2007-07-13, 12:28
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Det finns alltid betydligt trevligare alternativ att ta till, bara man vill, och lägger ned lite jobb.

Nämn några, human djuruppfödning är något som jag går efter när jag handlar, jag vägrar köpa kött från slakterier som använder undermåliga metoder.
Citera
2007-07-13, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nämn några, human djuruppfödning är något som jag går efter när jag handlar, jag vägrar köpa kött från slakterier som använder undermåliga metoder.

Djur skall bo på ett trevligt ställe landet och få ha möjlighet att gå fritt och känna att de lever ett anständigt liv. De skall regelbundet få bra mat och färskt vatten att dricka. Man bör behandla djur med respekt och inte orsaka onödigt lidande för dem.

Djurfabriker är inte det minsta okey, behandlar man inte djur med respekt, skall man inte få ha nåt med djur att göra överhuvudtaget.

Straffet för djurplågeri tycker jag skulle ökas kraftigt.

De extra pengar det kostar att ge djuren ett anständigt liv kan man ta nån annanstans. Sätt en massa skatt på lyxprylar som bara rika har råd att köpa i vilket fall som helst. Dra in på onödiga prylar som inte behövs mer än för egoism och bekvämlighets skull. Det är djuren väl värda tycker jag.
Citera
2007-07-13, 19:36
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Djur skall bo på ett trevligt ställe landet och få ha möjlighet att gå fritt och känna att de lever ett anständigt liv. De skall regelbundet få bra mat och färskt vatten att dricka. Man bör behandla djur med respekt och inte orsaka onödigt lidande för dem.

Djurfabriker är inte det minsta okey, behandlar man inte djur med respekt, skall man inte få ha nåt med djur att göra överhuvudtaget.

De extra pengar det kostar att ge djuren ett anständigt liv kan man ta nån annanstans. Sätt en massa skatt på lyxprylar som bara rika har råd att köpa i vilket fall som helst. Dra in på onödiga prylar som inte behövs mer än för egoism och bekvämlighets skull. Det är djuren väl värda tycker jag.
Jag håller med dig helt. Allt liv måste respekteras.
Har du sett den här tråden i filosofi-forumet?
http://www.flashback.org/showthread.php?t=465912
Citera
2007-07-13, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag håller med dig helt. Allt liv måste respekteras.
Har du sett den här tråden i filosofi-forumet?
http://www.flashback.org/showthread.php?t=465912

Tack, det låter som en tråd för mig.
Citera
2007-07-14, 12:38
Medlem
Giselas avatar
hönsen lär bli tagna av rävar...
Citera
2007-07-14, 18:55
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Sunt argument, håller helt med och önskar det blir så. Här i Sverige skulle det inte vara problem att genomföra det du vill. Tyvärr så är inte förutsättningarna lika i hela världen och det tvingar till mer ekonomisk produktion, kvantitet före kvalitet. Detta har haft katastrofala följder ibland, galna kosjukan bland annat, tippar också på att fågelinfuensa har sin grund i någon asiatisk djurbur med onaturligt kraftfoder.
Citera
2007-07-14, 21:46
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Låt mig uttrycka det så här.

Skulle du ställa upp själv?

Nej, jag skulle inte kräva eller önska att människor skall behandlas med labexperiment. Dock stamceller, "några månader gammalt foster", folk som vill skänka sin kropp för forskning osv. ser jag som OK.

Citat:

Visst, det är ju en gullig och human tanke att alla djur skall få leva i det "fria" landet. Jag håller med, och skulle även önska att så var fallet. MEN, är det inte bättre att djur får existera än att aldrig finnas till, fastän de EJ lever med den levnadsstandard som vi människor anser de bör ?

Detta är en fråga om ekonomi, politik och samvete, antar jag; ja och värderingar.
Citera
2007-07-14, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Nej, jag skulle inte kräva eller önska att människor skall behandlas med labexperiment. Dock stamceller, "några månader gammalt foster", folk som vill skänka sin kropp för forskning osv. ser jag som OK.

Okej, du skulle inte vilja genomgå det själv alltså. Men det är fullt okej om djuren lider. Har du svårt att sitta och titta på sånt? Det har jag, för jag lider verkligen med djuret.

Citat:
Visst, det är ju en gullig och human tanke att alla djur skall få leva i det "fria" landet. Jag håller med, och skulle även önska att så var fallet. MEN, är det inte bättre att djur får existera än att aldrig finnas till, fastän de EJ lever med den levnadsstandard som vi människor anser de bör ?

Detta är en fråga om ekonomi, politik och samvete, antar jag; ja och värderingar.

Låt mig säga så här..........

