• 1
  • 2
2007-07-16, 21:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Fråga 1: KJ? Karl-Johan eller?
Fråga 2: Vadan besväret med sidfläsket?
Fråga 3: Elektriskt grytlock? För att få under- och övervärme eller vad? Varför inte ugnen isåfall?
*nyfiken i ett sprut*
1. KJ är Karl Johan.
2. En extra fin smaksättare som skiljer agnarna från vetet
3. Ett elgrytlock tar inte lika hårt. Köttet blir avsevärt mörare: http://img.kasa.cz/eukasa_de-foto/270/product_2936.jpg

~Paul~
Citera
2012-11-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sorry, såg inte den här tråden.

Mitt recept kan antingen se ut som ditt eller helt annorlunda, beroende på vilket humör jag är på .

Till att börja med så är tajmingen A och O. Ungefär som när man lagar kalops och lägger i morötterna direkt i början. Det blir en efterrätt av det .

Så här gör jag (4 portioner):

Ingredienser:
600 g högrev/kalvbog
2 stora gula lökar
en helsikes massa mindre lökar i syltstorlek
20 små champisar eller KJ
300 sidfläsk som jag först kokar i lättsaltat vatten och kolgrillar därefter (om jag orkar)
1 msk tomatpuré
3 dl rött vin
1 näve färsk persilja
vitlök
salt
svartpeppar
vitpeppar
lagerblad
timjan

Arbetsgång:
Här kommer den stora skillnaden. Jag har ett elektriskt grytlock. I stället för att köra endast på spisen eller ugnen så kör jag en variant. Jag fräser allt som vanligt, häller på allt som vanligt och sedan lägger jag på mitt ellock. Samtidigt drar jag på undervärme på 3:an och låter det puttra på i ca 20 min.

Därefter sänker jag värmen, kompenserar för vattenförlusten hela tiden och låter det puttra på tills köttet nästan faller sönder. Då smäller jag in ca 50 g smör och en näve persilja samt smakar av.

~Paul~

Fråga 4: Uppskattningsvis, hur mycket av kryddorna?

Jag kan inte höfta bara sådär
Citera
2012-11-22, 07:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jetset-Carl
Fråga 4: Uppskattningsvis, hur mycket av kryddorna?

Jag kan inte höfta bara sådär

- 3 finhackade vitlökar
- salt efter smak (går inte att uppge mängden eftersom den hänger på så många parametrar. Rådet är att smak hela tiden)
- svartpeppar efter smak, t ex 2 krm
- vitpeppar efter smak, t ex 2 krm
- 2 lagerblad
- ½ msk timjan

Som sagt, jag höftar alltid så mina mått. Tjusningen är ju att maten inte smakar exakt likadant två gånger i rad .

~Paul~
Citera
2012-11-22, 12:11
Medlem
Citat:
- 3 finhackade vitlökar
- salt efter smak (går inte att uppge mängden eftersom den hänger på så många parametrar. Rådet är att smak hela tiden)
- svartpeppar efter smak, t ex 2 krm
- vitpeppar efter smak, t ex 2 krm
- 2 lagerblad
- ½ msk timjan

Som sagt, jag höftar alltid så mina mått. Tjusningen är ju att maten inte smakar exakt likadant två gånger i rad .

~Paul~

Ah! Tackar så hemskt mycket
Citera
2012-11-22, 13:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jetset-Carl
Ah! Tackar så hemskt mycket
NP!

~Paul~
Citera
2012-11-22, 15:10
Medlem
googla carl butlers variant, den kör jag enkel och mkt god. Låter den ofta stå i ugnen lite längre kanske. Sitter på mobil så jag kan inte länka
Citera
2012-11-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
googla carl butlers variant, den kör jag enkel och mkt god. Låter den ofta stå i ugnen lite längre kanske. Sitter på mobil så jag kan inte länka

här var den

http://ohmansmatovin.com/2010/02/27/...uignon-recept/

gjorde den igår. fantastisk, grymt enkel!
Citera
2015-02-17, 09:53
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugge
Burgundisk köttgryta
6 port
1 kg Grytbitar (nötkött)
2 msk smör (till stekning)
1 msk tomatpuré
2 msk Vetemjöl
½ dl Balsamvinäger
2 dl kalvbuljong
½ flaska Rödvin
2 paket Bacon
200 g Champinjoner
2 st Vitlöksklyftor
1 burk Syltlök
Salt
Nymalen peppar
Bouquet garni
1 bit Morot
ett par Timjankvistar
ett par Persiljekvistar
2 st Lagerblad
Steksnöre
1 dl Grovhackad Persilja

