2017-01-17, 18:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Tänkte införskaffa en flaska punsch som inte är alltför söt.

Enligt Bolagets uppgifter tycks Tegnér & Son Punsch ha lägst sockerhalt i sortimentet (208 g/l) trots att den beskrivs som "mycket söt":
https://www.systembolaget.se/dryck/s...n-punsch-54502

Näst efter den kommer Cederlunds Caloric (243 g/l) som dock beskrivs som "torr" på etiketten:
https://www.systembolaget.se/dryck/s...derlunds-59202

Jag antar dock att också kryddorna och de övriga ingredienserna påverkar upplevelsen av sötman.
Har någon av er provat ovanstående punscher, och i så fall - vad tyckte ni om dem?
Cederlunds är en gammal klassiker som inmundigats i stor mängd till ärtsoppa. Tyvärr finns inte Platins kvar längre, den var nog den absoluta favoriten i sällskapet. Du har ju också Facile som är riktigt bra och inte så söt.
Alternativet är väl annars att köpa arrak och blanda själv.
Citera
2017-09-28, 18:28
Medlem
Swe1227s avatar
Funderar på att inhandla en flaska punsch till en 20årsfest i helgen. Hur smakar och funkar det att deicka den kall som den är? Vad påminner den om och är den svårdrucken för en som inte smakat?

Skål Moder Svea!
Citera
2017-09-29, 18:48
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Funderar på att inhandla en flaska punsch till en 20årsfest i helgen. Hur smakar och funkar det att deicka den kall som den är? Vad påminner den om och är den svårdrucken för en som inte smakat?

Skål Moder Svea!

Det smakar sött, sött, tjockt, simmigt och sött. Samt en smula arraksboll. Den inte bara funkar, utan bör drickas som den är, helst välkyld. Jag tycker det är något av det mest lättdruckna på bolagets sprithyllor, men det är ju en smaksak. I stora doser kan sötman bli överväldigande. Skulle rekommendera någon av de aningen mindre söta sorterna, t.ex. Tegnér & Son, snarare än klassikern Carlshamn, som är väldigt sockrig. Men klart att du skall prova. 190 kg Edward Blom kan inte ha fel.
Citera
2017-09-29, 22:55
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det smakar sött, sött, tjockt, simmigt och sött. Samt en smula arraksboll. Den inte bara funkar, utan bör drickas som den är, helst välkyld. Jag tycker det är något av det mest lättdruckna på bolagets sprithyllor, men det är ju en smaksak. I stora doser kan sötman bli överväldigande. Skulle rekommendera någon av de aningen mindre söta sorterna, t.ex. Tegnér & Son, snarare än klassikern Carlshamn, som är väldigt sockrig. Men klart att du skall prova. 190 kg Edward Blom kan inte ha fel.
Det blev 1 st standard carlshamn igår när jag handlade. Blev sugen på att smaka nu fastän festen är imorgon. Det var ju riktigt gott! Smakade som dom där chokladgodisarna som det kanske är punsch i (punschpralin)? Jag förstår endå efter första glaset att det är inget man gärna dricker sig full på en hel kväll!
Citera
2018-06-06, 20:28
Medlem
Glad Nationaldag!
Kvällen avrundas med Cederlunds Torra tillsammans med en isbit. Inte fel.
Citera
2019-04-17, 08:56
Medlem
Tipsar om Lilla Spritfabrikens Snapphanepunsch för den som vill gå ned i de torra punscherna.
Citera
2019-04-17, 14:13
Medlem
eremitkraftans avatar
På 90-talet brukade jag göra egen punsch med hb som grund Det blev bättre än vad det låter, faktiskt. Dags för ett stödköp på bolaget. Punschen får inte försvinna!
Citera
2019-04-20, 00:25
Medlem
Arrac

Kan någon försöka beskriva skillnaden i smak mellan Bataviaarrac och Ceylonarrac?
Citera
2019-04-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Kan någon försöka beskriva skillnaden i smak mellan Bataviaarrac och Ceylonarrac?

Blir aldrig klok på detta, men de två huvudtyperna av arrak är Arabisk och Ostindisk (Indonesisk).

Arabisk arrak görs i huvudsak på palmhjärta från dadelpalm och Ostindisk på ris och kokosblomnektar. Den senare är finare ju större del kokosblomnektar den är gjord på.

Som jag förstått det skall "riktig" svensk punsch göras på Batavia Arrak/Ceylon Arrak, vilka båda är Ostindisk arrak.

Har själv beställt bolagets Ostindia 1733 Arrak, som dock är gjord på sockerrör.
Men beställ gärna en Ceylon Arrack från en leverantör i EU.
Citera
2019-04-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Blir aldrig klok på detta, men de två huvudtyperna av arrak är Arabisk och Ostindisk (Indonesisk).

Arabisk arrak görs i huvudsak på palmhjärta från dadelpalm och Ostindisk på ris och kokosblomnektar. Den senare är finare ju större del kokosblomnektar den är gjord på.

Som jag förstått det skall "riktig" svensk punsch göras på Batavia Arrak/Ceylon Arrak, vilka båda är Ostindisk arrak.

Har själv beställt bolagets Ostindia 1733 Arrak, som dock är gjord på sockerrör.
Men beställ gärna en Ceylon Arrack från en leverantör i EU.

Citerar mig själv för att rätta mig/tillägga lite:

Ceylon Arrack är en renare typ av arrack, baserad på kokosblomsocker/kokosblomnektar i större eller hel utsträckning. Jämför ex. ljus rom.
Batavia Arrack är baserad på bl.a. rött ris, kokosblomsocker/kokosblomnektar och lite annat. Denna arrack blir då mustigare, mörkare, kryddigare än Ceylon. Jämför mörk rom.

Batavia Arrack är den variant som traditionellt används till att bereda svensk punsch.
Citera
2019-04-26, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Citerar mig själv för att rätta mig/tillägga lite:

Ceylon Arrack är en renare typ av arrack, baserad på kokosblomsocker/kokosblomnektar i större eller hel utsträckning. Jämför ex. ljus rom.
Batavia Arrack är baserad på bl.a. rött ris, kokosblomsocker/kokosblomnektar och lite annat. Denna arrack blir då mustigare, mörkare, kryddigare än Ceylon. Jämför mörk rom.

Batavia Arrack är den variant som traditionellt används till att bereda svensk punsch.

https://www.masterofmalt.com/arrack/...hoCUsgQAvD_BwE

http://www.ceylonarrack.com/our-arrack/?lang=sv#

Finns kanske flera sanningar
Citera
2019-04-26, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
https://www.masterofmalt.com/arrack/...hoCUsgQAvD_BwE

http://www.ceylonarrack.com/our-arrack/?lang=sv#

Finns kanske flera sanningar

Det gör det alldeles säkert.
Man inser direkt att arrak är en mycket otillgänglig dryck för oss i det moderna Sverige, ironiskt nog.
Tar man sig ned i sydostasien finns det visserligen inga mängder med sorter pga. hatreligionen, skumma spritkulturer och en egen "prohibition"-era, men där finns ett utbud.

Arrak verkar snäppet mer tillgängligt även i USA än i Europa.
Om Sverige får till en Punschrevolution, tror jag mer arrakssorter kan dyka upp här på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in