Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-07-12, 22:55
Medlem
njaes avatar
Det verkar som den gamla hederliga Svenska rusdrycken Punsch har ignorerats helt och hållet här. Som jag upplever det håller denna helsvenska institution på att försvinna.
Frågor som är värda att diskutera är varför dricker ingen under 30 punsch?
Om denna dystra utveckling fortsätter kommer naturligtvis produktionen upphöra, hur kan man ersätta den obligatoriska punschen till ärtorna om vi inte sprider ljuset till den yngre generationen? skall dom stackarna dricka Dooleys?
Själv anser jag att Punschen är lika omistlig som Cognac till kaffet efter en bättre måltid.
Vad anser ni?

Naturligtvis skulle det vara roligt att höra om erfarenheter av andra arracksbaserade drycker.
Citera
2007-07-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njae
hur kan man ersätta den obligatoriska punschen till ärtorna om vi inte sprider ljuset till den yngre generationen skall dom stackarna dricka Dooleys?

Vad anser ni?

Det värsta är att om den gastronomiska utvecklingen går åt samma håll som den har gjort de senaste 10 åren, kommer vår matkultur vara ett minne blott.
Snart vet väl inte ”kidsen” vad ärtsoppa är, ännu mindre vad punsch är.

Vi måste bli fler som strider för att bevara den fina gastronomiska kultur vi har fått äran att ärva.
Leve punschen kall som varm.

Ett litet ljus är att det just nu är en husmanskosttrend i restaurangvärden som jag hoppas kommer att hålla i sig.

Micke
Kock och Sommelier.
Citera
2007-07-12, 23:21
Medlem
njaes avatar
Kanske det är så att vi behöver en ny Tore Wretman? Någon som kan förklara för den nya generationen att det faktiskt finns en traditionell smakpallett i det här landet som varken är tråkig eller svårbemästrad. En tradition som är väl värd att bevara för eftervärlden samt att det finns trevliga upplevelser i den.
Citera
2007-07-12, 23:25
Moderator
tobess avatar
Bland studerande är det inte på utdöende iaf.. inte här i Finland iaf.

Kaffe och punsch serveras alltid på sittningar till efterrätten och sen anordnas ju t.ex traditionella saker som ärtsoppa och punsch runt fastlagstisdagen ..

Själv tycker jag om punsch, men det verkar onekligen vara en dryck som man antingen tycker om eller så hatar man den, verkar inte finnas något mellanting bland de jag känner ..
Citera
2007-07-12, 23:32
Medlem
njaes avatar
Jag är medveten om att Punschen har en viss studentikos attraktionskraft, Punschsittningar arrangeras väl i de flesta lärosäten? Det jag reflekterar över är att utbudet på Systembolaget minskar (av lättförklarade skäl).
Roligt är att det finns en Punschkultur i Finland, det hade jag inte hört talas om tidigare, är den enbart akademisk eller är det något som bjuds i var mans hem?
Citera
2007-07-13, 00:29
Medlem
Vet nog inte någon som här i Finland har punsch hemma, men på alla sitzar så är det punch till kaffet.

Punch ritualen:

Punschen kommer,
punschen kommer,
ljuv och sval.
Glasen imma, röster stimma
i vår sal.
Skål för glada minnen!
Skål för varje vår!
Inga sorger finnas mer
när punsch vi får.

Upprepa ungefär 3 ggr beroende på hur sällskapet mår
medan man gungar runt bordet, under bordet och på bordet. åtminstone är det det normala förloppet.
Citera
2007-07-13, 00:33
Medlem
poojks avatar
polarn satte i sig en liter "flagg punsch" och sket ner sig totalt... hans pryl =)

han bevarar trditionen.... har faktiskt aldrig testat punsch
Citera
2007-07-13, 00:35
Medlem
njaes avatar
Vilka sorter finns på "Alko" i Finland, de svenska eller finns det inhemska?
Är det så att det fortfarande går att köpa Arrack? systembolaget tog bort den för drygt ett år sen, det är nämligen rätt kul att göra egen Punsch.
Citera
2007-07-13, 00:39
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
polarn satte i sig en liter "flagg punsch" och sket ner sig totalt... hans pryl =)

han bevarar trditionen.... har faktiskt aldrig testat punsch

Det finns Punschsittningar där det anses vara "godtagbart" för deltagande, skita ner sig är inget jag personligen uppmanar någon att göra i offentliga sammanhang.
Gör nu en kulturgörning och skaffa en flaska Punsch till förrådet!
Citera
2007-07-13, 05:45
Medlem
Trumpeters avatar
Måste erkänna att det oftare blir en cognac eller en whisky till kaffet, men då och då blir det en punsch. Har alltid en flaska stående i kylen.
Citera
2007-07-13, 13:38
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njae
Det verkar som den gamla hederliga Svenska rusdrycken Punsch har ignorerats helt och hållet här. Som jag upplever det håller denna helsvenska institution på att försvinna.
Frågor som är värda att diskutera är varför dricker ingen under 30 punsch?
Om denna dystra utveckling fortsätter kommer naturligtvis produktionen upphöra, hur kan man ersätta den obligatoriska punschen till ärtorna om vi inte sprider ljuset till den yngre generationen? skall dom stackarna dricka Dooleys?
Själv anser jag att Punschen är lika omistlig som Cognac till kaffet efter en bättre måltid.
Vad anser ni?

Naturligtvis skulle det vara roligt att höra om erfarenheter av andra arracksbaserade drycker.
Den punsch jag har druckit är för söt och för svag för att jag ska bli imponerad. Fast några liter punsch har man väl hällt i sig under tidigare studentår. Punsch och ärtsoppa är dock en trevlig kombination.

Finns det någon punsch tillgänglig i Sverige som inte är jättesöt och som ligger på 40% eller högre?
Citera
2007-07-13, 13:46
Medlem
wastes avatar
Punsch är en mycket trevlig dryck som definitivt måste finnas kvar. Funkar kalas till allehanda efterätter och desserter, eller som ingrediens i dessa. Punschgrädde ger en extra dimension till våfflor och annat.

Testa även en variant på den klassiska guldkanten, nämligen någon trevlig single malt-whisky med några droppar punsch på toppen. Underbart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in