Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-20, 13:05
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moarlemonpledge
Köpt dess skor: http://www.footway.se/montacute-lord-dark-tan.html
Innan jag börjar använda dem vill jag veta hur jag ska behandla dem så att de inte går sönder efter ett år. Är väl novis när det kommer till skovård, men har läst runt på nätet hur man bör göra. Dock vet jag inte hur brougemönstret påverkar saken, om det nu gör det...
De där kommer antagligen inte hålla mycket mer än ett år i vilket fall. Använd skokräm då och då för att täcka det värsta.
Citera
2013-01-20, 13:11
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Tack för rådet. Har inte Shoeboy-skummet hemma så jag kör på bensinen lite försiktigt och ser var det slutar. Glömde nämna det men det rör sig om svarta skor ändå, så jag kan komma undan med smärre missar lättare än på ett par bruna skor vill jag tro.
Uppföljning:

Jag duttade lite bensin på en trasa och torkade ganska försiktigt över hela skon, vilket gjorde att den släppte en hel del färg (inte så mycket som jag förväntat mig dock), varpå färgen blev ganska matt.

Därefter smorde jag in skorna med Renovateur (väldigt sparsamt). sen smorde jag in skon med kräm borstade med borste och upprepade samma process en andra gång. Kanske att jag borde ha tagit en 3e gång, då jag var väldigt(!) återhållsam med krämen. Efter omgång 2 av borstning så putsade jag skorna med en putshandske och nu såg de klart trevligare ut än de gjorde innan de fick sig behandlingen. Jag är ingen polish-ivrare så jag får se hur det blir med den biten, men nu skall jag i alla fall inhandla Saphirs Renomat samt deras Dubbin Graisse, som jag tänker testa när jag behöver låta ett par skor få ett rejält lyft.

Tror jag skall testa ovanstående process idag på ett par mörkbruna skor som fått lite för ljus skokräm vid något tillfälle och därför är lite flammig kring vecken.
Citera
2013-01-21, 06:54
Medlem
Rätt ny på läder fronten. Hur sköter jag om http://shop.acnestudios.com/shop/men/shoes-1/bleeker-herringbone-bordeaux.html på bästa sätt?
Citera
2013-01-31, 00:36
Medlem
Tjena!

Jag har köpt ett par bordeaux-färgade skor och var hos skomakaren igår. Han gav mig en kräm som heter "movi - leather shoe beauty cream". Denna suger antagligen, men han hade inte saphire i oxblod.

Är detta bara en polish eller återfuktar den också?

Tack för svar.
Citera
2013-02-14, 11:56
Medlem
Gert13s avatar
Vård innan användning - Skinnsko

Hej!

Har införskaffat mig ett par Clarks Euston Walk Brown http://www.clarks.eu/p/20352649 och tänkte vårda dem så gott som det går, därmed att de får en ypperlig start innan första användning.

Har diverse skotillbehör för skovård, snabb fråga; Är det bra/nödvändigt att först applicera någon form utav läderkräm/delikatkräm på skinnskorna och sedan impregnera dem eller är det enbart impregnering som gäller innan första användning?

Gert
Citera
2013-02-14, 13:00
Bannlyst
Du ska helst hålla dom förpackade och byta ut dom då och då. Glöm inte att se efter om det finns sprickor på utsidan.
Citera
2013-02-14, 13:08
Medlem
Gert13s avatar
Jag syftade mer på själva skon i sig.

Ska jag impregnera dem med spray först eller ska man lägga ett tunt lager med någon form av läderkräm/delikatkräm för att ge näring åt skinnet INNAN jag impregnerar?
Citera
2013-02-14, 13:18
Medlem
knullklassons avatar
Det är ju ingen mockasko så du ska inte spreja på någon impregnering överhuvudtaget. På med skokräm istället om du prompt vill behandla dem innan användning.
Citera
2013-02-14, 13:26
Medlem
Gert13s avatar
Det är framför allt tänkt till mocka men fungerar även på skinnskor men skokräm är väl att föredra som du säger. Skulle gärna vilja undvika skokräm, alternativt hitta en skokräm som inte har något färgpigment.

T.ex en läderkräm/delikatkräm för att ge näring.

Åter igen till frågan; Bör jag smörja in skorna med någon form av kräm innan jag impregnerar skorna inför första användningen?
Citera
2013-02-14, 14:04
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gert13
Det är framför allt tänkt till mocka men fungerar även på skinnskor men skokräm är väl att föredra som du säger. Skulle gärna vilja undvika skokräm, alternativt hitta en skokräm som inte har något färgpigment.

T.ex en läderkräm/delikatkräm för att ge näring.

Åter igen till frågan; Bör jag smörja in skorna med någon form av kräm innan jag impregnerar skorna inför första användningen?
Du ska inte impregnera dem. Smörj in dem med en neutral skokräm/pate/pomada/renovateur, låt torka, buffa av, smörj in med ett fetare vax (inte en vanlig polish utan mer av typen sportvax), låt torka, buffa av. Grattis, du har nu fått ett bättre resultat än om du sprejat dem utan att använda dig av några som helst pigmenterade produkter.
Citera
2013-02-14, 14:12
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Du ska inte impregnera dem. Smörj in dem med en neutral skokräm/pate/pomada/renovateur, låt torka, buffa av, smörj in med ett fetare vax (inte en vanlig polish utan mer av typen sportvax), låt torka, buffa av. Grattis, du har nu fått ett bättre resultat än om du sprejat dem utan att använda dig av några som helst pigmenterade produkter.
Bra svar, tyvärr tror jag inte det kommer till någon nytta. TS har gett sig fan på att impregnera skorna.
Citera
2013-02-14, 14:23
Medlem
Gert13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike

Tack för bra svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in