Sätt ugnen på 175 grader. Bryn köttet i lite smör i en gryta (ca 5 liter). Salta & peppra generöst. Rör ner tomatpuré & låt fräsa ett par min. Strö över mjölet & blanda väl. Häll på balsamvinäger & låt koka ihop ett par min. Tillsätt kalvbuljong & rödvin. Sänk värmen & sjud. Strimla baconet. Skär champinjonerna i kvartar. Grovhacka vitlöken. Häll av spadet från syltlöken. Bryn bacon, champinjoner & vitlök lätt i en het stekpanna i smöret. Tillsätt baconblandningen & syltlök i grytan & rör om försiktigt. Knyt ihop timjan persilja & lagerblad, som en liten bukett, på en morotsbit med en bit steksnöre. Vänd ner den i grytan. Sätt på ett lock & ställ in i ugnen på mellersta falsen. Ungskoka i ca 1 ½ timme eller tills köttbitarna blivit härligt möra.
Det är ju från ICA.se eller snarar från Buffe nr 10 2001....
Jag gör en liknande, fast använder ingredienserna i Boquet Garnin som fasta ingredienser och lägger till salladslök (2 stjälkar) och soya (3 msk), mörk köttbuljong istället för kalvbuljong och två slantade morötter istället för "en bit".
Citera
2015-02-17, 12:12
Medlem
Boeuf bourguignon

1 kg högrev
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
150-200g Rökt sidfläsk
500g Tomater/ 1 burk tomater
Timjan
Lagerblad
Persilja
1/2 kryddmått muskot
2 dl Röd vin
salt svartpeppar
300 g Färsk svamp
10 steklökar

Gör så här:

1. Skär löken i tunna skivor, finhacka vitlöken, skala steklökarna.
2. Skär köttet i grytbitar och skär fläsket i mindre grytbitar.
3. Fräs lök och vitlök utan att den tar färg.
4. Skålla, dela och kärna ut tomaterna eller använd avrunna tomater från en burk tomater.
5. Fräs fläsket och köttet i olivolja i en separat gryta. Lägg sedan över i grytan med lök och vitlök.
6. Hacka tomaterna och lägg i grytan tillsammans med skalade steklökar, örtkryddor, muskot och det röda vinet.
7. Salta och peppra.
8. Låt sjuda under lock i 2 timmar.
9. Skär svamp i bitar och lägg i, låt sjuda under lock cirka 1 timme till.
Senast redigerad av Rory 2015-02-17 kl. 12:21.
Citera
2017-01-21, 21:37
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Sorry, såg inte den här tråden.

Mitt recept kan antingen se ut som ditt eller helt annorlunda, beroende på vilket humör jag är på .

Till att börja med så är tajmingen A och O. Ungefär som när man lagar kalops och lägger i morötterna direkt i början. Det blir en efterrätt av det .

Så här gör jag (4 portioner):

Ingredienser:
600 g högrev/kalvbog
2 stora gula lökar
en helsikes massa mindre lökar i syltstorlek
20 små champisar eller KJ
300 sidfläsk som jag först kokar i lättsaltat vatten och kolgrillar därefter (om jag orkar)
1 msk tomatpuré
3 dl rött vin
1 näve färsk persilja
vitlök
salt
svartpeppar
vitpeppar
lagerblad
timjan

Arbetsgång:
Här kommer den stora skillnaden. Jag har ett elektriskt grytlock. I stället för att köra endast på spisen eller ugnen så kör jag en variant. Jag fräser allt som vanligt, häller på allt som vanligt och sedan lägger jag på mitt ellock. Samtidigt drar jag på undervärme på 3:an och låter det puttra på i ca 20 min.

Därefter sänker jag värmen, kompenserar för vattenförlusten hela tiden och låter det puttra på tills köttet nästan faller sönder. Då smäller jag in ca 50 g smör och en näve persilja samt smakar av.

~Paul~
Ursäkta bumpen, men har precis testat detta recept. Funderade först över detta med att först koka sedan grilla sidfläsket, men det är ju genialt, man slipper det oerhörda fettdroppet ner i glöden som vara förvandlat allt till en pyroteknisk övning. Jag passade på att lägga lite bitar av ett gammalt plommonträd på glöden, det här lyfte verkligen grytan till gourmethöjder. När jag planerade middagen (16 pers) läste jag nog hur många recept som helst, men eftersom jag vet att dePaul brukar leverera så föll valet på detta upplägg. Till detta serverade vi ris och rostad potatis, båda funkar perfekt! Den finaste gryta jag ätit och verkligen uppskattad av gästerna! tack Paul! =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in