans spritvanor. Så att man skulle förstå, och inse, Tuss` stora svårigheter med denne man. Eftersom jag inte har drapan till hands, kan jag inte exemplifiera närmare.
Detta med Siwan i pälsen har totalt fallit ur minnet...För att inte hänfalla åt grubbel över ev mentalt förslöande, bör jag väl följa rådet jag gav dig: Låna den på bibliotek . Och kolla...
Citera
2019-07-27, 22:51
Medlem
Isnatts avatar
Nu har jag kommit så pass att hon har börjat berätta om hans alkoholism. Hon själv var ju sjuk med mentala problem länge, ungefär 20 år och när det började bli bättre i början av 70-talet så tycks hon kunna lägga energi på Lennarts problem. Men det var också ett omöjligt uppdrag som slet på henne.
Tycker synd om allihopa i familjen och hoppas verkligen att det gått bra för parets pojkar som verkade fara illa ut även sen dom flyttat hemifrån. I boken beskrivs ett besök hos den ena av dom där Lennart dricker upp halva barskåpet för grabben.

Tuss är lite.. pikande ibland i boken, bland annat i ett avsnitt där hon skriver
'- Jag tillskrev överdrifterna det där med '150%', att han alltid måste göra allting i ett högre tempo än alla andra. Precis som hans mamma hemma i Tranås, som framför allt var överdriven i frågan om att äta.'
Citera
2019-07-28, 08:52
Medlem
Citat:
Nu har jag kommit så pass att hon har börjat berätta om hans alkoholism. Hon själv var ju sjuk med mentala problem länge, ungefär 20 år och när det började bli bättre i början av 70-talet så tycks hon kunna lägga energi på Lennarts problem. Men det var också ett omöjligt uppdrag som slet på henne.
Tycker synd om allihopa i familjen och hoppas verkligen att det gått bra för parets pojkar som verkade fara illa ut även sen dom flyttat hemifrån. I boken beskrivs ett besök hos den ena av dom där Lennart dricker upp halva barskåpet för grabben.

Tuss är lite.. pikande ibland i boken, bland annat i ett avsnitt där hon skriver
'- Jag tillskrev överdrifterna det där med '150%', att han alltid måste göra allting i ett högre tempo än alla andra. Precis som hans mamma hemma i Tranås, som framför allt var överdriven i frågan om att äta.'
Du har ett mer konstruktivt sätt att ta dig an hennes utgjutelser, än jag. Bara att gratulera...
Citera
2019-07-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Mysfarbror titta på nr 1 i sverige arne w hemsk å lennart hyland.Ingvar o inte heller är väl inte heller mys utan rys.

Mor min var bekant med Lennart Hyland.
Betecknade honom som gravt alkoholiserat monster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in