alltså basåret kan väl bara läsas av människor som inte har läst fysik 2 kemi 2 ma4 eller? om inte så ja du kommer vara långt efter om du aldrig läst fysik på gymnasiet jämfört med någon som läst fysik 2 tex.
Jag har för mig att man kan läsa tekniskt basår även om du har godkänt i alla ämnen.
Men det handlar väl bara om att du inte tjänar något på det, då du bara får godkänt. Dvs endast behörigheten och inget betyg som räknas samman med resten? Utöver platsgarantin då såklart.
Vet väl inte hur långt efter han kommer vara då hela meningen med basåret är just att ge folk som inte hade möjlighet eller lust under gymnasiet grundkunskaperna i t.ex Fysik 1 samt 2. Sen är det ju såklart svårare. Även om det är gymnasiekurser så läser man det i universitetsfart om jag förstått det rätt.
Så länge FunkyPhil har intresset och viljan ska det inte vara några problem tror jag. Satsar själv på Tekniskt basår i höst och hoppas på det bästa.
Okej så kurserna är anpassade för "nybörjare" inom ämnet förutom att de är i ett högre tempo? Eller är det förutsatt att jag ska ha med mig förkunskaper inom fysik och kemi när jag börjar basåret?
Okej så kurserna är anpassade för "nybörjare" inom ämnet förutom att de är i ett högre tempo? Eller är det förutsatt att jag ska ha med mig förkunskaper inom fysik och kemi när jag börjar basåret?
Kurserna på basåret börjar från "noll". De förutsätter inte att du har några andra förkunskaper än de som krävs för behörigheten. När jag gick basåret var det matematik b som krävdes (är väl matematik 2a nu?). Jag hade bara läst den kursen innan jag hoppade på basåret och det gick bra för mig.
Men du får vara beredd på att lägga ner mycket tid, särskilt den första terminen innan du hittat ditt sätt att lära dig på när det gäller högskolestudier. Efter att man hittat sin studieteknik kommer det gå enklare.
Så mitt råd till dig är att första läsperioden/perioderna gå in med inställningen att bara satsa på basåret och prioritera bort allt annat för att få en bra start på din studietid. Då kommer det gå bra, du har dessutom läst matematik 3 så du kommer känna igen en del i början av dina studier från den kursen.
alltså basåret kan väl bara läsas av människor som inte har läst fysik 2 kemi 2 ma4 eller? om inte så ja du kommer vara långt efter om du aldrig läst fysik på gymnasiet jämfört med någon som läst fysik 2 tex.
Även de som läst natur är välkomna att söka basåret. I alla fall på Chalmers.
Hur är det att plugga på basåret? Går dom igenom allt som i gymnasiet/komvux? Eller förväntas man ha kunskapen finslipad inför basåret? Tänker framförallt på matematiken, kör dom bara på direkt eller repeterar dom lite regler först? Kanske olika från lärare till lärare.
Hur är det att plugga på basåret? Går dom igenom allt som i gymnasiet/komvux? Eller förväntas man ha kunskapen finslipad inför basåret? Tänker framförallt på matematiken, kör dom bara på direkt eller repeterar dom lite regler först? Kanske olika från lärare till lärare.
Mvh
Beror antagligen på vart du går men under den första tiden, under introduktionsveckorna, så repeteras matten högst sannolikt.
Mvh
De går igenom grunden på ~5min eller om inte mindre. De förväntar sig att studenter har sitt ansvar om att kunna grunden, och därmed lägger inte mycket energi och tid på det.
De går igenom grunden på ~5min eller om inte mindre. De förväntar sig att studenter har sitt ansvar om att kunna grunden, och därmed lägger inte mycket energi och tid på det.
Okej, jag kan ju självklart grunderna. Men man är ju lite ringrostig, och det lär ju vara fler som är det. Jag får ta och förbereda mig för att vara på den säkra sidan.
Hur ser en typisk dag ut på tekniska basåret?
Mvh
Senast redigerad av klas.svensson 2015-08-06 kl. 03:49.
Okej, jag kan ju självklart grunderna. Men man är ju lite ringrostig, och det lär ju vara fler som är det. Jag får ta och förbereda mig för att vara på den säkra sidan.
Hur ser en typisk dag ut på tekniska basåret?
Mvh
Föreläsning -> Övning -> Föreläsning -> Laboration osv.. (repeat) och sen Tenta.
Angående repetition av tidigare matte så brukade vår lärare köra en handuppräckning på hur många som kunde en viss formel eller räknesätt sedan innan och sedan köra en snabbgenomgång på det innan vi fortsatte om några hade glömt ,vilket i stort sett alltid var fallet.
Gick basår på Malmö högskola.