2007-08-11, 03:41
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggis
Mina sedlar vandrar ändå! FÖRKLARA DET Doctor Who !!! :D Jag är inte diskad? Kolla i träfftråden

Din bank måste ha fel?
Ptja, om jag ska tolka vad dr who menar så är det nog inte att du är totaldiskad utan mer att den summa som du angett är det när det kommer till top 3-sammanställningen och totalsummesammanräkningen.

Fast jag är ju en sådan där killjoy och har faktiskt tidigare här i tråden uttryck att jag ser det som "fusk" att märka upp annat än sina egna pengar (som dem som jobbar i affär och märker upp sedlar ur sin dagskassa) och jag måste nog även sträcka mig till att påstå att det är att gå utanför andemeningen med hela projektet (så som jag uppfattar den) att om och om igen plocka ut det man har på sitt bankkonto, märka upp sedlarna och sedan "banka" dem igen för att sedan upprepa proceduren ett par gånger till.

Men det är ju bara mina två ören och inget som någon annan behöver ta hänsyn till. Möjligtvis rockstar82 då som drog igång hela projektet och därmed bör ha vetorätt i dessa frågor...
Citera
2007-08-11, 03:51
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggis
Mina sedlar vandrar ändå! FÖRKLARA DET Doctor Who !!! :D Jag är inte diskad? Kolla i träfftråden

Din bank måste ha fel?

Banken du satte in pengarna på kanske blev rånad innan dina sedlar hann makuleras? Kanske rent av någon FB:are som bistått projektet på det sättet?
Citera
2007-08-11, 05:29
Medlem
Märkte lite idag!

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/___DSC00580.JPG

Nickar krakow på fragbite därför är dom märka med det.
Citera
2007-08-11, 10:17
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Jag var idag in och besökte Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken och ställde exakt samma fråga till alla. Svaret från samtliga blev:

Alla sedlar som har någon skrift eller annat kludd på sig, oavsett storlek, oavsett budskap makuleras omedelbart av banken.

Jag bekräftade även förstås att detta är en specialregel som just bankerna går efter, i övrig handel så gäller riksbankens regler angående förverkade sedlar.

Först o främst har jag svårt att tro på detta. Anledningar:

Det händer att man får ut sedlar med text/märkningar på ur bankomater

Kunder som kommer och handlar på mitt arbete använder sådana sedlar precis uthämtade från bankkontor

Banker har inte rätt att makulera (förstöra) sedlar, de skickar dem troligtvis till Riksbanken/Securitas/G4S som i sin tur skickar ut dem igen. (Vad som händer där kan jag inte svara säkert på, men min gissning är att mycket går ut i cirkulation igen)
Citera
2007-08-11, 11:13
Medlem
Jimmypops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle!
Märkte lite idag!

http://www.fuskbugg.se/pub/misc/___DSC00580.JPG

Nickar krakow på fragbite därför är dom märka med det.

Så du kör på Fragbites projekt istället för vårat? SVIKARE!
Citera
2007-08-11, 13:27
Bannlyst
7 st - 100 kr sedlar
3 st - 20 kr sedlar

Märkta med "FB Slivno" i Malmö 11 augusti 2007. Hoppas någon får de =).
Citera
2007-08-11, 15:23
Medlem
CoiloCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Mjo, jag insåg redan innan jag första gången summerade allting som rapporterats in att jag var tvungen att sätta upp regler för hur jag skulle räkna. Reglerna jag gått efter har jag redan postat men jag skriver dem igen i slutet av det här inlägget ändå.

Eftersom många bara glider in och säger "jag är med" så måste jag ha en summa att gå efter på dessa, jag kände att 200kr är vettigt eftersom faktiskt förvånansvärt många "förstarapporterare" säger att de markerat en tjuga eller femtiolapp.

Sedan har vi dem som säger "har markerat alla pengar jag har", där räknar jag med 500kr enbart för att skjuta i överkant och jämna ut fältet lite.

Till syvende og sist har vi dem som rapporterar in summor under 200kr, alla dessa räknas som 200kr, än en gång för att skjuta i överkant men fortfarande inte riskera att överdriva summan.

Kort och gott så är det en väldigt skygg representation av den totala summan som jag rapporterar men den kan stoltsera med att inte vara överdriven

Reglerna som jag gått efter är alltså:

Summor under 200kr räknas som 200kr.
"Jag är med på projektet" räknas som 200kr.
"Alla mina pengar" räknas som 500kr.

Alla andra summor räknas in precis så som de skrivs, för att vara med i Top 3 krävs fotobevis på markerade pengar.

Hör av mig imorgon eftermiddag/kväll angående frågorna jag ska ställa bankkontoren!

Jag har sammanlagt märkt över 4000 Kr med FB CoiloC
minst 2 Femhundringar
typ 7-8 hundralappar
en massa tjugor
några femtiolappar
Citera
2007-08-11, 15:37
Moderator
rancors avatar
Även om jag oxå har vart med och märkt sedlar så kan jag inte sluta att fundera på kostnaden för detta lilla projekt.

Vad kostar det för oss skattebetalare att trycka sedlar av blandade valörer till ett färde av en miljon kronor?
Citera
2007-08-11, 15:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Även om jag oxå har vart med och märkt sedlar så kan jag inte sluta att fundera på kostnaden för detta lilla projekt.

Vad kostar det för oss skattebetalare att trycka sedlar av blandade valörer till ett färde av en miljon kronor?

Moralpanik
Citera
2007-08-11, 15:51
Medlem
core_s avatar
Citat:

Börja inte gagga om det nu. Se det istället som att du själv aktivt väljer vart dina skattepengar ska gå.
Citera
2007-08-11, 15:57
Medlem
Anteauss avatar
Citat:

Citat:
Vad kostar det att göra en sedel?

Det varierar lite beroende på valör, men Riksbanken brukar säga att det kostar ungefär en krona.
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8763
Citera
2007-08-11, 16:15
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Först o främst har jag svårt att tro på detta. Anledningar:

Det händer att man får ut sedlar med text/märkningar på ur bankomater

Kunder som kommer och handlar på mitt arbete använder sådana sedlar precis uthämtade från bankkontor

Banker har inte rätt att makulera (förstöra) sedlar, de skickar dem troligtvis till Riksbanken/Securitas/G4S som i sin tur skickar ut dem igen. (Vad som händer där kan jag inte svara säkert på, men min gissning är att mycket går ut i cirkulation igen)

Ptja, eftersom jag inte jobbar på banken så kan jag inte göra annat än att lita på vad alla de kontor jag var inne på gav till svar.

Att själva makuleringen skulle ske på själva bankkontoret eller skickas iväg till annan instans för eliminering spelar föga roll i sammanhanget då sedlarna oavkortat anses förverkade i bankens ögon.

Som tidigare nämnts slinker sedlar igenom, men att märka upp säg 400 000 spänn och sedan kasta dem genom en slarvig dokumentförstörare för att sedan hoppas att några klarar sig igenom oskadda ser jag som inget annat än ett slöseri med tid och inget som kan räknas in som ett seriöst bidrag till detta projekt.
Rockstar82 får gärna rätta mig om han tycker att detta är fel, det är trots allt han som startade projektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in