Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-23, 11:48
Medlem
Jag undrar lite hur ni gör rent alla "verktyg" som ni använder, påstrykarborste, borstar, svampar, trasor osv?

Eller gör ni helt enkelt så att ni kasserar dem efter varje gång de används?
Senast redigerad av claxx 2014-12-23 kl. 11:56.
Citera
2015-01-03, 03:05
Medlem
RobinNilsens avatar
Hej skoexperter!

Jag har köpt ett par Red Wings skor. Är lite nybörjare på det här med att faktiskt ta hand om skorna, så hur gör jag för att bäst vårda dem?
Citera
2015-01-04, 18:44
Medlem
rovmuns avatar
http://www.skolyx.se/en/home/114-skovardspaket-start.html
Har ett par av Church Consul. Svarta.

Är det en bra start? Har läst lite men har aldrig putsat skor tidigare.
Citera
2015-01-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
http://www.skolyx.se/en/home/114-skovardspaket-start.html
Har ett par av Church Consul. Svarta.

Är det en bra start? Har läst lite men har aldrig putsat skor tidigare.

Jag skulle i allmänhet vilja tipsa om Davidssons Skomakeri i Uppsalas hemsida, där har de dels de saker man behöver och dels filmer där de visar exakt hur dessa produkter ska användas, http://www.davidsonsskomakeri.com/filmer
Citera
2015-01-05, 13:43
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claxx
Jag undrar lite hur ni gör rent alla "verktyg" som ni använder, påstrykarborste, borstar, svampar, trasor osv?

Eller gör ni helt enkelt så att ni kasserar dem efter varje gång de används?

Kemisk ren bensin på borstar och påstrykare.
Putsar skorna med väldigt, väldigt billiga nylonstrumpor i från Rusta, så det kastas efter en tid.
Å andra sidan räcker en strumpa väldigt länge. Självklart tar man den största storleken man kan hitta.
Citera
2015-01-06, 14:30
Medlem
BTGRs avatar
Hur får jag läder (skinnskor) att sluta lukta död?

Tjena!

Har ett par snygga (kvalité-) inneskor i skinn eller läder.

De har från dag 10 luktat sjukt äckligt. Skulle aldrig köpa skor i äkta läder igen (av etiska skäl) men nu när jag har de vill jag använda de tills de har slitits ut helt.

Har ni några tips på hur man får skinnskor att sluta lukta död (det är ju dött/organiskt material = inte så konstigt kanske).

Alla tips välkomnas (förutom "frysning" då det redan har prövats).

Tack!
Citera
2015-01-06, 14:47
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTGR
Tjena!

Har ett par snygga (kvalité-) inneskor i skinn eller läder.

De har från dag 10 luktat sjukt äckligt. Skulle aldrig köpa skor i äkta läder igen (av etiska skäl) men nu när jag har de vill jag använda de tills de har slitits ut helt.

Har ni några tips på hur man får skinnskor att sluta lukta död (det är ju dött/organiskt material = inte så konstigt kanske).

Alla tips välkomnas (förutom "frysning" då det redan har prövats).

Tack!

Jag tror inte de luktar död. Snarare luktar de läder, vilket luktar gott.

Och jag vet inte... är det mer etiskt att ta användning av färre delar på ett djur man ändå dödar? Jag menar. Läder är en produkt du får ut från ett djur som i övrigt går till matproduktion. Oetiskt vore att döda djur och ta till vara så lite som möjligt av dem. Typ bara spara ryggbiff, filé och entrecote och kassera resten av ett nötdjur för att köttet inte var "fint nog".

Annars är mitt tips att gnida in skorna i tigerbalsam.
Citera
2015-01-06, 14:50
Medlem
Smörj in dem med fett.
Citera
2015-01-06, 16:23
Medlem
SYSTEMexes avatar
Har för mig att man ska lägga kolbitar i skon

Sök på google för mer info
Citera
2015-01-07, 09:08
Medlem
ShogunAssasins avatar
Trådstart sammanfogad.

/Moderator
Citera
2015-01-07, 18:47
Medlem
Ett par beiga numuck-kängor som var grå-brungul-smuttsiga har jag putsat upp med mocca/numbuc borste, kört med nubucksudd och rengöring. Stor skillnad men fortfarnde är dom flammiga och gråfläckigga, särskilt längst fram.

Jag funderar på att smörja dem med fett, dvs innte numbuckfett utan vanligt skofett. Förutom att dom blir mörkare och blanka, kommer dom att se renare/mer jämnfärgade ut eller kommer det se lika fläckigt ut?
Citera
2015-01-07, 20:49
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Ett par beiga numuck-kängor som var grå-brungul-smuttsiga har jag putsat upp med mocca/numbuc borste, kört med nubucksudd och rengöring. Stor skillnad men fortfarnde är dom flammiga och gråfläckigga, särskilt längst fram.

Jag funderar på att smörja dem med fett, dvs innte numbuckfett utan vanligt skofett. Förutom att dom blir mörkare och blanka, kommer dom att se renare/mer jämnfärgade ut eller kommer det se lika fläckigt ut?
Förmodligen lika fläckiga, prova att tvätta dem med ett läderschampo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in