• 1
  • 2
2007-07-11, 18:48
Medlem
bullybrugds avatar
Som rubriken lyder (sorry om jag stavat fel), ert bästa recept på boeuf bourgignon?
Min förra svärfar svängde alltid ihop det så det blev så överjävligt gott. Har aldrig lyckats få till där så där extra gott själv, utan det blir lätt lite tamt liksom. Mitt recept:
3 dl vatten
3 dl rödvin
400 g grytkött (ej räv
1 buljongtärning
3-4 klyftor vitlök
1 pkt bacon
1 liten gul lök
10 schalottenlökar eller likn.
1-2 msk tomatpuré
soja 1-2 msk
champinjoner, osäker på mängd, brukar höfta
2-3 morötter
Kryddor:
Lagerblad
salt
peppar
timjan

Hacka lök, skala o skiva morot.
Stek kött, lägg över i gryta. Stek bacon, lägg över i gryta. Stek hackad lök och morot i baconfettet, lägg över. Vräng i resten minus champinjoner och schalottenlök. Koka ihop helst några timmar. Schalottenlök o chamme steks på och läggs i grytan ca 20 minuter innan servering.

Detta är en blandning mellan receptet i ICA:s kokbok och tips från förre svärfar.
Citera
2007-07-11, 19:09
Moderator
Evil Eds avatar
Beef Bourguignon...

Finns redan en ypperlig tråd om denna underbara rätt, men med denna sökfunktionen så är den svår att hitta.

Men leta dig tillbaka och du kommer få en tråd full av liv och röd bordueux... som en del av oss föredrar i alla fall...
Citera
2007-07-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Som rubriken lyder (sorry om jag stavat fel), ert bästa recept på boeuf bourgignon?
Min förra svärfar svängde alltid ihop det så det blev så överjävligt gott. Har aldrig lyckats få till där så där extra gott själv, utan det blir lätt lite tamt liksom. Mitt recept:
3 dl vatten
3 dl rödvin
400 g grytkött (ej räv
1 buljongtärning
3-4 klyftor vitlök
1 pkt bacon
1 liten gul lök
10 schalottenlökar eller likn.
1-2 msk tomatpuré
soja 1-2 msk
champinjoner, osäker på mängd, brukar höfta
2-3 morötter
Kryddor:
Lagerblad
salt
peppar
timjan

Hacka lök, skala o skiva morot.
Stek kött, lägg över i gryta. Stek bacon, lägg över i gryta. Stek hackad lök och morot i baconfettet, lägg över. Vräng i resten minus champinjoner och schalottenlök. Koka ihop helst några timmar. Schalottenlök o chamme steks på och läggs i grytan ca 20 minuter innan servering.

Detta är en blandning mellan receptet i ICA:s kokbok och tips från förre svärfar.

Väldigt likt mitt recept, jag använder dock ganska stora bitar skuret sidfläsk (ej färdigskivat) istället för bacon och större del vin/mindre del vatten. Jag använder två gula lökar (stora) som jag klyftar grovt, inte hackade. Ibland slänger jag i en bit apelsinskal också, men jag skulle inte kunna skilja varianten med eller utan apelsin i ett blindtest...

/ Lenn
Citera
2007-07-11, 19:29
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Beef Bourguignon...

Finns redan en ypperlig tråd om denna underbara rätt, men med denna sökfunktionen så är den svår att hitta.

Men leta dig tillbaka och du kommer få en tråd full av liv och röd bordueux... som en del av oss föredrar i alla fall...
Sökte... hittade endast en tråd om vintips till ovan nämnda rätt.
Citera
2007-07-11, 19:44
Medlem
jugges avatar
Burgundisk köttgryta
6 port
1 kg Grytbitar (nötkött)
2 msk smör (till stekning)
1 msk tomatpuré
2 msk Vetemjöl
½ dl Balsamvinäger
2 dl kalvbuljong
½ flaska Rödvin
2 paket Bacon
200 g Champinjoner
2 st Vitlöksklyftor
1 burk Syltlök
Salt
Nymalen peppar
Bouquet garni
1 bit Morot
ett par Timjankvistar
ett par Persiljekvistar
2 st Lagerblad
Steksnöre
1 dl Grovhackad Persilja

Sätt ugnen på 175 grader. Bryn köttet i lite smör i en gryta (ca 5 liter). Salta & peppra generöst. Rör ner tomatpuré & låt fräsa ett par min. Strö över mjölet & blanda väl. Häll på balsamvinäger & låt koka ihop ett par min. Tillsätt kalvbuljong & rödvin. Sänk värmen & sjud. Strimla baconet. Skär champinjonerna i kvartar. Grovhacka vitlöken. Häll av spadet från syltlöken. Bryn bacon, champinjoner & vitlök lätt i en het stekpanna i smöret. Tillsätt baconblandningen & syltlök i grytan & rör om försiktigt. Knyt ihop timjan persilja & lagerblad, som en liten bukett, på en morotsbit med en bit steksnöre. Vänd ner den i grytan. Sätt på ett lock & ställ in i ugnen på mellersta falsen. Ungskoka i ca 1 ½ timme eller tills köttbitarna blivit härligt möra.
Citera
2007-07-11, 22:13
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Beef Bourguignon...

