2008-04-16, 20:01
Medlem
Millicents avatar
När jag var 13 blev jag efter en brakmiddag bjuden på kaffe, väldigt chokladig chokladkaka (ingen sockertjafs) och punsch, och det var nog det första i mitt liv som var nära paradiset.
Citera
2009-10-27, 16:04
Medlem
TotenEngels avatar
Kanske inte dagsfärskt, men nu har äntligen arraken kommit tillbaka http://www.systembolaget.se/SokDryck...0&SokStrangar=
Citera
2011-03-28, 10:32
Medlem
Xephlons avatar
Hejsan, har tänkt att blanda Punsch nu närmsta dagarna! Bumpar nu upp den här tråden.

Har hittat två recept på internet och undrar om någon har testat och vad ni tyckte.

Det första verkar lite mer avancerat och innehåller fler spritsorter, men verkar också godare? Kan någon utala sig? http://skroenor.com/artermedflask.html

Jacobssons finaste Veterinärpunsch

1500 ml vatten
1 kg socker
3 msk farinsocker
1 tsk citronsyra
6 msk ättika (15%)
1400 ml enkel vodka eller renat brännvin
350 ml extra fin Arrak (art.nr 520 på svenska Systembolaget)
350 ml mörk rhum
350 ml torr sherry (t.ex amontillado)
60 ml god cognac

Det andra receptet verkar enkelt och smidigt, men inte lika roligt. Vad skulle ni välja?

http://receptfavoriter.se/matartikla...sk-punsch.html

Egen punsch
Cirka 2,25 liter (tre 75r)
8 dl vatten
11 dl socker
9 dl 40% sprit
1 st 35 cl "Extra Fin Arrak" Tyvärr finns det ingen arrak att köpa i Sverige längre. På denna sajt i Holland finns Arrak.
37 cl vitt vin eller citronsaft efter smak
Sockerlikör (apoteket) eller 1 dl starkt thé

Reflektioner?
Citera
2012-03-02, 19:09
Medlem
Bumpar tråden för en liten recension. Har provat Facile punsch. Väldigt god. Men inte riktigt så god att jag tycker den är fullt ut prisvärd.

Föredrar nog hemblandad lite starkare och tämligen torr punsch.
Citera
2012-06-03, 13:30
Medlem
Här är en ungdom som aldrig har smakat punsch eller vetat vad det egentligen är för något. Gick in på systembolaget.se och fick reda på att det är en likörtyp som passar bra med ärtsoppa. Det enda inom likörväg jag har smakat på är Baileys som jag gillade, och någon okänd körsbärslikör som jag halsade i syftet att berusa mig själv.

Då jag älskar ärtsoppa tänkte jag att punsch kanske faller mig i smaken. Tycker om punschpraliner men jag antar att det inte går att jämföra med själva drycken. Hur smakar punsch jämfört med vanliga likörer och vad är "arrak" för någon smak? Tror ni att det är något som ungdomar kan tycka om bara de vågar smaka?
Citera
2012-06-03, 14:51
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Här är en ungdom som aldrig har smakat punsch eller vetat vad det egentligen är för något. Gick in på systembolaget.se och fick reda på att det är en likörtyp som passar bra med ärtsoppa. Det enda inom likörväg jag har smakat på är Baileys som jag gillade, och någon okänd körsbärslikör som jag halsade i syftet att berusa mig själv.

Då jag älskar ärtsoppa tänkte jag att punsch kanske faller mig i smaken. Tycker om punschpraliner men jag antar att det inte går att jämföra med själva drycken. Hur smakar punsch jämfört med vanliga likörer och vad är "arrak" för någon smak? Tror ni att det är något som ungdomar kan tycka om bara de vågar smaka?

Punsch smakar ungefär som arraksbollar och är oerhört sött och slibbigt. Prova så får du se. Det är inte äckligt men inget man längtar efter, säger jag. Lite kul att dricka för att det är en klassisk kulturdricka dock.
Citera
2014-03-18, 03:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Drack ikväll lite uppvärmd punsch. Alkoholen var praktiskt taget borta men det var mycket sött och gott! Hemligheten är väl att dricka synnerligen lite annars blir sötman för övermäktig.
Citera
2015-04-05, 13:59
Medlem
jamesdeans avatar
Sydsvenskan hade en artikel om en ny punschmakare idag, som bl.a hävdar att punschen håller på att få en revansch.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/ny-p...gammalt-marke/

Citat:
Smakade punsch bättre förr?

– Det är jag övertygad om. Idag tillverkas både Cederlunds Caloric och Carlshamns Flaggpunsch av Pernod Ricard i Finland. Nya märken har smak av syntet och drag av godis. Vi vill göra en hantverksmässig, lokalproducerad produkt.

Är en punsch en gångbar dryck idag?

– Absolut! Det råder punsch-hausse i landet. På senare år har det kommit flera nya märken på marknaden. Bland annat ytterligare en från Malmö.
Citera
2015-04-05, 14:01
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Sydsvenskan hade en artikel om en ny punschmakare idag, som bl.a hävdar att punschen håller på att få en revansch.

Studentvärlden och Edvard Blom har säkert sin beskärda del av punschens framgång.
Citera
2015-04-06, 13:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome

Punsch och ärtsoppa är en stående meny när vi i fotbollsgänget förbereder oss för att titta på MFF. Lika gott en varm sommardag i juni som en råkall oktobereftermiddag.
Citera
2015-04-06, 14:51
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean

Hoppas verkligen det! Punschen, liksom lätt- och folkölen, tillhör verkligen vårt dryckesmässiga kulturarv och borde verkligen drickas mer. Det är i alla fall en av de drycker jag kommer på mig själv att längta efter men ändå aldrig köpa. Det får bli bättring på den fronten från och med nu!
Citera
2015-04-06, 17:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Drack ikväll lite uppvärmd punsch. Alkoholen var praktiskt taget borta men det var mycket sött och gott! Hemligheten är väl att dricka synnerligen lite annars blir sötman för övermäktig.

Visst, så är det, man dricker inga större mängder eftersom det är rätt så sött. Ett par glas brukar vara lagom, till det ett par tallrikar hemmagjord ärtsoppa. Det hela sköljes ner med några starköl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in