2017-02-16, 22:42
Medlem
tlasaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Jag hade läst matematik vid sidan av som du kan tillgodoräkna dig senare, då kan du när du läser teknisk fysik/matematik läsa något annat vid sidan av och belastningen inte blir lika hög då.

Skulle möjligtvis gå till en del program. Men inte till fysik/matematik på Chalmers. Trots att kurserna har samma namn och innehåll så är det olika svårighetsgrader. Börja plugga i förväg och lära sig allt går ju helt klart, nästan alla kurshemsidor finns ute att gå efter. Men tillgodoräkna sig matematik/fysikkurser fungerar tyvärr inte.
Citera
2017-02-16, 23:05
Medlem
Kattpajs avatar
Ifall du läser tekniskt basår och sedan fullföljer ett program så kan du skriva av halva din skuld för basåret hos CSN. Detta måste du själv ansöka om och är inget som CSN kommer påminna dig om eftersom de hellre behåller pengarna i sin egen ficka. Men helt enligt reglerna och går att läsa om på csn.se, kan va värt att känna till.
Citera
2017-02-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlasak
Slappa inte för mycket i början, basåret på Chalmers tar tid. Högre tempo än många av civilutbildningarna (men inte i närheten att vara högre än fysik och matematik så klart..) Betydligt högre krav än gymnasiet.

Är även konkurrens till en del av programmen, håll koll på det. Då kan du behöva sätta femmor i kurserna.
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Basåret har i många fall till och med högre tempo än civ.ing-programmen, förvänta dig inte att det är som gymnasiet.

Femmor i kurserna under basåret är mer eller mindre ett krav jag har på mig själv, så något slappande blir det minsann inte! Är inställd på att vänja mig vid att köra 40-50 timmarsveckor redan under basåret. Har äntligen fått studiemotivation och denna gången ska det inte göras halvhjärtat (i jämförelse med gymnasiet). Tack för input.

Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Jag hade läst matematik vid sidan av som du kan tillgodoräkna dig senare, då kan du när du läser teknisk fysik/matematik läsa något annat vid sidan av och belastningen inte blir lika hög då.
Citat:
Ursprungligen postat av tlasak
Skulle möjligtvis gå till en del program. Men inte till fysik/matematik på Chalmers. Trots att kurserna har samma namn och innehåll så är det olika svårighetsgrader. Börja plugga i förväg och lära sig allt går ju helt klart, nästan alla kurshemsidor finns ute att gå efter. Men tillgodoräkna sig matematik/fysikkurser fungerar tyvärr inte.

Ja, om jag får tid över så är det kanske ett bättre drag att plugga i förväg och skaffa mig lite försprång än att lägga på mer studier i form av ekonomi när jag inte vet hur tufft F/TM faktiskt kommer bli.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattpaj
Ifall du läser tekniskt basår och sedan fullföljer ett program så kan du skriva av halva din skuld för basåret hos CSN. Detta måste du själv ansöka om och är inget som CSN kommer påminna dig om eftersom de hellre behåller pengarna i sin egen ficka. Men helt enligt reglerna och går att läsa om på csn.se, kan va värt att känna till.

Tack, det har jag koll på
Citera
2017-03-29, 16:14
Medlem
Tekniskt basår KTH, många lektioner?

Hej Flashback!
Jag undrar om någon sitter på kännedom om hur många lektioner i veckan det brukar vara på tekniskt basår? Helst i flempan.

Min chef vill att jag ska jobba extra, typ 20-25%, om möjligt i september så om någon har kännedom om det funkat för dem?
Citera
2017-03-29, 16:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atvin
Hej Flashback!
Jag undrar om någon sitter på kännedom om hur många lektioner i veckan det brukar vara på tekniskt basår? Helst i flempan.

Min chef vill att jag ska jobba extra, typ 20-25%, om möjligt i september så om någon har kännedom om det funkat för dem?

Jag har ingen erfarenhet av just basåret, men på KTH generellt så brukar det inte vara så mycket pass med obligatorisk närvaro. Det kan dock vara en aning tungt att försöka läsa in materialet helt på egen hand, så även pass som inte är obligatoriska kan det vara vettigt att gå på.

Att ha deltidsarbete vid sidan om studierna är i allmänhet vettigt, men just när det gäller basåret är det tveksamt om det är en så särskilt bra idé. Du bör ha riktigt bra koll på detaljerna från basåret när du börjar ditt "riktiga" program på KTH sedan. Det kan bli ganska problematiskt om man har luckor vad gäller mattekunskaperna.
Citera
2017-03-29, 16:52
Medlem
franges avatar
När jag läste basåret på LIU för drygt 10 år sedan, så var det på heltid, dvs 40poäng eller hur det nu räknades. Det vill säga, normal arbetstid 40 timmar i veckan.
Citera
2017-03-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag har ingen erfarenhet av just basåret, men på KTH generellt så brukar det inte vara så mycket pass med obligatorisk närvaro. Det kan dock vara en aning tungt att försöka läsa in materialet helt på egen hand, så även pass som inte är obligatoriska kan det vara vettigt att gå på.

Att ha deltidsarbete vid sidan om studierna är i allmänhet vettigt, men just när det gäller basåret är det tveksamt om det är en så särskilt bra idé. Du bör ha riktigt bra koll på detaljerna från basåret när du börjar ditt "riktiga" program på KTH sedan. Det kan bli ganska problematiskt om man har luckor vad gäller mattekunskaperna.

Tack! Jag har tänkt liknande själv. Får pratat med chefen att det förmodligen inte lär gå då
Citera
2017-03-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
När jag läste basåret på LIU för drygt 10 år sedan, så var det på heltid, dvs 40poäng eller hur det nu räknades. Det vill säga, normal arbetstid 40 timmar i veckan.

Jo, så är det. Saken är väl den att det oftast beror på om man faktiskt behöver lägga den tiden. Men i och med vad jag förstår av schemat så verkar man nästan varje dag vara där 9-17 vilket inte direkt möjliggör mycket tid till annat.
Citera
2017-04-12, 00:00
Bannlyst
Kort fråga om meritpoäng och tekniskt basår

Det är så att jag ska plugga upp fysik 2 och matte 4 på tekniskt basår. Men undrar om jag kommer få 0,5 extra i mitt meritpoäng om jag har matte 4 till de utbildningar på universitet jag hade tänkt att söka där bara matte 3c behörighet krävs?
Senast redigerad av Marcop0lo 2017-04-12 kl. 00:05.
Citera
2017-04-12, 00:08
Medlem
Nej, dessa poäng kan du inte tillgodoräkna som jag förstått det.
Citera
2017-04-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plugs
Nej, dessa poäng kan du inte tillgodoräkna som jag förstått det.

Stämmer.
Citera
2017-04-29, 21:32
Medlem
Jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet och hoppade på basåret direkt efter studenten. Hade läst matte 1-3 och var totalt ointresserad av fysik när jag började. Jag var sugen på industriell ekonomi då jag tyckte logistik och projektledning lät spännande. Ska inte förneka att skolan var slitig, men långt ifrån omöjlig, det är en inställningsfråga enbart. I slutet av året hade jag helt ändrat mig och sökte sedan in till maskinteknik då jag tyckte mekanik var bland det roligaste på basåret.

Tycker fortfarande att basåret var det bästa beslutet jag fattat under mitt liv och rekommenderar dig verkligen att söka. Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in