2015-07-11, 16:10
Medlem
Punschvänner!

Punschen är definitivt påväg tillbaka, den senaste tiden har det som ni kanske vet tillkommit ett helt gäng Punscher på bolaget

Om ni är punschintresserade och vill följa vad som är på g i punschvärlden (intervjuer med Punschfolk, tips om nya Punscher, möjlighet att diskutera olika Punsch osv) är ni mycket välkomna att följa denna sida/community

https://www.facebook.com/visomalskarpunsch

Ha det fint och skål!
Citera
2015-07-16, 13:32
Medlem
Har provat ett par recept på punsch själv. Läste på förra sidan i inlägget från -11, det första receptet innehåller för många olika ingredienser.. Jag har vodka och arrak hemma vill inte behöva köpa cognac m.m. för att göra lite punsch.
Det andra receptet påminner om ett som jagvhar gjort tidigare. Tyckte att det smakade på tok för mycket te och citron.
Är det någon som sitter på några bra recept?
Citera
2016-03-06, 00:57
Medlem
brevlunds avatar
The power of Punsch

Finns det nån mer kraftgivande dryck än punsch?

En balanserad alkoholhalt med en kraftfull inbyggd sockerkick.

Inte konstigt att den stod livgivande under många många decennier i vårt rike. Endast förringad av en anledning som jag inte längre minns.

Länge leve PUNSCHEN!
Citera
2016-03-06, 01:05
Medlem
Tjyvass avatar
Finns redan en tråd. (FB) Punsch & övriga Arracksdrycker
Citera
2016-03-06, 01:12
Medlem
brevlunds avatar
Tack.

Detta syftar mer till att göra en jämförelse.

Jag kan själv slänga in Underberg som en jämbördig motståndare, men med en förskjuten prestanda.
Citera
2016-03-06, 01:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Tack.

Detta syftar mer till att göra en jämförelse.

Jag kan själv slänga in Underberg som en jämbördig motståndare, men med en förskjuten prestanda.

Kaptenlöjtnant säger jag då! (lika delar klosterlikör och tvåstjärnig folkkonjak)
Citera
2016-03-12, 11:11
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Punsch som är så gott! Själv blev jag introducerad av far min till ärtsoppan för ett par år sedan, och till min stora förtjusning visade det sig även att det traditionsriktigt serveras även på sittningarna på mitt lärosäte.

Jag har tyvärr inte varit med i leken tillräckligt länge för att kunna avgöra om punschen är på uppsving, men sedan jag och mina vänner började studera (på olika lärosäten) har denna dryck kommit att bli ett självklart inslag på diverse sammankomster, och även de mindre akademiska i kretsen har blivit frälsta.

Det verkar bara finnas en arrak att köpa på Bolaget idag, (http://www.systembolaget.se/dryck/sp...-arrak-1015602), som tydligen "finns i begränsad mängd och/eller under begränsad tid". Någon som testat? Annars får man kanske göra sin plikt och klippa sig en flaska
Citera
2016-03-14, 14:16
Medlem
OCoileains avatar
Hur dricks den vid de svenska lärosäterna? Jag har själv ingen akademisk bakgrund från Sverige, men har ju hört historierna om hur punsch sköljs ner i stora mängder vid studenternas glada dagar.

Dricks den bara till ärtsoppan, lätt uppvärmd, eller finns den med likt en likör även efter middagarna?
Citera
2016-03-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Hur dricks den vid de svenska lärosäterna? Jag har själv ingen akademisk bakgrund från Sverige, men har ju hört historierna om hur punsch sköljs ner i stora mängder vid studenternas glada dagar.

Dricks den bara till ärtsoppan, lätt uppvärmd, eller finns den med likt en likör även efter middagarna?
Dels till ärtsoppa men på vissa tillställningar så dricker man den som om man tex dricker minttu rent. Men självklart dryckesvisor och gärna till någon mat, annars så är den lite häftig i större mängder

Vilken är eran favorit i dagsläget?
Citera
2016-03-15, 23:48
Medlem
ConfessorSnitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain

I min skola serveras punschen främst i slutet av varje sittning, och föregås av en välkomstsång. Sedan dricks punschen upp tillsammans med kaffet till ungefär 3 sånger till. Den dricks då naturligtvis kall.

Det är egentligen den tradition vi har, men det serveras faktiskt ärtsoppa med punsch i en av de största restaurangerna en torsdag i månaden också. Jag har själv aldrig ätit där, men det är väl ett trevligt initiativ.
Citera
2016-03-31, 22:14
Medlem
Går det att förskära punsch o vad använder man då
Den är god men blir lätt för sötsliskig tycker jag
Kanske bättre att köpa arrak o justera receptet ?
Citera
2017-01-17, 17:31
Medlem
Alfheims avatar
Tänkte införskaffa en flaska punsch som inte är alltför söt.

Enligt Bolagets uppgifter tycks Tegnér & Son Punsch ha lägst sockerhalt i sortimentet (208 g/l) trots att den beskrivs som "mycket söt":
https://www.systembolaget.se/dryck/s...n-punsch-54502

Näst efter den kommer Cederlunds Caloric (243 g/l) som dock beskrivs som "torr" på etiketten:
https://www.systembolaget.se/dryck/s...derlunds-59202

Jag antar dock att också kryddorna och de övriga ingredienserna påverkar upplevelsen av sötman.

Har någon av er provat ovanstående punscher, och i så fall - vad tyckte ni om dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in