2008-04-15, 17:15
Medlem
logarrs avatar
Är tekniskt basår samma sak som "öppen ingång"? Dvs. att man pluggar grunderna een eller två terminer för att sedan välja en civilingenjörsutbildning.

OT: Heaton är nog kändare
Citera
2008-04-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Är tekniskt basår samma sak som "öppen ingång"? Dvs. att man pluggar grunderna een eller två terminer för att sedan välja en civilingenjörsutbildning.

OT: Heaton är nog kändare

Nej. TB är till för personer som måste plugga upp betyg/behörigheter. Öppen ingång är för de som har problem att välja vilken Civ.ing man ska söka.
Citera
2008-04-15, 18:14
Medlem
dr_strangeloves avatar
Hej

Jag blir klar med basåret om en månad och kan bistå med lite info.
För det första är det stor skillnad i svårighetsgrad på att läsa basår på komvux och på högskola (speciellt högskolor med välrenomerade civilingenjörsprogram som KTH, UU, LIU och Chalmers)
Vi hade en hel del avhopp, många av dem hade gått natur innan och valde basåret pga garantiplats. Framförallt är det studietakten som är jobbig, det är mycket som ska läras in snabbt, materialet i sig är inte speciellt svårt att förstå tyckte jag (dock fanns det många som tyckte materialet var svårt också, men dom hoppade av ganska snabbt)
Proven anser jag vara förhållandevis svåra, det vanliga är att mellan 45-60% blir underkända och uppgifterna på proven har ofta mycket högre svårighetsgrad än uppgifterna man löser i böckerna (Detta är speciellt sant i matte/fysik)
Summasumarum, om du är hyffsat begåvad ska inte basåret vara några större problem men du bör ha inställningen att du kommer få lägga ner mycket arbete. Om det var något annat du funderade på så svarar jag så gott jag kan.
Citera
2008-04-16, 04:48
Medlem
Trillskes avatar
Basåret kliver väl ändå inte över Matte-D (E?) och FysikB? Nog för att fysik B är rätt fet för att vara en gymnasieutbildning, men ändå, ett år liksom?

Drar för närvarande igenom en bastermin på HiG inför framtida studier på annan ort (smart va? ). Då är det KeA/MatteC/MatteD/FyA/FyB som ska tentas under en termin. Proven jag gör är/kommer att vara mycket enklare än motsvarande basår på exempelvis KTH. Bland annat tror jag att jag fixade 60% av FyB på typ 4-5 dagar, vilket säger en del om tenta-nivån. Det är "godkänd"-klass helt enkelt.

Men jag funderar ändå; vad gör man egentligen på ett tekniskt basår om basåret i sig är för tungt? Eller har jag missuppfattat vad basåret innehåller?
Citera
2008-04-16, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

Men jag funderar ändå; vad gör man egentligen på ett tekniskt basår om basåret i sig är för tungt? Eller har jag missuppfattat vad basåret innehåller?

Jag gick klart ett basår förra året och ja det var tungt. Det är en omställning från gymnasiet till högskolan, mycket föreläsningar, högt tempo och vad jag fått höra lite svårare än gymnasiet. Dom vill försöka få studenterna så mycket på ingenjörshållet som möjligt. Vi hade tex en lärare som lärde ut mekanik på ett sätt så vi skulle kunna "vänja" oss inför ingenjörslinjerna, inte för att jag vet om det hjälpte men ändå.
Så ja det är svårt och det är tufft emellanåt, men absolut inte omöjligt på något sätt om du pluggar och hänger med alternativt har väldigt mycket kräm i skallen.
Citera
2008-04-16, 07:23
Medlem
Trillskes avatar
Låter lite som våran FyB på gymnasiet (Vasa, Gävle). Den var tung. Skillnaden mellan den och andra skolors fysik B var som natt och dag.

Men samtidigt, även då följer man väl kurslitteraturen egentligen. Jag menar ju mest på att det knappast blir enklare matte/fysik på den faktiska utbildningen än på basåret.
Citera
2008-04-16, 10:46
Medlem
dr_strangeloves avatar
Tror att det framförallt är proven som många faller på. Många har upplevt dem svåra.
Jag har ingen erfarenhet av naturämnena från gymnasiet men du kan väl kolla igenom något prov här http://www.fysik.uu.se/basar/filer.html
och berätta om du tycker det är någon skillnad. Hade varit lite intressant att höra vad de som gått natur på gymnasiet tycker
Citera
2008-04-16, 11:32
Medlem
Ne, kan jag inte påstå att jag har lätt för matematik alls.
Matematik ser jag som ett stort problem... men det är inte Tekniskt Basår som är mitt mål utan det är ingenjörskurserna som man kan välja mellan efter som jag är intresserad av.
Citera
2008-04-16, 11:43
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Ne, kan jag inte påstå att jag har lätt för matematik alls.
Matematik ser jag som ett stort problem... men det är inte Tekniskt Basår som är mitt mål utan det är ingenjörskurserna som man kan välja mellan efter som jag är intresserad av.

Men om du tycker att matte är ett stort problem, är det då inte lämpligt att omvärdera att läsa till ingenjör?
Tyckte att jag hörde någonstans att ingenjörskurser innehåller ganska mycket matte
Citera
2008-04-16, 13:59
Medlem
Trillskes avatar
Mjoh, både fysik och framförallt kemi kan man väl komma undan en del vid vissa inriktningar om jag förstått det rätt, med tung matte är nog svårt att undvika?
Citera
2008-04-16, 22:27
Medlem
Hur ser basåret ut på Chalmers? Kör de egen kurslitteratur?
Citera
2008-04-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Men om du tycker att matte är ett stort problem, är det då inte lämpligt att omvärdera att läsa till ingenjör?
Tyckte att jag hörde någonstans att ingenjörskurser innehåller ganska mycket matte
Faktiskt inte så mycket på den linjen jag är intresserad av.
Det är mer ämnen om själva yrket i sig det handlar om än matte.

Jag ska försöka iallafall, sedan får vi se vad det bär av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in