Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-07-11, 17:39
Medlem
Nu läste jag åter om att en massa djur släppts ut i naturen "fritagits" som det stod. Denna gång rörde det sig om en massa höns. Om jag hittar artikeln igen kan jag väl ordna en länk. Men förstår ni själva syftet med att släppa ut djur i naturen? Som denna gång, är det någon människa som tror att de gör hönsen en tjänst genom att släppa ut dem? Är tanken att de ska klara sig ute i naturen? Hur stora är egentligen såna chanser/möjligheter?
Frågan är hur länge djurparksdjurerna får vara ifred för "befriare".
Citera
2007-07-11, 21:38
Medlem
seriouss avatar
Jag skulle kunna tänka mig att de höns som släpps fria och överlever den första natten (rovdjur, kyla, stress) kan se själv som rätt lyckliga. Inte lyckliga i någon bra bemärkelse eftersom de inte har någon mat, fryser och troligtvis är extremt stressade. Vissa (<1%) kanske överlever en vecka innan de helt enkelt svälter ihjäl. Att släppa ut instängda djur är för mig en helt obegripligt och ett helt otroligt knepigt sätt att angripa djurhanteringen och djurhandeln. För mig gör det mer skada än nytta.
Citera
2007-07-12, 13:44
Medlem
miklons avatar
Har du någon länk till det här specifika fallet, eller är det företeelsen rent allmänt som ska diskuteras?
Citera
2007-07-12, 14:35
Medlem
Hittar inte länken nu. Ok, det blir väl att vi kan diskutera detta allmänt då.
Citera
2007-07-12, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Nu läste jag åter om att en massa djur släppts ut i naturen "fritagits" som det stod. Denna gång rörde det sig om en massa höns. Om jag hittar artikeln igen kan jag väl ordna en länk. Men förstår ni själva syftet med att släppa ut djur i naturen? Som denna gång, är det någon människa som tror att de gör hönsen en tjänst genom att släppa ut dem? Är tanken att de ska klara sig ute i naturen? Hur stora är egentligen såna chanser/möjligheter?
Frågan är hur länge djurparksdjurerna får vara ifred för "befriare".

Tja, det kan ju inte bli mycket sämre än det helvete som de redan lever i pga av idioter till människor som behandlar dem som några "saker" snarare än djur.

Respekt för djur kanske vore nåt?
Citera
2007-07-12, 16:28
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Tja, det kan ju inte bli mycket sämre än det helvete som de redan lever i pga av idioter till människor som behandlar dem som några "saker" snarare än djur.

Respekt för människor som måste äta kanske vore något.
Citera
2007-07-12, 16:54
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52

Vi kan väl inte äta upp djuren om någon släpper ut dem. Det blir iallafall svårare eftersom vi då först måste jaga ifatt dem.
Citera
2007-07-12, 16:58
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Respekt för andras ekonomi?

Enda djuren som hjälps när idioterna släpper ut djur är rävar och folk som gillar att att jaga förymda djur
Citera
2007-07-12, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52

Du lär inte dö om du äter nåt annat än djur, eller hur?

Skulle du själv vilja hamna i ett liknande läge i någon slags människofabrik?

Om inte, så kanske det är dags att tänka om?
Citera
2007-07-12, 17:25
Medlem
slottets avatar
Citat:
Du lär inte dö om du äter nåt annat än djur, eller hur?

Skulle du själv vilja hamna i ett liknande läge i någon slags människofabrik?

Om inte, så kanske det är dags att tänka om?

Jo du kommer med största sannolikhet att dö ändå.

Hm låt se nu, stress på dagis, stress i skolan, stress på jobbet! Allt tyder på att vi redan är i en människofabrik, kanske är det därför vi släpper de stackars hönsen fria. Och klär hundar i kläder, de ska åtminstone få ha det lite bra...
Citera
2007-07-12, 18:00
Medlem
Zaxxons avatar
Detta med fångenskap av djur är en ren välfärds och snällism fråga. Folk har det så jäkla bra idag så att de tycker synd om allt levande som inte har liknande levnadsstandard som de själva.

