2017-07-13, 11:22
Medlem
Som A-elev på gymnasiet, hur svårt är KTHs tekniskt basår för mig?

Hej!

Jag kommer gå KTHs tekniska basår 2017 med förhoppning av att efter året fortsätta mina studier där och gå ett av de programen som har störst efterfråga.
Jag gick (som alla andra i basåret) inte natur och har därför inte behörigheten för program som teknisk fysik eller industriell ekonomi. Mina gymnasiebetyg kan jag, utan att försöka skryta, konstantera är mycket höga. I andra - och tredje ring fick jag alla A:n förutom i matematik där jag fick c:n. Jag vet att ämnen som filosofi, svenska och företagsekonomi inte är matematik, fysik och kemi på något sätt, vilket är värför jag undrar vad jag kan komma att förvänta mig från basåret. Jag är van vid frekventa och effektiva studier,, samt de högsta betygen men är inte alls inlärd i kemi och fysik, matten har gått så där.

Vilken attityd borde man gå in i basåret med när man vet att man är bra på att plugga men inte är kunnig inom de naturvetenskapliga och tekniska ämnen? Hur kan man över sommaren lära sig grunderna i kemi och fysik? Eftersom jag inte har gått dessa ämnen vet jag inte vilken studieteknik jag ska använda för de.
Senast redigerad av kalleskaviar98 2017-07-13 kl. 11:24.
Citera
2017-07-13, 11:40
Medlem
KilledByProffsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleskaviar98
Hej!

Jag kommer gå KTHs tekniska basår 2017 med förhoppning av att efter året fortsätta mina studier där och gå ett av de programen som har störst efterfråga.
Jag gick (som alla andra i basåret) inte natur och har därför inte behörigheten för program som teknisk fysik eller industriell ekonomi. Mina gymnasiebetyg kan jag, utan att försöka skryta, konstantera är mycket höga. I andra - och tredje ring fick jag alla A:n förutom i matematik där jag fick c:n. Jag vet att ämnen som filosofi, svenska och företagsekonomi inte är matematik, fysik och kemi på något sätt, vilket är värför jag undrar vad jag kan komma att förvänta mig från basåret. Jag är van vid frekventa och effektiva studier,, samt de högsta betygen men är inte alls inlärd i kemi och fysik, matten har gått så där.

Vilken attityd borde man gå in i basåret med när man vet att man är bra på att plugga men inte är kunnig inom de naturvetenskapliga och tekniska ämnen? Hur kan man över sommaren lära sig grunderna i kemi och fysik? Eftersom jag inte har gått dessa ämnen vet jag inte vilken studieteknik jag ska använda för de.

Hur såg dina betyg ut i 1:an?
Och varför skulle du ens vilja läsa till exempel teknisk fysik om du inte är bra på matte eller fysik?
Citera
2017-07-13, 11:54
Medlem
Fråga nummer 1 borde vara: Vill du verkligen det här? Varför har du gått samhäll om du vill in på KTH? På ingenjörsprogrammen är ALLTING matematik. Kemin är matematik, fysiken är bara matematik, elektroniken är matematik.
Citera
2017-07-13, 12:04
Medlem
OstkakanHermanssons avatar
Sam är väl generellt sett lättare än natur. Dina betyg verkar bra men säger egentligen inte jättemycket eftersom många av samämnena mest är att nöta och vara bra på att uttrycka sig i skrift, på ett ingenjörsprogram spelar det en mycket mindre roll än ens problemlösningsförmåga/matematik kunskaper. Att kunna nöta in fakta effektivt gör ju inte att man automatiskt har superlätt för matte Beror väl också på lite på var du har gått men jag antar att du inte gått på en gymnasieskola som ger gratisbetyg.

Som andra säger i tråden får du väl fundera på om du verkligen vill bli ingenjör. Om du vill det så är det väl bara att börja och se hur det är!
Citera
2017-07-13, 12:08
Medlem
OstkakanHermanssons avatar
Du skrev i en annan tråd att du troligtvis skulle gå ut med 20,21 med meritpoäng, det är väl inte att betraktas som en A-elev?
Citera
2017-07-13, 14:02
Medlem
Det beror på varför du har bra betyg.

Själv hade jag toppbetyg från Naturteknisk back in the day. Var G/VG/MVG och totalbetyget var närmare 20 för mig = nästan alla ämnen MVG.
Jag hade det för det var för lätt i skolan. Pluggade som mest 4 kvällar till nationella Fysik B provet och spikade det som det mesta annat.

Men, när jag kom till Universitetet fick jag stora problem och det blev som att springa in i en vägg. Det räckte inte längre med att ha lätt och förstå enklare fysik/mekanik. Utan studietekniken blev viktigare för att plöja igenom många böcker och mer övning krävdes.

Det jag lärde mig är att just studieteknik är värt mer än intellekt, många gånger mer värt. Medelmåttor tankemässigt kan lättare acceptera att det är mycket de inte förstår och pumpar på med uppgifter osv. Har bättre koncentration vid tentaplugg på samma vis.

Personer som är mer begåvade kommer ifrågasätta mer saker och vilja gå på djupet, även rent filosofiskt. Men detta finns noll möjlighet på dagens Universitet. Endast i vissa kurser kommer du få en Professor som brinner för att lära ut och mer än gärna tar tid på sitt rum efter föreläsningar.
Tyvärr är det verkligheten.

