2020-05-23, 11:59
Medlem
Nu finns Grönsteds Blå igen!
En underbar punsch, med enbart arrak som spritbas. Köpte två flaskor, och jag är mäkta nöjd.
Detta är en allround-punsch i mitt tycke; passar på en bit klaris, rumstempererad som den är till kaffet, eller varm till ärter med fläsk.
Citera
2020-05-23, 14:47
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
En underbar punsch, med enbart arrak som spritbas. Köpte två flaskor, och jag är mäkta nöjd.
Detta är en allround-punsch i mitt tycke; passar på en bit klaris, rumstempererad som den är till kaffet, eller varm till ärter med fläsk.

Måste kolla upp detta!

Tack för tipset!

https://www.livetsgoda.se/gronstedts...igen-tillbaka/
Citera
2020-05-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Tänkte införskaffa en flaska punsch som inte är alltför söt.

Enligt Bolagets uppgifter tycks Tegnér & Son Punsch ha lägst sockerhalt i sortimentet (208 g/l) trots att den beskrivs som "mycket söt":
https://www.systembolaget.se/dryck/s...n-punsch-54502

Näst efter den kommer Cederlunds Caloric (243 g/l) som dock beskrivs som "torr" på etiketten:
https://www.systembolaget.se/dryck/s...derlunds-59202

Jag antar dock att också kryddorna och de övriga ingredienserna påverkar upplevelsen av sötman.

Har någon av er provat ovanstående punscher, och i så fall - vad tyckte ni om dem?

Jag ser två inkörsportar idag, om man vill ge punsch en chans eller nyrevision;

1. Tycker man om ren sprit så som rom, vodka och lättare whisk(e)y sedan innan, är Kronan punsch given. Denna bryggar fint över från rom och dylik sprit, till arrak och lite sötma.

2. Vill man rakt in på pudelns kärna och vill ha en bra, svensk, klassisk punsch utan kryddning eller smaksättning, kör man Grönsteds Blå.

För att göra punsch rättvisa tycker jag att man bör pröva minst en av följande serveringar:
- Punschen på en bit klaris, till en kopp kaffe och en ruta bra, mörk choklad.
- Punschen rumstempererad, med tärningar av lagrad hårdost och tunnskurna charkuterier.
- Punschen kyld, med en god cigarr, så som Davidoff Primeros Maduro.

Tycker man inte om någon av dessa tre serveringar, ja, då kan jag acceptera att man ej tycker om punsch, men jag tror de flesta får en positiv upplevelse, och går vidare in i den underbara Punschkulturen, för den är lika svensk som den är underskattad.
Citera
2020-05-26, 23:53
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Å jäklars! Det var oväntade och goda nyheter. (Edward Blom går väl i spinn nu, kantänka.)

Det blir att inhandla en snarast.
Citera
2020-05-29, 13:39
Medlem
Bendriks avatar
Citat:

Kul, den ska jag nog testa vid tillfälle.

Annars har jag på senare år druckit upp två flaskor Facile, som du säkert redan känner till har serverats vid några Nobelmiddagar. Mestadels har jag druckit den till cigarr, men jag bjöd även på den till ärtsoppa en gång. Det står att den ska ha en lägre sötma, och med tanke på hur söt den är har jag ställt mig lite tvekande till andra märken. Men nu när den andra är slut kanske det är dags för Grönstedts.
Citera
2020-06-05, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendrik
Kul, den ska jag nog testa vid tillfälle.

Annars har jag på senare år druckit upp två flaskor Facile, som du säkert redan känner till har serverats vid några Nobelmiddagar. Mestadels har jag druckit den till cigarr, men jag bjöd även på den till ärtsoppa en gång. Det står att den ska ha en lägre sötma, och med tanke på hur söt den är har jag ställt mig lite tvekande till andra märken. Men nu när den andra är slut kanske det är dags för Grönstedts.

