2012-02-06, 17:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Fy fan vad roligt! Skoj att den kom fram så "snabbt", andra har ju fått vänta jättelänge

Blir dags att börja märka mer pengar, sorgligt bara att jag mestadels gått över till kort
Speciellt för att det inte var i Närke/Södra Värmland jag fick tag på den också. Tänker inte outa exakt var, men det var i Uppsala Län som det skedde i.
Citera
2012-02-06, 17:09
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Speciellt för att det inte var i Närke/Södra Värmland jag fick tag på den också. Tänker inte outa exakt var, men det var i Uppsala Län som det skedde i.

Haha fick sig en fin resa, min första sedel upphittad och får se om det hittas fler snart
Citera
2012-02-25, 16:08
Medlem
arkealg1980s avatar
Började märka 20 kr sedlar för några år sedan, ett litet diagonalt streck i varje hörn på framsidan. Kände dock inte till denna tråden då och dom har säkert slitits ut och blivit utbytta vid det här laget.

Men visst par hundringar kan man ju orka peta dit FB/arke på.
Citera
2012-03-08, 17:49
Medlem
Hysteri90s avatar
Har märkt 4 st 20 lappar, och en 100 lapp med " FbHysteri90".

Dom kommer att spenderas i västra Götaland.
Citera
2012-03-21, 18:10
Medlem
Carlcoolings avatar
Som trogen nybliven "laidbackare" märkte jag idag min första femtiolapp
Citera
2012-03-21, 20:37
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Alltså man blir ju sugen på att haka på men det är faktiskt olagligt att märka pengar enligt Riksbankslagens 5 kapitel 5 § som säger:
"Sedlar och mynt som förändrats eller bearbetats får inte spridas. "
http://www.riksbank.se/sv/Riksbanken...iksbankslagen/

"Riksbanken får meddela föreläggande eller förbud som behövs för att bestämmelsen i 5 kap. 5 § eller föreskrifter som meddelats enligt 1 kap. 2 § eller 6 kap. 9 § skall efterlevas. I beslut om föreläggande eller förbud får Riksbanken utsätta vite.

I fall som avses i 5 kap. 5 § får förbudet meddelas var och en som väsentligt har bidragit till spridningen och som därvid varit medveten om att sedlarna eller mynten har förändrats eller bearbetat"

http://www.riksbank.se/upload/Dokume...lagen_2011.pdf

Straffet är alltså böter, men vet någon hur höga böter man riskerar och hur stor sannolikheten är att man åker fast?
Citera
2012-03-21, 21:02
Medlem
WrongTurn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Alltså man blir ju sugen på att haka på men det är faktiskt olagligt att märka pengar enligt Riksbankslagens 5 kapitel 5 § som säger:
"Sedlar och mynt som förändrats eller bearbetats får inte spridas. "
http://www.riksbank.se/sv/Riksbanken...iksbankslagen/

"Riksbanken får meddela föreläggande eller förbud som behövs för att bestämmelsen i 5 kap. 5 § eller föreskrifter som meddelats enligt 1 kap. 2 § eller 6 kap. 9 § skall efterlevas. I beslut om föreläggande eller förbud får Riksbanken utsätta vite.

I fall som avses i 5 kap. 5 § får förbudet meddelas var och en som väsentligt har bidragit till spridningen och som därvid varit medveten om att sedlarna eller mynten har förändrats eller bearbetat"

http://www.riksbank.se/upload/Dokume...lagen_2011.pdf

Straffet är alltså böter, men vet någon hur höga böter man riskerar och hur stor sannolikheten är att man åker fast?

Jo ni får vara lite försiktiga. Jag åkte faktiskt dit när jag skulle betala en chokladkaka med en märkt tjugolapp. Det visade sig att personen i kassan var en civilpolis. Jag hävdade att det inte var min sedel men de visade upp fotografier och ip-loggar som kopplade mig till detta FB-konto. Ganska onödigt kan jag tycka..

EDIT: Kan tillägga att det var i ett Coop-varuhus.
Citera
2012-03-21, 21:17
Medlem
Bongmons avatar
Fick en 100ing i växel idag på körskolan ja går på, i Värmland.

Stog "Flashback xoxo" längst ner på den Skulle tagit en bild men ja kunde inte bry mig mindre då, var i behov av en akut snusdosa.
Citera
2012-03-21, 21:21
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WrongTurn87
Jo ni får vara lite försiktiga. Jag åkte faktiskt dit när jag skulle betala en chokladkaka med en märkt tjugolapp. Det visade sig att personen i kassan var en civilpolis. Jag hävdade att det inte var min sedel men de visade upp fotografier och ip-loggar som kopplade mig till detta FB-konto. Ganska onödigt kan jag tycka..

Det där känns inte så värst seriöst..
Senast redigerad av AllaOlikaAllaLika 2012-03-21 kl. 21:24.
Citera
2012-04-02, 22:34
Medlem
CEBZs avatar
Citat:

Kassören var civilpolis? Det var det märkligaste.
Citera
2012-04-03, 01:04
Medlem
QkNNs avatar
verkar roligt, imorn ska jag ta ut några 100ingar och märka
Citera
2012-04-03, 07:34
Medlem
shanghais avatar
Citat:

Jo det är vanligt att civilpoliser sitter i kassan på Coop just för att kolla om folk märkt upp sedlar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in