Citat:
Ursprungligen postat av
Utlandssvensk
Den uppgift jag hittar är 149 miljoner kvadratkilometer. Det är lika med 149 miljoner miljoner kvadratmeter lika med 14 900 000 000 hektar. Alltså mera än vad du påstår. Dessutom har jag i en annan tråd framfört tanken om odling i havet och på höjden.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Intressant om ytor…
Jag tog (kanske lite väl okritiskt, utan att kolla en andra källa…

) uppgiften från
sid 21 i det här dokumentet från FAO:
"The state of the world’s land and water resources for food and agriculture" (2011)
Där står bl.a.
"The global land area is 13.2 billion ha."
Dokumentet kan laddas ner här:
http://www.fao.org/nr/solaw/solaw-home/en/
I t.ex. Wikipedia står, bl.a.
The Earth's total land mass is 148,939,063.133 km2
På den här sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Land#Land_mass
Tycker väl IOFS att Wikipedias mått, angivet med 12 siffror,
antyder en noggranhet som känns lite orealistisk…
Skillnaden mellan de två uppgifterna är ändå väl stor:
13,2 ≈ 91% av 14,9. Skillnaden på 9% låter som mer än
vad som kan förklaras av t.ex. tidvatten eller havsnivån…
Ska fråga FAO hur dom räknar...
mvh/Bo S
Att räkna ut hur stor landyta jorden har är faktiskt en mycket svår uppgift, om man räknar med att landytan är helt platt (bortsett från dess krökning runt jorden) kommer man att få ett givet svar som beror lite på hur noga man gjorde mätningen p.g.a. kuststräckan som är oregelbunden och desto noggrannare man mäter desto mer av kuststräckan kan man räkna med korrekt d.v.s. landarean blir något annorlunda desto noggrannare man mäter men det kommer ändå att gå mot ett givet värde.
Om man dessutom tar hänsyn till att landytan är ojämn med berg, dalar och andra skrovligheter får man att den blir ännu större om man mäter alla dessa och desto noggrannare man mäter dem desto större blir landytan, mäter man alla skrovligheter oändligt noga får man antagligen att jordens landyta är oändligt stor, detta är ett tvådimensionellt fall av det matematiska fenomenet "coastline paradox".
För alla praktiska ändamål är detta dock helt ointressant då vi ju ändå inte kan använda alla skrovligheter varav det mesta utgörs av ojämnheter på enskilda atomers elektronmoln. Jag tror att en uppskattning av jordens landarea till 149 miljoner km^2 är en bra uppskattning för användbar landarea , av detta är ca 30% odlingsbart, alltså 44,3 miljoner km^2.
Hoppas jag lyckades skriva min beskrivning av det tvådimensionella fallet av coastline paradox på ett någotsånär begripligt sätt, är en mattenörd så tycker sånt är lite kul.