Citat:
Ursprungligen postat av Rosen.
Du är garanterad att komma in på EN ingenjörslinje. Man går på betyg precis som vanligt om de mest åtråvärda platserna, vill man inte ha en plats på t.ex. indek så behöver man ha 0,5 på HP vilket de flesta borde klara av.
Det är absolut bortkastad tid.
Kan du få högt betyg så du kommer in på t.ex. indek så kan du skriva 1,6 på högskoleprovet också.
En lördag jämfört med 1 år fulltidsplugg är absolut bortkastad tid.
Jag vill gå Datateknik, som kräver 19.XX genom gymnasiebetyg och 1.6 genom HP.
Då jag inte fått svar på HP ännu så vet jag inte om jag fått det, jag har inte tillräckligt genom gymnasie.
Jag har även sökt till Öppen Ingång som kräver 1.5 HP.
Jag fick 1.35 på förra HP som var första gången.
Så här står det på ÖI:"Har du kommit in på Öppen ingång är du garanterad att få fortsätta läsa vid ett civilingenjörsprogram på KTH och en start på Öppen ingång leder till en examen om 300 högskolepoäng, precis som när du börjar direkt på ett annat program. Under slutet av vårterminen söker du till de program du är intresserad av att läsa."
Jämfört med Basår:"Om du klarat alla basårets/basterminens kurser är du garanterad en plats på någon av KTH:s civil- eller högskoleingenjörsutbildningar. Under vårterminen söker du till den utbildning som du vill studera vidare på inom KTH. Övergången till en civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning sker genom urval och är beroende på dina studieresultat från basåret/basterminen"