http://www.flashback.org/showthread.php?t=429272
Citera
2007-07-12, 00:55
Medlem
TiniZs avatar
2 kg oxkött högrev, i ca 4 cm stora tärningar
150 g sidfläsk
200 g fina smålökar
400 g champinjoner i stora tärningar
50 g fläsksvål
5 vitlöksklyftor
80 g mjöl
2 flaskor fruktigt rödvin, helst Bourgogne, ca 5 år gammal
4 msk olja
salt och nymalen peppar
1 sockerbit
1 kryddbukett bestående av persiljestjälkar, 1 lagerblad och 1 kvist timjan

Det med en pommes chantilly. Smaskigt värre!
Citera
2007-07-12, 13:32
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
http://www.flashback.org/showthread.php?t=429272
Dankeschön!
Nu vill jag bara se dePauls recept
Citera
2007-07-16, 20:44
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Dankeschön!
Nu vill jag bara se dePauls recept
Väntar fortfarande på dePaul
Citera
2007-07-16, 21:15
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
2 kg oxkött högrev, i ca 4 cm stora tärningar
150 g sidfläsk
200 g fina smålökar
400 g champinjoner i stora tärningar
50 g fläsksvål
5 vitlöksklyftor
80 g mjöl
2 flaskor fruktigt rödvin, helst Bourgogne, ca 5 år gammal
4 msk olja
salt och nymalen peppar
1 sockerbit
1 kryddbukett bestående av persiljestjälkar, 1 lagerblad och 1 kvist timjan

Det med en pommes chantilly. Smaskigt värre!

Är det du som är Per?

http://www.tv4.se/mat/recept/8854.html
Citera
2007-07-16, 21:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Väntar fortfarande på dePaul
Sorry, såg inte den här tråden.

Mitt recept kan antingen se ut som ditt eller helt annorlunda, beroende på vilket humör jag är på .

Till att börja med så är tajmingen A och O. Ungefär som när man lagar kalops och lägger i morötterna direkt i början. Det blir en efterrätt av det .

Så här gör jag (4 portioner):

Ingredienser:
600 g högrev/kalvbog
2 stora gula lökar
en helsikes massa mindre lökar i syltstorlek
20 små champisar eller KJ
300 sidfläsk som jag först kokar i lättsaltat vatten och kolgrillar därefter (om jag orkar)
1 msk tomatpuré
3 dl rött vin
1 näve färsk persilja
vitlök
salt
svartpeppar
vitpeppar
lagerblad
timjan

Arbetsgång:
Här kommer den stora skillnaden. Jag har ett elektriskt grytlock. I stället för att köra endast på spisen eller ugnen så kör jag en variant. Jag fräser allt som vanligt, häller på allt som vanligt och sedan lägger jag på mitt ellock. Samtidigt drar jag på undervärme på 3:an och låter det puttra på i ca 20 min.

Därefter sänker jag värmen, kompenserar för vattenförlusten hela tiden och låter det puttra på tills köttet nästan faller sönder. Då smäller jag in ca 50 g smör och en näve persilja samt smakar av.

~Paul~
Citera
2007-07-16, 21:23
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sorry, såg inte den här tråden.

Mitt recept kan antingen se ut som ditt eller helt annorlunda, beroende på vilket humör jag är på .

Till att börja med så är tajmingen A och O. Ungefär som när man lagar kalops och lägger i morötterna direkt i början. Det blir en efterrätt av det .

Så här gör jag (4 portioner):

Ingredienser:
600 g högrev/kalvbog
2 stora gula lökar
en helsikes massa mindre lökar i syltstorlek
20 små champisar eller KJ
300 sidfläsk som jag först kokar i lättsaltat vatten och kolgrillar därefter (om jag orkar)
1 msk tomatpuré
3 dl rött vin
1 näve färsk persilja
vitlök
salt
svartpeppar
vitpeppar
lagerblad
timjan

Arbetsgång:
Här kommer den stora skillnaden. Jag har ett elektriskt grytlock. I stället för att köra endast på spisen eller ugnen så kör jag en variant. Jag fräser allt som vanligt, häller på allt som vanligt och sedan lägger jag på mitt ellock. Samtidigt drar jag på undervärme på 3:an och låter det puttra på i ca 20 min.

Därefter sänker jag värmen, kompenserar för vattenförlusten hela tiden och låter det puttra på tills köttet nästan faller sönder. Då smäller jag in ca 50 g smör och en näve persilja samt smakar av.

~Paul~
Fråga 1: KJ? Karl-Johan eller?
Fråga 2: Vadan besväret med sidfläsket?
Fråga 3: Elektriskt grytlock? För att få under- och övervärme eller vad? Varför inte ugnen isåfall?
*nyfiken i ett sprut*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in