Citat:
Ursprungligen postat av
tlasak
Slappa inte för mycket i början, basåret på Chalmers tar tid. Högre tempo än många av civilutbildningarna (men inte i närheten att vara högre än fysik och matematik så klart..) Betydligt högre krav än gymnasiet.
Är även konkurrens till en del av programmen, håll koll på det. Då kan du behöva sätta femmor i kurserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskhalsat
Basåret har i många fall till och med högre tempo än civ.ing-programmen, förvänta dig inte att det är som gymnasiet.

Femmor i kurserna under basåret är mer eller mindre ett krav jag har på mig själv, så något slappande blir det minsann inte! Är inställd på att vänja mig vid att köra 40-50 timmarsveckor redan under basåret. Har äntligen fått studiemotivation och denna gången ska det inte göras halvhjärtat (i jämförelse med gymnasiet). Tack för input.
Citat:
Ursprungligen postat av
pmatt
Jag hade läst matematik vid sidan av som du kan tillgodoräkna dig senare, då kan du när du läser teknisk fysik/matematik läsa något annat vid sidan av och belastningen inte blir lika hög då.
Citat:
Ursprungligen postat av
tlasak
Skulle möjligtvis gå till en del program. Men inte till fysik/matematik på Chalmers. Trots att kurserna har samma namn och innehåll så är det olika svårighetsgrader. Börja plugga i förväg och lära sig allt går ju helt klart, nästan alla kurshemsidor finns ute att gå efter. Men tillgodoräkna sig matematik/fysikkurser fungerar tyvärr inte.
Ja, om jag får tid över så är det kanske ett bättre drag att plugga i förväg och skaffa mig lite försprång än att lägga på mer studier i form av ekonomi när jag inte vet hur tufft F/TM faktiskt kommer bli.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kattpaj
Ifall du läser tekniskt basår och sedan fullföljer ett program så kan du skriva av halva din skuld för basåret hos CSN. Detta måste du själv ansöka om och är inget som CSN kommer påminna dig om eftersom de hellre behåller pengarna i sin egen ficka. Men helt enligt reglerna och går att läsa om på csn.se, kan va värt att känna till.
Tack, det har jag koll på