Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-12, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slottet

Jo du kommer med största sannolikhet att dö ändå.

Hm låt se nu, stress på dagis, stress i skolan, stress på jobbet! Allt tyder på att vi redan är i en människofabrik, kanske är det därför vi släpper de stackars hönsen fria. Och klär hundar i kläder, de ska åtminstone få ha det lite bra...

Fint.

Vem har skapat den?

Citera
2007-07-12, 19:27
Medlem
slottets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Fint.

Vem har skapat den?

Det var säkert djuren.

Citat:
Det ni kommer med är inte den minsta ursäkt för att medvetet behandla djur på det sättet.

Djur skall inte behöva lida onödigt därför att vi är korkade varelser. Jo, människan är idiot, det vet jag redan, men ibland blir man förvånad ändå.

Om du hamnade i en liknande situation skulle du säkert inte resonera på det sättet, och det BEHÖVER inte vara så heller därför att VI är idioter, eller hur? Jag tycker att vi skall sluta med att påtvinga ANDRA våra dumma åsikter och behålla dem för oss själva istället.

Behandla djur anständigt.

Det gör jag..........

Vill man ha ägg så kan man åtminstone ge hönsen ett anständigt liv, där de får gå ute och må bra.

För de har lika stor rätt till planeten som vi, de har också lika stor rätt att få leva fria UTAN att vi behöver lägga oss i det.

Och om vi "har det svårt" så är det ingen som helst ursäkt för att behandla andra på det viset.

Själv blir jag blir "så jävla less" på alla dessa människor utan förmåga att känna empati med andra varelser. Typiskt det där dumdryga........

"Men det är ju bara en katt"

Snacket.

Patetiskt.

Först vill jag bara säga att i Sverige har vi lagar som reglerar djurens levnadsvillkor.
Det är oerhört svårt att ta reda på hur t.ex. en höna reagerar i sin fångenskap den är nämligen okapabel att berätta som du kanske förstår.

Därför tycker vi istället att vi kan jämföra deras levnadsvillkor med våra egna och då kommer man ganska snart fram till att det inte är ekonomiskt försvarbart.

Då kan vi i sin tur fråga oss är vår levnadsstandard rimlig? Nej, vår överkonsumtion av energi börjar sätta sina spår i form av en varmare jord och ett fetare folk, och JA vi borde äta mindre kött och äta mer grönsaker för hälsan, för miljön men speciellt för djuren.

Men det är lätt att säga att folk är dumma i huvudet. Vad som är dumt är att ta lagen i egna händer och bryta sig in i och rasera ett litet företags ekonomi. Så istället för att, som de säkert tror, göra djuren en tjänst, så ger man bara de som jobbar med djurrättsfrågor ett helvetes dåligt rykte.
Citera
2007-07-12, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slottet
Det var säkert djuren.

Först vill jag bara säga att i Sverige har vi lagar som reglerar djurens levnadsvillkor.
Det är oerhört svårt att ta reda på hur t.ex. en höna reagerar i sin fångenskap den är nämligen okapabel att berätta som du kanske förstår.

Därför tycker vi istället att vi kan jämföra deras levnadsvillkor med våra egna och då kommer man ganska snart fram till att det inte är ekonomiskt försvarbart.

Då kan vi i sin tur fråga oss är vår levnadsstandard rimlig? Nej, vår överkonsumtion av energi börjar sätta sina spår i form av en varmare jord och ett fetare folk, och JA vi borde äta mindre kött och äta mer grönsaker för hälsan, för miljön men speciellt för djuren.

Men det är lätt att säga att folk är dumma i huvudet. Vad som är dumt är att ta lagen i egna händer och bryta sig in i och rasera ett litet företags ekonomi. Så istället för att, som de säkert tror, göra djuren en tjänst, så ger man bara de som jobbar med djurrättsfrågor ett helvetes dåligt rykte.

Okey, det där lät bättre.

Tänk på att djur har känslor, precis som vi. De blir glada, ledsna, de känner om det gör ont, eller känns skönt. Djur är mycket intelligentare än man tror. De första som flyr när det är dags för ett vulkanutbrott, är djuren. Den dummaste av dem stannar kvar, tills det är försent, människan.

Jag har varit stor djurvän i hela mitt liv och skulle aldrig behandla djur illa. Jag har alldeles för stor respekt för att göra något sådant mot dem. Djur är nog något av det bästa med den här planeten som skulle vara oehört tråkig att bo på om det inte fanns djur.

När jag säger att "människan" är dum i huvudet så menar jag "människan som sådan", ingen enskild individ, givetvis. Och med facit i hand så kan jag bara konstatera att vi har långt ifrån betett oss speciellt förnuftigt under vår tid på den här planeten. Och det är synd, för visst kan göra riktigt bra saker bara vi vill.

