Flashback bygger pepparkakshus!
2013-02-14, 14:33
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gert13
Tack för bra svar!
Varsågod! Det finns en uppsjö med sådana produkter så de enda generella råden jag kan ge dig är att våga satsa på kvalitet, undvik produkter med alltför mycket kemikalier och applicera flera tunna lager kräm och vax hellre än att bara fläska på ett tjockt lager och tro att det räcker (skon kan inte absorbera hur mycket som helst nämligen).
Citera
2013-02-14, 14:56
Medlem
Gert13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Varsågod! Det finns en uppsjö med sådana produkter så de enda generella råden jag kan ge dig är att våga satsa på kvalitet, undvik produkter med alltför mycket kemikalier och applicera flera tunna lager kräm och vax hellre än att bara fläska på ett tjockt lager och tro att det räcker (skon kan inte absorbera hur mycket som helst nämligen).

Hur är det med kvalitetsprodukter? Tillhör de vanliga märkena, "Boston och Bama" kvalité eller går dem under medelmåttiga produkter? Ös på med tips, är bra nyfiken!
Citera
2013-02-14, 15:15
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gert13
Hur är det med kvalitetsprodukter? Tillhör de vanliga märkena, "Boston och Bama" kvalité eller går dem under medelmåttiga produkter? Ös på med tips, är bra nyfiken!
Jag skulle rekommendera att du satsar på Kiwis lite dyrare linje, Saphir (eller Saphir Medaille d'Or), Tangent eller Burgol. Saphir och Kiwi kan du hitta mer eller mindre överallt.
Citera
2013-02-14, 21:27
Medlem
Burgol och Kiwis dyrare är bra.
Citera
2013-03-17, 03:33
Medlem
Någon som har tips på en bra skomakare i Göteborg? Behöver lite minkolja och ett par skor som behöver lagas! Så centralt som möjligt!
Citera
2013-04-24, 14:55
Medlem
Har två par CP Achilles Low (italienska läderskor) som var aningen för små, och väldigt tighta om man har tubsockor i. Visste inte om att skomakare kunde töja (lästa) ut skor, men fick reda på det och gick till lokala skomakaren i Solna och han gjorde dom större på bredden med ca 1 storlek upp. Han frågade om jag ville gå upp 1 eller 2 storlekar.

Antar att alla seriösa skomakare gör detta och gör det på ett bra sätt. Sen antar jag att säkrats är om man går med bra gjorda skor så ingen olycka sker. Tex att sömmar går upp eller annat.

Ett tips om någon har för tighta skor. Kostade 140kr.
Citera
2013-06-06, 14:27
Medlem
Hej!

Har ett par nya loake cannon i brunt läder. Jag ska använda skorna imorgon men har inte fått hem skokrämen jag beställt än.

När jag köpte skorna fick jag med en burk skoputs från herring, hittade även en gammal "shoe creame" från boston hemma. Hur gör jag nu det bästa av den här situationen? Min första tänkte var att bara putsa dom med skoputsen den här gången för att sedan snörja in med spahire MDO när jag får hem den, men tar skorna stryk av detta?
Citera
2013-06-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalkStrong
Hej!

Har ett par nya loake cannon i brunt läder. Jag ska använda skorna imorgon men har inte fått hem skokrämen jag beställt än.

När jag köpte skorna fick jag med en burk skoputs från herring, hittade även en gammal "shoe creame" från boston hemma. Hur gör jag nu det bästa av den här situationen? Min första tänkte var att bara putsa dom med skoputsen den här gången för att sedan snörja in med spahire MDO när jag får hem den, men tar skorna stryk av detta?

Nu gissar jag att problemet redan är ur världen men ändå. Personligen brukar jag alltid köra en grundputs med kräm + polish då skorna är nya, har även fått intrycket att de flesta gör det. Den skomakare jag oftast gått till säger dock att endast polish de två första månaderna duger fint. Det är kul att se att folk verkar bry sig om sina första kvalitetsskor men ni behöver inte oroa er så fasligt, det är trots allt bara ett par skor. Ser man till att borsta dem ofta, putsa med skokräm varannan månad eller så, rotera väl och alltid använda skoblock spelar det mindre roll vad man gör eller inte gör första veckan...
Citera
2013-06-24, 20:25
Medlem
Ska man använda mockaborste innan eller efter att man applicerat kräm på mockaskor?
Citera
2013-06-24, 20:26
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Ska man använda mockaborste innan eller efter att man applicerat kräm på mockaskor?
Kräm? Sprej menar du väl? Och det spelar egentligen ingen roll men det skadar inte att borsta "håren" rätt innan sprejandet.
Citera
2013-06-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Kräm? Sprej menar du väl? Och det spelar egentligen ingen roll men det skadar inte att borsta "håren" rätt innan sprejandet.

Jag fick ta och handla i den skobutiken som finns i närheten, och där fick jag tag i ''shoe conditioner'' som är ''en vattenbaserad skokräm för mocka och nubuck''. Denna conditioner ska man enligt flaskan applicera jämt över skon i cirkelrörelser och sedan torka in. Ficm också en flaska med impregnering och en mockaborste. Kommer dock inte helt ihåg vad tjejen i kassan sa, därav min fråga.
Citera
2013-06-25, 07:14
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Jag fick ta och handla i den skobutiken som finns i närheten, och där fick jag tag i ''shoe conditioner'' som är ''en vattenbaserad skokräm för mocka och nubuck''. Denna conditioner ska man enligt flaskan applicera jämt över skon i cirkelrörelser och sedan torka in. Ficm också en flaska med impregnering och en mockaborste. Kommer dock inte helt ihåg vad tjejen i kassan sa, därav min fråga.
Tänkte väl det. Det skadar inte att borsta håren någorlunda rätt innan dess men det är rätt onödigt eftersom du kommer att gnida runt dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in