Facile är fin. Har tyvärr ingen hemma för tillfället.
Den flaskan väcker fina minnen. En gammal bekant hade alltid med en sådan i sidofickan på ryggsäcken under jakt och svampturer.
Nykokt kaffe på en öppen eld, några hembakta, färska mandelkubb och ett glas facile punsch...
Det är kultur det, käre broder!
Citera
2020-06-06, 08:42
Medlem
Glad Svenska Flaggans dag, kära punschbröder!
Vilka punscher skall ni förtära idag?

Själv skall jag inviga min Svenska Sprits Punsch, som snart skall läggas i kylaren.
Citera
2020-06-09, 11:12
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Facile är fin. Har tyvärr ingen hemma för tillfället.
Den flaskan väcker fina minnen. En gammal bekant hade alltid med en sådan i sidofickan på ryggsäcken under jakt och svampturer.
Nykokt kaffe på en öppen eld, några hembakta, färska mandelkubb och ett glas facile punsch...
Det är kultur det, käre broder!

Kaffe och Facile i skogen låter som en fin kombination!

Jag beställde Grönstedts Blå faktiskt och kan bara instämma i berömmet. Drack den till en cigarr i helgen och den satt riktigt bra till. Tack för tipset!
Citera
2020-06-09, 16:09
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Jag ser två inkörsportar idag, om man vill ge punsch en chans eller nyrevision;

1. Tycker man om ren sprit så som rom, vodka och lättare whisk(e)y sedan innan, är Kronan punsch given. Denna bryggar fint över från rom och dylik sprit, till arrak och lite sötma.

2. Vill man rakt in på pudelns kärna och vill ha en bra, svensk, klassisk punsch utan kryddning eller smaksättning, kör man Grönsteds Blå.

För att göra punsch rättvisa tycker jag att man bör pröva minst en av följande serveringar:
- Punschen på en bit klaris, till en kopp kaffe och en ruta bra, mörk choklad.
- Punschen rumstempererad, med tärningar av lagrad hårdost och tunnskurna charkuterier.
- Punschen kyld, med en god cigarr, så som Davidoff Primeros Maduro.

Tycker man inte om någon av dessa tre serveringar, ja, då kan jag acceptera att man ej tycker om punsch, men jag tror de flesta får en positiv upplevelse, och går vidare in i den underbara Punschkulturen, för den är lika svensk som den är underskattad.

Du har glömt den bästa versionen!
Nämligen...
Varm Grönsteds Blå till ärtsoppan och pannkakan. En närmast gudomlig kombination!
Citera
2020-07-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Du har glömt den bästa versionen!
Nämligen...
Varm Grönsteds Blå till ärtsoppan och pannkakan. En närmast gudomlig kombination!

Absolut. En klassiker så given att jag inte ansåg att den ens behövde nämnas.

Här kan jag dock lägga in att punsch gör sig gott att kombinera med kraftiga savorösa rätter, snarare än till desserter;
En rejäl ostbricka med ädelostar, rökost, hårdlagrade ostar, etc. kan lyftas rejält med en god punsch. Här klarar sig både söta och simmiga punscher som Flaggpunsch sig bra, liksom kraftiga som Svenska sprits och Kronans.
Citera
2020-08-27, 16:44
Medlem
Nu står hösten för dörren och punschplånboken har än en gång öppnats.
Inköpt blev:

Premium Punsch - Ruderts
Snapphanepunsch - Lilla Spritfabriken
Rådmanspunsch - Lilla Bryne

Tyvärr är buteljen med Kronans nu slut, vilket svider om hjärtat, men en sådan skall åter igen inhandlas så fort nya medel inkommer.

Det är ännu ej bestämt vilken årets jaktpunsch blir, men det lutar åt en flaska Wolkes Caloric.
Citera
2020-09-24, 17:37
Medlem
Skall pröva Rådmanspunschen varm till kvällens ärtsoppa. Det blir spännande att se hur den är i smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in