Om du var i livsfara och jag kunde hjälpa dig på något sätt så skulle jag göra allt jag kunde för att hjälpa dig, oavsett om det krävde all kraft jag hade.

Om det var en katt eller hund i en liknande situation, så skulle jag lägga ned precis lika mycket arbete på den som på dig.

Så ser jag värdet på människor och djur.

Och då vet du automatiskt vad jag tycker om saken.

Om jag fattade dig rätt så menar du att djur skall bara vara glada att de "får finnas till" oavsett om det innebär att de lever en betydligt sämre standard och att vi sätter upp diverse djurfabriker.

Vet du vad? Jag tror de flesta djur skulle hoppa över ett sånt liv, om de hade ett val vill säga. Redan som liten fick jag lära mig respekt mot djur och hur bra vänner djur är när man behandlar dem med respekt och kärlek. Utan vidare så är mina 2 kattor precis lika mycket värda som vilken annan människa som helst för mig. En av dem har varit en mycket bra vän och ett otroligt bra sällskap i 17 år nu.
Citera
2007-07-15, 04:32
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Okej, du skulle inte vilja genomgå det själv alltså. Men det är fullt okej om djuren lider. Har du svårt att sitta och titta på sånt? Det har jag, för jag lider verkligen med djuret.

Äh, sluta löja dig. Du säljer hellre en bakterie, insekt, groda eller ciklid än att själv offra dig; eller hur ?

Det handlar inte om att lida. Det handlar om att sätta referensramar mellan olika levande organismer.

MEN VAFAN BUHUHUHU ... BAKTERIER OCH VIRUS MÅSTE LEVA PÅ LANDET; I FRIA SKOGAR !!!! ELLER ?

Sätt upp en terminologi om vad som "inte skall få leva fritt och vad som skall få leva fritt"; så återkommer jag. Detta inkluderar brun/svart råttor, hundratals olika arter av kackerlackor, husspindlar, myggor ( inkl. de som sprider malaria, dvs. ett par av våra svenska myggor), husflugor, svartmyror osv.. jaja.
Citera
2007-07-15, 07:04
Tekniker
zzpacs avatar
Citat:
Om det var en katt eller hund i en liknande situation, så skulle jag lägga ned precis lika mycket arbete på den som på dig.

Jaså? Själv skulle jag nog skita i dig och rädda min katt. Allting är relativt. Självklart vill de flesta att alla ska ha det bra och ingen dödar någon, alla tror på en gud och att vi var dag mumsar på hallonpaj som gör oss sådär lagom mätta. Men världen ser inte ut så. Vi bryr oss om de som är nära och kära, och om vi i dagens samhälle hade levt närmare djuren, gårdar, osv. hade vi respekterat och värderat djuren på ett helt annat sätt(vilket det självklart finns folk som gör). Som någon sa innan i tråden är köttindustrin ett resultat av överbefolkningen och att tro du kan "tala vett" med folket och göra dem till bättre människor är lönlöst. Det är ju som du säger Xcore, att människor är dumma osv., vilket självklart är sant. Så.. ge fan i att försöka tala vett i dem då? Spräng bort några svensson och _förändra_ istället för att föreläsa om hur vänlig och fin du är.
Citera
2007-07-15, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
Jaså? Själv skulle jag nog skita i dig och rädda min katt. Allting är relativt. Självklart vill de flesta att alla ska ha det bra och ingen dödar någon, alla tror på en gud och att vi var dag mumsar på hallonpaj som gör oss sådär lagom mätta. Men världen ser inte ut så. Vi bryr oss om de som är nära och kära, och om vi i dagens samhälle hade levt närmare djuren, gårdar, osv. hade vi respekterat och värderat djuren på ett helt annat sätt(vilket det självklart finns folk som gör). Som någon sa innan i tråden är köttindustrin ett resultat av överbefolkningen och att tro du kan "tala vett" med folket och göra dem till bättre människor är lönlöst. Det är ju som du säger Xcore, att människor är dumma osv., vilket självklart är sant. Så.. ge fan i att försöka tala vett i dem då? Spräng bort några svensson och _förändra_ istället för att föreläsa om hur vänlig och fin du är.

Det är ju en snygg ursäkt, - Allting är relativt. Skall jag säga det nästa gång jag sätter upp en djurfabrik då? Att inte världen är speciellt bra har du helt rätt i, och vilkas fel är det? Jag tror inte du behöver speciellt lång betänketid, inte jag heller.

Köttindustrin är ett resultat av girighet och bekvämlighet, precis som allt annat vi sätter upp eller uppfinner som skall "förenkla", göra det "bekvämare" och "billigare" för oss att utarma planeten. Resultatet för de som utsätts skiter vi tyvärr i. Djur har inga som helst rättigheter i vårt "fina" samhälle, tyvärr.

