2013-04-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawwar
Nu när vi är på ämnet så tänkte jag skippa att skapa en tråd om min fråga.
Om man har behörigheter för tekniska utbildningar, kan man gå tek. basår ändå?
Varför ska man gå öppen ingång om både öppen ingång och tekniskt basår garanterar plats på civilingenjörslinje?
Det varierar, vissa tar in redan behöriga, vissa inte. Kontrollera.
Citera
2013-04-24, 00:47
Medlem
Rosen.s avatar
Citat:
Nu när vi är på ämnet så tänkte jag skippa att skapa en tråd om min fråga.
Om man har behörigheter för tekniska utbildningar, kan man gå tek. basår ändå?
Varför ska man gå öppen ingång om både öppen ingång och tekniskt basår garanterar plats på civilingenjörslinje?

Du får inte läsa tekniskt basår i Linköping eller Norrköping, resten vet jag inte.

Det är inte ett smart val att läsa tekniskt basår om du redan läst alla kurser, extremt tidsslöseri.
Citera
2013-04-24, 00:59
Medlem
Rawwars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosen.
Du får inte läsa tekniskt basår i Linköping eller Norrköping, resten vet jag inte.

Det är inte ett smart val att läsa tekniskt basår om du redan läst alla kurser, extremt tidsslöseri.

Om det är garanterat att komma in på ingenjörslinjen är det väl inte bortkastat?
Citera
2013-04-24, 17:16
Medlem
Rosen.s avatar
Citat:
Om det är garanterat att komma in på ingenjörslinjen är det väl inte bortkastat?

Du är garanterad att komma in på EN ingenjörslinje. Man går på betyg precis som vanligt om de mest åtråvärda platserna, vill man inte ha en plats på t.ex. indek så behöver man ha 0,5 på HP vilket de flesta borde klara av.

Det är absolut bortkastad tid.

Kan du få högt betyg så du kommer in på t.ex. indek så kan du skriva 1,6 på högskoleprovet också.

En lördag jämfört med 1 år fulltidsplugg är absolut bortkastad tid.
Citera
2013-04-24, 17:38
Medlem
Fade.To.Blacks avatar
Citat:
Du är garanterad att komma in på EN ingenjörslinje.

Ja, inte fan tänker någon gå två ingenjörslinjer.

Citat:
Man går på betyg precis som vanligt om de mest åtråvärda platserna, vill man inte ha en plats på t.ex. indek så behöver man ha 0,5 på HP vilket de flesta borde klara av.

Det brukar vara runt 3-4 program där betygen från basåret avgör huruvida du kommer in eller ej. Du får gärna utveckla vad du syftar på när du nämner 0.5 på hp. Mig veterligen brukar man åtminstone behöva över 1.0, där Kemiteknik och dylikt brukar ligga. De mest "åtråvärda" platserna i detta sammanhang är högst subjektivt, de flesta får en plats på det program de valt först.

Exempelvis kom alla in på Maskinteknik efter att ha gått basåret på Chalmers förra året. Jag kan garantera dig att en del av dessa inte hade klarat 1.4 eller mer på hp, vilket krävs för att bli antagen den vägen på ovan nämnda program. Är detta då ett "bortkastat" år, tycker du?
Senast redigerad av Fade.To.Black 2013-04-24 kl. 17:41.
Citera
2013-04-24, 21:14
Medlem
Rawwars avatar
Citat:
Du är garanterad att komma in på EN ingenjörslinje. Man går på betyg precis som vanligt om de mest åtråvärda platserna, vill man inte ha en plats på t.ex. indek så behöver man ha 0,5 på HP vilket de flesta borde klara av.

Det är absolut bortkastad tid.

Kan du få högt betyg så du kommer in på t.ex. indek så kan du skriva 1,6 på högskoleprovet också.

En lördag jämfört med 1 år fulltidsplugg är absolut bortkastad tid.

Jag vill gå Datateknik, som kräver 19.XX genom gymnasiebetyg och 1.6 genom HP.
Då jag inte fått svar på HP ännu så vet jag inte om jag fått det, jag har inte tillräckligt genom gymnasie.
Jag har även sökt till Öppen Ingång som kräver 1.5 HP.
Jag fick 1.35 på förra HP som var första gången.

Så här står det på ÖI:"Har du kommit in på Öppen ingång är du garanterad att få fortsätta läsa vid ett civilingenjörsprogram på KTH och en start på Öppen ingång leder till en examen om 300 högskolepoäng, precis som när du börjar direkt på ett annat program. Under slutet av vårterminen söker du till de program du är intresserad av att läsa."

