2007-07-15, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zzpac
Angående att allt är relativt så syftar jag även på att vi alla idag har mycket mera vetskap om vad som händer runt om i världen. Detta till skillnad från hur det var förr då vi bodde i en by / stad och skyddade den.

Självklart håller jag med om att köttindustrin är vidrig och att den finns till för att förenkla för människan. Tyvärr tror jag att när väl människan fått något presenterat framför sig som underlättar dess arbete och gör vardagen enklare att leva, något billigare alternativ etc., så omfamnar man det direkt och att sedan avskaffa det i efterhand är inte en möjlighet. Vi har blivit beroende av köttindustrin.

Något jag finner vidrigt med dagens människor är att de har kommit så långt bort från djuren, och de verkar inte bry sig om att det faktiskt är ett djur som dött för att DU ska överleva och klara av dagen. Detta är ett resultat av köttindustrin och bekvämligheten. Och om mer människor skulle reflektera över detta skulle förhoppningsvis inte köttindustrin se ut som den gör idag.

Tyvärr har vi kommit bort från naturen och de djur som lever i den. Självklart kan var och en bestämma sig för att det industriella samhället är total skit och flytta ut i skogen, men att vi gemensamt skulle avskaffa de saker som inte passar in är en omöjlighet.

Jag håller med dig i det mesta du skriver.

Du menar att det inte finns någon väg tillbaka? Nja, man vet aldrig, förr eller senare så kommer vi antagligen vara tvungna att tänka om på hur vi utformar samhället. Dagens stressiga samhälle tar ut sin rätt, vi utnyttjar dessutom på tok för mycket av jordens resurser. Kanske en återgång till ett naturligare leverne blir nödvändigt trots allt i framtiden för att överleva. Att leva med istället för mot planeten borde ju vara något som betalar sig i längden tycker man.
Citera
2007-07-18, 18:08
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore

Det jag pratade om var experiment (ofta väldigt grymma sådana) på katter, apor, kaniner, möss, odyl. Sånt följer jag helst inte eftersom jag inte klarar av det. Jodå, jag har läst om en del riktigt otrevliga sådana experiment.

Du förstår poängen utan att dra det för långt, eller?

Jag är emot djurfabriker samt att man plågar djur i onödan därför att man inte vill genomgå samma sak själv. Djuren har lika stor rätt som vi till planeten.

Jo jag förstår. Var bara "lite" överdrivet packad, vilket jag fått sona med några dagars bakfylla !

Men reserverar mig mot uttalandet att djuren har lika stor rätt.
Citera
2007-07-18, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Jo jag förstår. Var bara "lite" överdrivet packad, vilket jag fått sona med några dagars bakfylla !

Men reserverar mig mot uttalandet att djuren har lika stor rätt.

I så fall, välkommen tillbaka igen.

Nu....

Angående ditt andra svar.

1.Vilka var först på planeten?

2.Vilka är det som INTE förstör den och startar världskrig?

3.Vilka är det som lever MED den istället för mot den?

Ärligt talat så tror jag att djuren skulle klara sig fint utan oss och dessutom ha en oförstörd och vacker planet att leva på.

Vad tror du?
Citera
2007-07-18, 22:01
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Vilka var först på planeten?

Ja, encelliga djur. Skall vi skita i att använda antibiotika och vaccin med motiveringen "det är ju deras planet !"

Citat:
Vilka är det som INTE förstör den och startar världskrig?

90+ % av alla arter som existerat har dött ut under alla miljoner år. Rena "naturliga" förlopp som evolution, meteoritnedslag, klimatändringar, osv. står för den största utrotningen av arter. Dock så kan det diskuteras om människans påverkan är för stor, vilket jag kan hålla med om att den är, i olika fall.
Citera
2007-07-18, 22:12
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:

3.Vilka är det som lever MED den istället för mot den?

Det handlar om balans. Levande organismer gör det som är bäst för deras överlevnad, precis som människan. Tror du giftalgerna har någon åtanke då det gäller den marina biologin på västkusten ?

Citat:
Ärligt talat så tror jag att djuren skulle klara sig fint utan oss och dessutom ha en oförstörd och vacker planet att leva på.

Vad tror du?
Ja, jorden hade nog kunnat varit ganska status quo (tills nästa meteoritnedslag eller då solen erupterar), bortsett från evolutionära förändringar; om inte människan funnits. Absolut. Men den typen av "primitiv" utveckling är inte något som jag beundrar då jag har förkärlek till teknologi, utveckling och vetenskap.
Citera
2008-01-21, 23:48
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Tja, det kan ju inte bli mycket sämre än det helvete som de redan lever i pga av idioter till människor som behandlar dem som några "saker" snarare än djur.

Respekt för djur kanske vore nåt?

Ja respekt, då ska man inte ha några alls.
Att släppa ut dem i det fria är en god tanke, ända tills man gör det.
Det visar på hur långt "befrielsefronten" tänker också.

Vi har en massa kossor i lagårn här, och det vore väl lite tråkigt om någon släppte ut dem nu mitt i vintern, med tanke på att det är kallt och att dom inte får sin kärvänliga mat då.
Citera
2008-01-22, 18:17
Medlem
XVEGANXs avatar
Lika bra att bura in alla djur eftersom friheten är så plågsam?
Citera
2008-01-22, 20:29
Medlem
Kragoms avatar
Undrar varför det oftast är stadsbor och liknande som blir veganer. Varför blir så sällan människor från landsbygden det? Det är ungefär som att vi från buschen skulle börja bojkotta höghus.
Citera
2008-01-22, 22:55
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Undrar varför det oftast är stadsbor och liknande som blir veganer. Varför blir så sällan människor från landsbygden det? Det är ungefär som att vi från buschen skulle börja bojkotta höghus.

Därför de har dålig kontakt med naturen och får sin bild av naturen genom media istället för verkligheten.
Citera
2008-01-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Dom enda veganerna jag känner som inte är med i min organisation bor på landet. Så har du några siffror att presentera som stödjer ditt påstående?
Citera
2008-01-28, 20:58
Medlem
XVEGANXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Därför de har dålig kontakt med naturen och får sin bild av naturen genom media istället för verkligheten.
Tur att bönderna har det med konstgödsel, antibiotika och bekämpningsmedel.
Citera
2008-01-28, 21:35
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Dom enda veganerna jag känner som inte är med i min organisation bor på landet. Så har du några siffror att presentera som stödjer ditt påstående?

Nä ja har inga siffror men har fått känslan av att det är så bara.
Jag jobbar själv som bonde och tycker inte att jag har ett jobb som skapar plågsamhet för djur. Tvärtom, jag ser gärna till att alla har det bra och får äta när de vill, sova när de vill, och lyssna på musik när jag vill =)

Det är såpass hårda krav idag på lantbrukare att man knappast kan fortsätta om man inte följer regler och förordningar. Sen är det givetvis så att det finns enstaka dårar som missköter sig, och det är både bra och dåligt att media går ut med just det, och inte med allt som är bra. Enligt en vegan är väl ingenting bra, men jag menar där korna går på bete och mår finfint. Folk som inte har en aning om vart livsmedlen kommer ifrån får en bild av lantbruket som inte är helt rätt de gångerna. Däremot är det bra att man hänger ut dem som missköter sig, för det ska dom ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in