Efter utbildningen blev det dock tvärt om. Min karriär har gått med raketfart och blev ansvarig över stora komplexa saker väldigt snabbt. Resten jobbar mer som "hantverkare" och gör sitt jobb. Men kommer föga med nya tankegångar eller bättre lösningar än det standard du kan googla dig till.
Citera
2017-07-13, 18:43
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleskaviar98
Hej!

Det är som tidigare skribenter redan nämnt så att även om kurserna på basåret heter "fysik" eller "mekanik" eller något annat så är det i praktiken ändå huvudsakligen matematik det handlar om i grunden.

Luckor i kunskaperna från gymnasiematematiken kan leda till en del problem med studierna, men så länge som du är beredd på att sitta och nöta i några timmar varje dag så bör du i alla fall kunna ta dig igenom basåret. Det är sannolikt främst en fråga om huruvida du har tillräcklig motivation och disciplin för att ägna den tid du behöver för att klara studierna.
Citera
2017-07-13, 22:34
Medlem
Tycker helt klart värt att du prövar dig fram! Mängdträna så att grunderna sitter i ryggmärgen! Sen får du se hur det går! Får du inte A/B i kurserna skulle jag avråda dig ifrån teknisk fysik, tempot ökar markant och det är antaget att du kan grunderna perfekt.
Citera
2017-07-14, 22:01
Medlem
Tekniskt basår KTH HT2017

Hej framtida klasskamrater, många av er är nog precis som jag mycket taggade inför kursstarten, därför ansåg jag att vi skulle behöva en plats där vi kan ventilera lite och diskutera diverse frågor kopplade till programmet eller skolan.

De frågor som jag funderade på var:

Vilket campus ska ni läsa vid?

Vad vill ni läsa efter basåret?

Bor alla i Stockholm eller är det någon som flyttar hit?

och

Vilka aktiviteter är ni intresserade av vid sidan av kursen?

Ni får gärna kontakta mig ifall inlägget skulle stängas
Citera
2017-07-14, 23:46
Medlem
Tjena

Äldre blivande student från Norrbotten som kommit in på KTH tekniskt basår campus HT 2017. Köpte en bostadsrätt och bor norr om Stockholm, bott här nu i ungefär 1,5 veckor med ca 4-5 veckor kvar till skolstart. Ganska taggad även fast jag kommer vara "gammal gubbe".

Jag är säker på att jag kommer ändra mig flera gånger under resans gång men jag har länge varit intresserad av ekonomi och funderade tidigare på att läsa till ekonom. Men nu då jag snöat in mig på ingenjör så känns Industriell Ekonomi mest intressant för mig. Maskinteknik med ekonomi-master är ett annat alternativ.

6 års studier är länge dock och jag är som sagt inte ung. Inte omöjligt att det blir högskoleingenjör istället för civilingenjör med möjlighet till en master om jag känner för det.

Just nu har jag inga aktiviteter som jag håller på med förutom att sadla in och fixa och dona med lägenheten. Kommer säkert att fixa nåt efter att skolan dragit igång som t.ex. engagemang i kåren, träning eller som kontaktperson för utbytesstudenter..
Citera
2017-07-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold444
Tjena

Äldre blivande student från Norrbotten som kommit in på KTH tekniskt basår campus HT 2017. Köpte en bostadsrätt och bor norr om Stockholm, bott här nu i ungefär 1,5 veckor med ca 4-5 veckor kvar till skolstart. Ganska taggad även fast jag kommer vara "gammal gubbe".

Jag är säker på att jag kommer ändra mig flera gånger under resans gång men jag har länge varit intresserad av ekonomi och funderade tidigare på att läsa till ekonom. Men nu då jag snöat in mig på ingenjör så känns Industriell Ekonomi mest intressant för mig. Maskinteknik med ekonomi-master är ett annat alternativ.

6 års studier är länge dock och jag är som sagt inte ung. Inte omöjligt att det blir högskoleingenjör istället för civilingenjör med möjlighet till en master om jag känner för det.

Just nu har jag inga aktiviteter som jag håller på med förutom att sadla in och fixa och dona med lägenheten. Kommer säkert att fixa nåt efter att skolan dragit igång som t.ex. engagemang i kåren, träning eller som kontaktperson för utbytesstudenter..

Kul, jag är också från Norrbotten från början men har bott här sen några år tillbaka. Det är bra att du redan har fixat en bostad, det kan bli lite krångligt om man inte har någonstans att bo vid skolstarten.

Jag tycker inte riktigt att man kan vara för gammal för att plugga, om man vill göra någonting annat och har möjligheten så är det väll bara bra.

I är ändå den mest populär utbildningen KTH har att erbjuda, tyvärr innebär det såklart att konkurrensen är relativt hög men den hade inte varit det om den inte var en bra utbildning. Jag har också funderat lite på Maskinteknik, det verkar väldigt intressant och tydligen ska det finnas många jobb. Däremot är jag ganska säker på att jag kommer välja antingen Data, Media eller Elektro, jag behöver bara prata lite mer med de som läser vid programmen. Oavsett hur det blir så är jag övertygad om att de kommande sex åren kommer vara underbara.

Jag hörde att KTHs olika sektioner tävlar mot varandra i ett sport event som kallas THS eller något sånt, jag är inte direkt aktiv i någon sport men jag ska försöka komma med i något volleybollag.
Senast redigerad av datapojken1001 2017-07-15 kl. 17:12.
Citera
2017-07-18, 09:35
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ett stort antal trådar om tekniskt basår är nu sammanfogade med varandra och ursprungstrådens rubrik är ändrad från '' 'Uppvärmning' inför tekniskt basår, Chalmers?'' till ''Diskussioner om tekniskt basår.''

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in