2008-04-17, 13:11
Medlem
V940s avatar
Kan det vara värt att gå ett basår om man bara behöver Ma C för att komma in på sin tänkta utbildning?
Citera
2008-04-17, 14:53
Medlem
aenemas avatar
Jag är snart klar med basåret, och jag glider mer eller mindre igenom det, utan att vara speciellt begåvad. Jag tycker inte att tempot är speciellt högt, eller kurserna speciellt svåra att klara av. Kraven är väl antagligen högre än på motsvarande kurser på gymnasiet, men det är bara vettigt med tanke på fortsatta studier.

Vad många antagligen faller på är att de inte tar basåret seriöst, har man hög närvaro och hänger med på föreläsningarna så finns det ingen anledning att tro att man inte klarar av utbildningen. Jag fasade lite för att tempot och kraven skulle vara rejält uppskruvade när jag började i höstas, men så har inte varit fallet.
Citera
2008-04-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aenema
Jag är snart klar med basåret, och jag glider mer eller mindre igenom det, utan att vara speciellt begåvad. Jag tycker inte att tempot är speciellt högt, eller kurserna speciellt svåra att klara av. Kraven är väl antagligen högre än på motsvarande kurser på gymnasiet, men det är bara vettigt med tanke på fortsatta studier.

Vad många antagligen faller på är att de inte tar basåret seriöst, har man hög närvaro och hänger med på föreläsningarna så finns det ingen anledning att tro att man inte klarar av utbildningen. Jag fasade lite för att tempot och kraven skulle vara rejält uppskruvade när jag började i höstas, men så har inte varit fallet.

Vilken högskola läser du på?
Citera
2008-04-17, 15:10
Medlem
aenemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarianen
Vilken högskola läser du på?
KTH
Citera
2008-04-17, 17:36
Medlem
Duckmysicks avatar
Kan väl säga att så är det verkligen inte på Chalmers. Vi gör vårat hundår nu vad jag förstått Dom som läst basåret ordentligt går det bra för vid fortsatta studier har jag hör ifrån alla håll jag frågat. Du tvingas att utveckla din egen studieteknik och vi läser på liknande sätt som resten av Chalmers.
Citera
2008-04-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckmysick
Kan väl säga att så är det verkligen inte på Chalmers. Vi gör vårat hundår nu vad jag förstått Dom som läst basåret ordentligt går det bra för vid fortsatta studier har jag hör ifrån alla håll jag frågat. Du tvingas att utveckla din egen studieteknik och vi läser på liknande sätt som resten av Chalmers.
På det sättet måste det löna sig att gå basåret på Chalmers?

Hur ser det ut om du t.ex. får problem med några tal och fastnar, är det enkelt att få hjälp, eller blir det så att om man inte klarar allt utan hjälp att man måste hoppa av?
Citera
2008-04-17, 18:22
Medlem
aenemas avatar
Citat:

Studieupplägget på basåret och "resten av kth" ska inte skilja sig nämnvärt heller, endast innehållet. Jag menar bara att det är en överdrift att basåret är ett riktigt hundår som du kallar det.. Sköter man sina studier något så när så är det inte en allt för stor ansträngning att ta sig igenom det.
Citera
2008-04-17, 18:32
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aenema
Studieupplägget på basåret och "resten av kth" ska inte skilja sig nämnvärt heller, endast innehållet. Jag menar bara att det är en överdrift att basåret är ett riktigt hundår som du kallar det.. Sköter man sina studier något så när så är det inte en allt för stor ansträngning att ta sig igenom det.

Då kanske det är så att du är väldigt begåvad, för jag och och en hel del av dem som jag gått med skulle nog inte beskriva det som något annat än ett hundår.
Citera
2008-04-17, 18:55
Medlem
Läste själv basåret för några år sedan, och det är ju självklart "jobbigare" än vad gymnasiet var. Men hur mycket pluggade man på gymnasiet?

Men som någon annan skrev är det inga som helst problem att klara av det om du bara har bra närvaro och pluggar lite till tentorna. Glöm inte bort att man slipper alla vanliga ämnen som historia, svenska, engelska osv. Du behöver alltså bara fokusera på 2-3 naturvetenskapliga kurser per läsperiod!

Däremot går det INTE att jämföra basåret med några av de senare åren (Jag läste civilingenjör) där det bitvis var oerhört mycket plugg.

Har du inte svårt för Matte så kommer basåret vara väldigt enkelt. Jag har då aldrig haft lika mycket fritid som under mitt TB år!
Citera
2008-04-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hesh112
Har du inte svårt för Matte så kommer basåret vara väldigt enkelt. Jag har då aldrig haft lika mycket fritid som under mitt TB år!
För mig blir det raka motsatsen då.
Citera
2008-04-18, 17:39
Medlem
Duckmysicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow_S
På det sättet måste det löna sig att gå basåret på Chalmers?

Hur ser det ut om du t.ex. får problem med några tal och fastnar, är det enkelt att få hjälp, eller blir det så att om man inte klarar allt utan hjälp att man måste hoppa av?

Du får mycket hjälp! Vi har alltid haft 2 övningsgrupps tillfällen per ämne i veckan med oftast bra och ibland kassa övningsledare, alltifrån professorer till doktorander. Men överlag så har det varit bra. Vi har också fått hjälp under den första terminen ifrån gamla elever som gått basåret på s.k. SI-Möten, där meningen är att man ska diskutera i grupp över olika matematiska problem. Sen har ju Chalmers matte-hjälp en gång veckan för alla studenter på Chalmers. Men framför allt så är det ens egent ansvar att fråga om hjälp när man inte förstår, det är bara att fråga föreläsarn i pausen eller efter föreläsningen om det var något du inte förstog eller något räknetal som du haft problem med.

"Edit"

Det verkar som att det skillnade på basår och basår, dom flesta jag pratat med säger att basåret på chalmers är jobbigt och ger riktigt bra förberedelser för framtida studier på Chalmers. Bl a en på teknisk fysik som sa att dom som hade gått basåret inte alls hade lika stora problem som dom andra, rent generellt såklart.
Senast redigerad av Duckmysick 2008-04-18 kl. 17:44.
Citera
2008-04-18, 20:33
Medlem
aenemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Då kanske det är så att du är väldigt begåvad, för jag och och en hel del av dem som jag gått med skulle nog inte beskriva det som något annat än ett hundår.
Nja, jag är som sagt inte speciellt begåvad. Jag har däremot ganska bra hör- och synminne(?) så det gynnas jag helt klart av, har ganska lätt för att se och "förstå" vad andra gör och vad det leder till. Är väl lite "monkey see, monkey do" över det kan jag tänka mig.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
För mig blir det raka motsatsen då.

Det behöver verkligen inte bli så, jag tycker inte att jag var mycket mer än en average joe när jag började på basåret, men tar man det seriöst så får man verkligen tillfälle att utveckla sin studieteknik och förståelse. Jag rekommenderar verkligen att du söker basåret, tar du det seriöst så tar du dig igenom det.

Citat:
Det verkar som att det skillnade på basår och basår, dom flesta jag pratat med säger att basåret på chalmers är jobbigt och ger riktigt bra förberedelser för framtida studier på Chalmers. Bl a en på teknisk fysik som sa att dom som hade gått basåret inte alls hade lika stora problem som dom andra, rent generellt såklart.

Basårsstudierna på de flesta högskolorna i landet ger nog stora fördelar inför kommande studier om man jämför med gymnasiet, de är ju trots allt mer eller mindre till för fortsatta ingenjörsstudier eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in