Ett citat.........

"Erfarenheten har lärt mig att människor och nationer handlar förnuftigt först när alla andra möjligheter är uttömda"

Men vi lär få ändra på oss ganska snart har jag en känsla av, vare sig vi vill eller inte.........

Citera
2007-07-12, 20:23
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Det ni kommer med är inte den minsta ursäkt för att medvetet behandla djur på det sättet.

Djur skall inte behöva lida onödigt därför att vi är korkade varelser. Jo, människan är idiot, det vet jag redan, men ibland blir man förvånad ändå.

Nej, jag har inte sagt man skall låta djur lida i onödan. Bönder plågar inte djur för deras egna perversa nöje. Det finns bara den metaforiska "herren" som gör sådant, hoho.

Citat:
Om du hamnade i en liknande situation skulle du säkert inte resonera på det sättet, och det BEHÖVER inte vara så heller därför att VI är idioter, eller hur? Jag tycker att vi skall sluta med att påtvinga ANDRA våra dumma åsikter och behålla dem för oss själva istället.

Uhm, jag HADE inte kunnat resonera om en sådan situation om jag var ett lägre utvecklat djur. Om jag inte vet vad som skulle kunna erbjudas mig; säg ett fritt liv med oändlig tillgång på mat i fria grönskor; vad har jag som grund för mina klagomål ?

Citat:
Behandla djur anständigt.

Det gör jag..........

Ja, det gör jag med.. so ?

Citat:
Vill man ha ägg så kan man åtminstone ge hönsen ett anständigt liv, där de får gå ute och må bra.

För de har lika stor rätt till planeten som vi, de har också lika stor rätt att få leva fria UTAN att vi behöver lägga oss i det.

Och om vi "har det svårt" så är det ingen som helst ursäkt för att behandla andra på det viset.

Får gå ute och må bra ? Jaja, om ett djur får välja mellan att ALDRIG existera eller att EXISTERA och leva i en halvtaskig farm. Är det svårt val ?

Jag ser inte alls något fel i att öka djurs levnadsstandard, men om vi är realistiska så handlar det mest om att minska samvetskvalen för människan. Eller hur ?

Citat:
Själv blir jag blir "så jävla less" på alla dessa människor utan förmåga att känna empati med andra varelser. Typiskt det där dumdryga........

"Men det är ju bara en katt"

Snacket.

Patetiskt.

Jag känner mycket väl empati med djur. Jag hade mer eller mindre ett zoo i garaget i mina unga dar; jag grät mig rödögt om nån klockgroda, krokodilsalamnder, pilgiftsgroda, rödögd trädgroda (iofs svindyra hehe), dansmus, ökenråtta, piraya, sprutfisk, månfisk, osv. dog.

På senare år (har jag blivit mer "blödig"), då jag är ute och bäckmetar efter bäcköring/bäckröding så brukar jag ibland klyva masken och kasta hälfen åt sidan, i marken; just för att den organismen skall leva vidare.

Jaja, saken är att: Om ett gäng aliens hade kommit ... osv. som jag sade tidigare. Vad är det då som säger att VI inte är fängslade; side show -- är man troende så handlar det ju om att GUD har sin lilla farm med människor på jorden -- . Så.. ja, ni förstår kanske. Utomjordingar borde utrota oss, eller lite mer humant göra oss sterila; i ren barmhärtighet !
Citera
2007-07-12, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Nej, jag har inte sagt man skall låta djur lida i onödan. Bönder plågar inte djur för deras egna perversa nöje. Det finns bara den metaforiska "herren" som gör sådant, hoho.

Uhm, jag HADE inte kunnat resonera om en sådan situation om jag var ett lägre utvecklat djur. Om jag inte vet vad som skulle kunna erbjudas mig; säg ett fritt liv med oändlig tillgång på mat i fria grönskor; vad har jag som grund för mina klagomål ?

Ja, det gör jag med.. so ?

Får gå ute och må bra ? Jaja, om ett djur får välja mellan att ALDRIG existera eller att EXISTERA och leva i en halvtaskig farm. Är det svårt val ?

Jag ser inte alls något fel i att öka djurs levnadsstandard, men om vi är realistiska så handlar det mest om att minska samvetskvalen för människan. Eller hur ?

Jag känner mycket väl empati med djur. Jag hade mer eller mindre ett zoo i garaget i mina unga dar; jag grät mig rödögt om nån klockgroda, krokodilsalamnder, pilgiftsgroda, rödögd trädgroda (iofs svindyra hehe), dansmus, ökenråtta, piraya, sprutfisk, månfisk, osv. dog.

På senare år (har jag blivit mer "blödig"), då jag är ute och bäckmetar efter bäcköring/bäckröding så brukar jag ibland klyva masken och kasta hälfen åt sidan, i marken; just för att den organismen skall leva vidare.