Visst, folk är egoistiska, dumma och ser inte längre än näsan räcker, i alla fall inte medans det finns tid, sen är det försent. Jag skrev en bok, men när jag upptäckte hur folk ser världen och hur trångsynta de är, så gav jag helt enkelt upp. Lönlöst att ens försöka få folk att se annorlunda på nånting.

Vad boken hette?

"Lär dig se och höra"

Citat Xcore

"Folk ser sällan det som de egentligen ser, utan det som de vill se, till sist blir det som de vill se till det som de egentligen ser"

Sing along...........

varje dag får jag ett nytt bevis
folk är idioter
inte konstigt att vårt land är i kris
folk är idioter
jag vill att alla försvann
död åt gemene man
ge mig ett gevär
folk är idioter

http://sr.se/p3/rally/texter/21.stm

Och visst har du rätt, varför lägga ned tid på att försöka övertyga någon, de lär inte lyssna ändå. Och angående min flotta signatur, den gäller givetvis mig själv också, jag är ju också människa, eller hur?. Vi är den dummaste rasen på den här sidan universum.

Citat:
Äh, sluta löja dig. Du säljer hellre en bakterie, insekt, groda eller ciklid än att själv offra dig; eller hur ?

Det handlar inte om att lida. Det handlar om att sätta referensramar mellan olika levande organismer.

MEN VAFAN BUHUHUHU ... BAKTERIER OCH VIRUS MÅSTE LEVA PÅ LANDET; I FRIA SKOGAR !!!! ELLER ?

Sätt upp en terminologi om vad som "inte skall få leva fritt och vad som skall få leva fritt"; så återkommer jag. Detta inkluderar brun/svart råttor, hundratals olika arter av kackerlackor, husspindlar, myggor ( inkl. de som sprider malaria, dvs. ett par av våra svenska myggor), husflugor, svartmyror osv.. jaja.

Det jag pratade om var experiment (ofta väldigt grymma sådana) på katter, apor, kaniner, möss, odyl. Sånt följer jag helst inte eftersom jag inte klarar av det. Jodå, jag har läst om en del riktigt otrevliga sådana experiment.

Du förstår poängen utan att dra det för långt, eller?

Jag är emot djurfabriker samt att man plågar djur i onödan därför att man inte vill genomgå samma sak själv. Djuren har lika stor rätt som vi till planeten.
Citera
2007-07-15, 16:57
Tekniker
zzpacs avatar
Citat:
Det är ju en snygg ursäkt, - Allting är relativt. Skall jag säga det nästa gång jag sätter upp en djurfabrik då? Att inte världen är speciellt bra har du helt rätt i, och vilkas fel är det? Jag tror inte du behöver speciellt lång betänketid, inte jag heller.

Köttindustrin är ett resultat av girighet och bekvämlighet, precis som allt annat vi sätter upp eller uppfinner som skall "förenkla", göra det "bekvämare" och "billigare" för oss att utarma planeten. Resultatet för de som utsätts skiter vi tyvärr i. Djur har inga som helst rättigheter i vårt "fina" samhälle, tyvärr.

...

Jag är emot djurfabriker samt att man plågar djur i onödan därför att man inte vill genomgå samma sak själv. Djuren har lika stor rätt som vi till planeten.

Angående att allt är relativt så syftar jag även på att vi alla idag har mycket mera vetskap om vad som händer runt om i världen. Detta till skillnad från hur det var förr då vi bodde i en by / stad och skyddade den.

Självklart håller jag med om att köttindustrin är vidrig och att den finns till för att förenkla för människan. Tyvärr tror jag att när väl människan fått något presenterat framför sig som underlättar dess arbete och gör vardagen enklare att leva, något billigare alternativ etc., så omfamnar man det direkt och att sedan avskaffa det i efterhand är inte en möjlighet. Vi har blivit beroende av köttindustrin.

Något jag finner vidrigt med dagens människor är att de har kommit så långt bort från djuren, och de verkar inte bry sig om att det faktiskt är ett djur som dött för att DU ska överleva och klara av dagen. Detta är ett resultat av köttindustrin och bekvämligheten. Och om mer människor skulle reflektera över detta skulle förhoppningsvis inte köttindustrin se ut som den gör idag.

Tyvärr har vi kommit bort från naturen och de djur som lever i den. Självklart kan var och en bestämma sig för att det industriella samhället är total skit och flytta ut i skogen, men att vi gemensamt skulle avskaffa de saker som inte passar in är en omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in