Ett exempel på korkat resonemang har vi de rabiata veganerna, som anser att det är fel att föda upp djur för att sedan slakta dem och käka upp dem; djuren har oxo rättigheter !

Vad är det för jävla fånerier. Vem föder upp och underhåller exempelvis grisar för att sedan, enligt våra mått mätt, låta dem dö värdig naturlig död påföljt av en kristen begravning ?

Hade det inte varit för att vi käkade kött så hade miljardtals djur aldrig ens fått existerat. Så är det.

Har vissa uppfödda djur fått "plågas" ? Ja. Precis samma med människor, alla är inte lyckliga.

Så, då kommer vi till detta med levnadsstandard. Själv hade jag valt att existera och leva i en fängelsecell hela mitt liv, än att aldrig existerat över huvud taget.

Låt sätta oss själva i samma situation. Ett skepp med aliens, som har en civilisation som sträcker sig mellan galaxer, kommer till jorden och tycker: Åh, dessa stackars människor ! De lever så infängslat på deras lilla planet och därav måste de vantrivas. Är inte det bästa att vi eliminerar denna planet så att människorna inte behöver plågas så mycket av sin instängdhet ?

Jaja, blir så jävla less på alla dessa oigenomtänkta ståndpunkter.
Citera
2007-07-12, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Detta med fångenskap av djur är en ren välfärds och snällism fråga. Folk har det så jäkla bra idag så att de tycker synd om allt levande som inte har liknande levnadsstandard som de själva.

Ett exempel på korkat resonemang har vi de rabiata veganerna, som anser att det är fel att föda upp djur för att sedan slakta dem och käka upp dem; djuren har oxo rättigheter !

Vad är det för jävla fånerier. Vem föder upp och underhåller exempelvis grisar för att sedan, enligt våra mått mätt, låta dem dö värdig naturlig död påföljt av en kristen begravning ?

Hade det inte varit för att vi käkade kött så hade miljardtals djur aldrig ens fått existerat. Så är det.

Har vissa uppfödda djur fått "plågas" ? Ja. Precis samma med människor, alla är inte lyckliga.

Så, då kommer vi till detta med levnadsstandard. Själv hade jag valt att existera och leva i en fängelsecell hela mitt liv, än att aldrig existerat över huvud taget.

Låt sätta oss själva i samma situation. Ett skepp med aliens, som har en civilisation som sträcker sig mellan galaxer, kommer till jorden och tycker: Åh, dessa stackars människor ! De lever så infängslat på deras lilla planet och därav måste de vantrivas. Är inte det bästa att vi eliminerar denna planet så att människorna inte behöver plågas så mycket av sin instängdhet ?

Jaja, blir så jävla less på alla dessa oigenomtänkta ståndpunkter.

Det ni kommer med är inte den minsta ursäkt för att medvetet behandla djur på det sättet.

Djur skall inte behöva lida onödigt därför att vi är korkade varelser. Jo, människan är idiot, det vet jag redan, men ibland blir man förvånad ändå.

Om du hamnade i en liknande situation skulle du säkert inte resonera på det sättet, och det BEHÖVER inte vara så heller därför att VI är idioter, eller hur? Jag tycker att vi skall sluta med att påtvinga ANDRA våra dumma åsikter och behålla dem för oss själva istället.

Behandla djur anständigt.

Det gör jag..........

Vill man ha ägg så kan man åtminstone ge hönsen ett anständigt liv, där de får gå ute och må bra.

För de har lika stor rätt till planeten som vi, de har också lika stor rätt att få leva fria UTAN att vi behöver lägga oss i det.

Och om vi "har det svårt" så är det ingen som helst ursäkt för att behandla andra på det viset.

Själv blir jag blir "så jävla less" på alla dessa människor utan förmåga att känna empati med andra varelser. Typiskt det där dumdryga........

"Men det är ju bara en katt"

Snacket.

Patetiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in