2017-07-18, 22:55
Medlem
ambivallenss avatar
Någon här som har läst basåret och sedan börjat bioteknik? Känns som att man ligger lite i underkant då man endast läst kemi 1 samt ingen biologi. Klarade ni er bra?
Citera
2017-07-20, 16:13
Medlem
talad13s avatar
Börjar eventuellt mitt basår om 1 månad.

Är rätt rostig på matematiken, har E i Matte 2a.
Men det är NOG bara för jag blir så jävla lat varenda termin, men det är slut på det nu.

Känner någon till bra material för att värma upp räkneregler och andra goda kunskaper att ha med sig.
Sitter och sliter igenom matte 1c boken nu och ska böra kolla i 2c med bara för färska upp minnet, och se om man ens kommer ihåg något.

Eller är det redan kört haha.
Citera
2017-07-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13

Men det är NOG bara för jag blir så jävla lat varenda termin, men det är slut på det nu.

Känner någon till bra material för att värma upp räkneregler och andra goda kunskaper att ha med sig.
Sitter och sliter igenom matte 1c boken nu och ska böra kolla i 2c med bara för färska upp minnet, och se om man ens kommer ihåg något.

Du kan alltid testa Matteboken.se, går igenom all matte från gymnasiet.

Vid vilken skola ska du plugga förresten?
Citera
2017-07-20, 18:49
Medlem
Citat:

Jag var ungefär i din situation för 2 år sedan. fick också E i matte 2c och sedan ett långt uppehåll innan basåret. Det viktigaste jag kommer på är potensreglerna, se till att ha stenkoll på dom. Jag förberedde mig ingenting, så det var lite jobbigt i början men man kommer snabbt in i det.

Daniel barker på youtube är väldigt bra också, han går igenom det mesta.
Citera
2017-07-20, 19:43
Medlem
Jag som inte räknat matte på jättelänge ser först videos och gör uppgifterna på matematikvideo.se (betalat till 18e aug) sen gör jag repetitionsdelarna i blåa boken Matematik 5000 3c. (första 107 sidorna)

Jag ska försöka räkna ungefär 2-4 timmar varje dag till skolan börjar 15e aug. Jag har gjort ett schema där jag räknar/repeterar de olika delarna nedan, först online och sedan i boken.

Börjar med:
Aritmetik - 1c (avrundning, gällande siffror, räkneregler)
Algebra - 1c (olikheter, tallinjer, ekvationer, förenkla uttryck)
Geometri/Trigonometri/Vektorer - 1c (area, volym, vinkar, trigonometri, vektorer)
Grafer och Funktioner - 1c (linjära modeller)

Sedan:
Algebra och linjära modeller - 2c
Algebra och icke linjära modeller - 2c
Geometri - 2c

Vi får se hur god disciplin jag har. Om jag lyckas/hinner komma in på de första delarna i matte 3 innan skolan börjar. Jag har även i bakhuvudet att börja snegla på innehållet i fysik 1. Generellt är det förstås så att ju mer förberedd man är desto bättre kommer det gå.

Kan rekommendera att du skaffar matte 5000 3c (eller den bok som ni kommer att använda på basåret och börjar titta i den), även matteboken.se , matematikvideo.se (kostar) och kanske khan Academy om du inte har problem med engelskan. Det finns även bra videos på Youtube om du söker på de olika momenten som du vill repetera.

Lycka till!
Citera
2017-07-21, 17:52
Medlem
talad13s avatar
Kör igenom 1c nu.

Fy fan vad mycket man glömt från högstadiet, får spendera rätt lång tid på vissa uppgifter medans andra går snabbt.

Satt 2 timmar idag och fick inte så mycket gjort. Ska kika igenom det mer ikväll sen, och så får vi se vad som händer. Hört att det ska vara "sakta" tempo i början och 2a/b/c gås igenom.
Så viktigaste borde ju vara att kötta igenom 1c nu och sen uggla igenom 2c med.

Lycka till.
Citera
2017-07-21, 22:51
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Någon här som har läst basåret och sedan börjat bioteknik? Känns som att man ligger lite i underkant då man endast läst kemi 1 samt ingen biologi. Klarade ni er bra?
Nu läser inte jag bioteknik utan maskinteknik, men har innan läst biologi 1 och 2 på gymnasiet. De kurserna säger ju en ingenting. De är bra för att de ger allmänbildning men innehåller ingen enligt mig kritisk kunskap.

Kemin kommer de ändå gå igenom igen. Det kommer vara lite extra tungt för dig att hänga med då om du aldrig hört vad de snackat om, men vafan, jag började plugga maskinteknik mer än fem år efter min gymnasieexamen. Är massa nytt eller saker jag glömt hela tiden. Det är ingen fara.
Citera
2017-07-23, 00:44
Medlem
Citat:
Kör igenom 1c nu.

Fy fan vad mycket man glömt från högstadiet, får spendera rätt lång tid på vissa uppgifter medans andra går snabbt.

Satt 2 timmar idag och fick inte så mycket gjort. Ska kika igenom det mer ikväll sen, och så får vi se vad som händer. Hört att det ska vara "sakta" tempo i början och 2a/b/c gås igenom.
Så viktigaste borde ju vara att kötta igenom 1c nu och sen uggla igenom 2c med.

Lycka till.

Så är det att plugga, vissa dagar känns det som att man sitter och glor ut i intet, men sen har man lärt sig det utan att första att man klarat det.
Citera
2017-08-06, 17:38
Medlem
Snart dags för basår på Chalmers nu! Några speciella delar av Ma1-2 man bör ha järnkoll på innan terminen startar?
Citera
2017-08-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie
Snart dags för basår på Chalmers nu! Några speciella delar av Ma1-2 man bör ha järnkoll på innan terminen startar?

På LTH så gick vi igenom allt från 1an och 2an som behövdes för 3an o 4an
Citera
2017-08-10, 14:24
Medlem
Jag vill gå tekniskt basår för att få en bra grund och därefter välja en särskild inriktning inom teknik.

Har däremot ingen behörighet i matematik då jag fick F på gymnasiet där pga ointresse.
Står att behörigheten som behövs är Matematik 2a alt matematik a/b/c.
Någon som kan svara på vilken/vilka mattekurser jag behöver skriva in mig på komvux? Jag antar att jag måste göra matematik 1a först för att sedan kliva upp till 2a?
Citera
2017-08-10, 14:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02. Ett felplacerat inlägg är flyttat hit från (FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer?.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in