Jaja, saken är att: Om ett gäng aliens hade kommit ... osv. som jag sade tidigare. Vad är det då som säger att VI inte är fängslade; side show -- är man troende så handlar det ju om att GUD har sin lilla farm med människor på jorden -- . Så.. ja, ni förstår kanske. Utomjordingar borde utrota oss, eller lite mer humant göra oss sterila; i ren barmhärtighet !

Zaxxon!

Jag är glad att jag missbedömde dig.

Det där var betydligt bättre.
Citera
2007-07-12, 21:21
Medlem
slottets avatar
Det stämmer att vi kan kosta på oss att göra livet lite mer naturligt för djuren vi sedan ska äta, jag köper t.ex. ekologiska produkter om sådana finns. De kostar lite mer men djuren kanske* får det lite bättre då, det är i.a.f. vad jag vill tro.

Sluta spräng minkfarmar, släppa hönsen fria m.m. och lägg all energi åt att lobba för ekologiska produkter.

Jag är förståss inte dummare än att jag förstår att det är en liten klick idioter som sabbar för dem som verkligen förstår vad som måste göras.

* Vad vi nu vet om det
Citera
2007-07-13, 00:03
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Du lär inte dö om du äter nåt annat än djur, eller hur?

Skulle du själv vilja hamna i ett liknande läge i någon slags människofabrik?

Om inte, så kanske det är dags att tänka om?

Jag stödjer inte djurfabriker, under jaktsäsongen är jag först i kyldiskarna, finns det kött från lokal bonde så införskaffar jag mig det. Jag känner till "höns i burar" de har ihjäl varandra av tristess, det är hemskt jag vet.

Men en sak måste du förstå, vår jord är överbefolkad, enda sättet för oss att överleva är att odla kött på industriell skala. Tyvärr.
Citera
2007-07-13, 00:20
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Zaxxon!

Jag är glad att jag missbedömde dig.

Det där var betydligt bättre.

Jag har en väldig respekt för liv. Släpper alltid ut mygg, getingar, fjärilar och framförallt spindlar från lägenheten istället för att slå ihjäl dem hehe. Tom. röd/häst-myror, fastän jag hatar dom så in i helvete !

Dock så är jag helt OK med "plågsamma" djurförsök och dyl., som gagnar människan eller vetenskapen. I det läget har jag nästan inga gränser för vad som är tillåtet. Detta är en etisk diskussion i sig ! Jag menar inte 80-90 tals kosmetikatesterna är OK, liiite mer betydande bör det vara.
Citera
2007-07-13, 00:22
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Men en sak måste du förstå, vår jord är överbefolkad, enda sättet för oss att överleva är att odla kött på industriell skala. Tyvärr.

Tvärt om . Om man vill producera så mycket som möjligt skall man absolut inte producera kött. Ungefär 90% av energin försvinner i varje steg. 100 enheter energi från blandade växter kan ge 10 enheter energi från kor som i sin tur kan ge 1 enhet energi från en varg. Dvs är inga vargar.
Dessutom går det åt enorma mängder vatten för all framställning av kött. Förvisso inget problem i Sverige men ett gigantiskt problem på vissa ställen. Detta är en mycket stor och mycket viktig fråga som fler borde sätta sig in i. Är du intresserad tycker jag att du skall starta en tråd.
Citera
2007-07-13, 08:26
Bannlyst
Citat:

Jag har en väldig respekt för liv. Släpper alltid ut mygg, getingar, fjärilar och framförallt spindlar från lägenheten istället för att slå ihjäl dem hehe. Tom. röd/häst-myror, fastän jag hatar dom så in i helvete !

Samma här.

Citat:
Dock så är jag helt OK med "plågsamma" djurförsök och dyl., som gagnar människan eller vetenskapen. I det läget har jag nästan inga gränser för vad som är tillåtet. Detta är en etisk diskussion i sig ! Jag menar inte 80-90 tals kosmetikatesterna är OK, liiite mer betydande bör det vara.

Låt mig uttrycka det så här.

Skulle du ställa upp själv?
Citera
2007-07-13, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag stödjer inte djurfabriker, under jaktsäsongen är jag först i kyldiskarna, finns det kött från lokal bonde så införskaffar jag mig det. Jag känner till "höns i burar" de har ihjäl varandra av tristess, det är hemskt jag vet.

Det finns alltid betydligt trevligare alternativ att ta till, bara man vill, och lägger ned lite jobb.
Citera
2007-07-13, 10:16
Medlem
Lite relevant fakta är att för drygt 20 år sedan beräknade World Health Organisation att människan har kapacitet och teknologi att föda en population 12 gånger större än den dåvarande. Nu har väl antalet människor ökat med kanske 50-60% sen dess men det är ändå en otroligt stor siffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in