Jämfört med Basår:"Om du klarat alla basårets/basterminens kurser är du garanterad en plats på någon av KTH:s civil- eller högskoleingenjörsutbildningar. Under vårterminen söker du till den utbildning som du vill studera vidare på inom KTH. Övergången till en civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning sker genom urval och är beroende på dina studieresultat från basåret/basterminen"
Citera
2013-04-24, 22:57
Medlem
Rosen.s avatar
Citat:
Jag vill gå Datateknik, som kräver 19.XX genom gymnasiebetyg och 1.6 genom HP.
Då jag inte fått svar på HP ännu så vet jag inte om jag fått det, jag har inte tillräckligt genom gymnasie.
Jag har även sökt till Öppen Ingång som kräver 1.5 HP.
Jag fick 1.35 på förra HP som var första gången.

Så här står det på ÖI:"Har du kommit in på Öppen ingång är du garanterad att få fortsätta läsa vid ett civilingenjörsprogram på KTH och en start på Öppen ingång leder till en examen om 300 högskolepoäng, precis som när du börjar direkt på ett annat program. Under slutet av vårterminen söker du till de program du är intresserad av att läsa."

Jämfört med Basår:"Om du klarat alla basårets/basterminens kurser är du garanterad en plats på någon av KTH:s civil- eller högskoleingenjörsutbildningar. Under vårterminen söker du till den utbildning som du vill studera vidare på inom KTH. Övergången till en civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning sker genom urval och är beroende på dina studieresultat från basåret/basterminen"

"Pappersblad" har inte gett några som helst bevis på att han vill läsa på KTH så jag vet verkligen inte var du fick det ifrån.

Det krävs verkligen inte 1.5 på HP för att bli civ. ing.

Det stämmer säkert på KTH men ingen pratar om KTH, bara du.
Citera
2013-04-25, 00:54
Medlem
Rawwars avatar
Citat:
"Pappersblad" har inte gett några som helst bevis på att han vill läsa på KTH så jag vet verkligen inte var du fick det ifrån.

Det krävs verkligen inte 1.5 på HP för att bli civ. ing.

Det stämmer säkert på KTH men ingen pratar om KTH, bara du.

Jag har inte talat något om TS, jag använde endast hans tråd istället för att skapa en ny.
Glömde dock säga att jag menade KTH. Undrade om någon hade koll på det.
Citera
2013-04-25, 01:52
Medlem
Rosen.s avatar
Citat:
Jag har inte talat något om TS, jag använde endast hans tråd istället för att skapa en ny.
Glömde dock säga att jag menade KTH. Undrade om någon hade koll på det.

Vad vill du veta? Du har inte ett enda frågetecken i ditt ursprungliga inlägg.

Ja, du kan läsa tekniskt basår på KTH även om du gått natur på gymnasiet om det var din fråga.

Detta står på deras hemsida.
Citera
2013-04-26, 15:11
Medlem
Rawwars avatar
Citat:
Vad vill du veta? Du har inte ett enda frågetecken i ditt ursprungliga inlägg.

Ja, du kan läsa tekniskt basår på KTH även om du gått natur på gymnasiet om det var din fråga.

Detta står på deras hemsida.
Jag hade två frågor, den ena svarade du nu på, den andra var angående meningen med Öppen Ingång, om Öppen Ingång och Tekniskt Basår gav samma sak i slutändan, annat än att ÖI är mer förberedande än bas.

För att simplifiera: Kommer jag kunna gå Data efter ett år av Bas/ÖI?
Citera
2013-04-26, 16:34
Medlem
Rosen.s avatar
Citat:
Jag hade två frågor, den ena svarade du nu på, den andra var angående meningen med Öppen Ingång, om Öppen Ingång och Tekniskt Basår gav samma sak i slutändan, annat än att ÖI är mer förberedande än bas.

För att simplifiera: Kommer jag kunna gå Data efter ett år av Bas/ÖI?

Japp det kommer du. Öppen ingång är till för att du ska kunna välja program efter att ha känt på basämnena som är de första åren.
Citera
2013-04-26, 16:48
Medlem
Jag vill minnas att man på LTH har platsgaranti på högskoleingenjörsutbildningarna om man läst tekniskt basår, alltså inte civ. ing. Man är inte garanterad att läsa precis den inriktning man vill. Precis som nämnts tidigare kan man nog lika gärna skriva ett HP då intagen på dessa brukar vara lägre till just högskoleingejör.

Att se det som repetition om man har behörighet är rent ut sagt idioti. Du kommer komma in i det snabbt igen. Läs in gymnasiebitarna själv över sommaren eller nått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in