2013-03-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Men att dom gjort det det dom gjort är ändå inte skäl nog att ta kraftigt avstånd till katolska kyrkan, eller?

Det där är ju orimligt, det går inte att ta avstånd från mänskligheten av några skäl alls som jag ser det och det gäller ju inte bara pedofili och religösa samfund. Skulle den katolska kyrkan och dess lära proklamera för pedofili däremot så hade det varit enklare.
Senast redigerad av enlightenment 2013-03-21 kl. 13:35.
Citera
2013-03-21, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag är inte katolik och jag tar avstånd från alla former av övergrepp.
Det var inte svar frågan... Prova igen.
Citera
2013-03-21, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenment
Det där är ju orimligt, det går inte att ta avstånd från mänskligheten av några skäl alls som jag ser det och det gäller ju inte bara pedofili och religösa samfund. Skulle den katolska kyrkan och dess lära proklamera för pedofili däremot så hade det varit enklare.

Bra försök till billig poäng men du flyttar målstolparna.

Poängen är att katolska kyrkan systematiskt skyddat pedofilerna i åratal. Pedofilin i sig är en sak, att skydda pedofiler är en annan sak. Båda sakerna är vedervärdiga.
Citera
2013-03-21, 13:46
Medlem
Citat:
Bra försök till billig poäng men du flyttar målstolparna.

Poängen är att katolska kyrkan systematiskt skyddat pedofilerna i åratal. Pedofilin i sig är en sak, att skydda pedofiler är en annan sak. Båda sakerna är vedervärdiga.

Jag skiter i poänger. Hur ser det "systematiska" skyddet av dessa pedofila övergrepp ut menar du?
Lagen gäller även för präster, men du menar något annat?
Citera
2013-03-21, 13:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Jag tar avstånd från de fel katolska kyrkan har begått och stödjer kyrkan i det goda de har gjort.
Citera
2013-03-21, 14:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur ser det "systematiska" skyddet av dessa pedofila övergrepp ut menar du?

Kyrkan tog helt enkelt inte itu med problemet på ett funktionellt sätt, men försökte istället att skyffla det runt.

Sen får du tänka på, att personer i förtroende-positioner har större ansvar .... båda etisk och juridisk .... än vanligt folk, så även om den kvantitativa omfattning av pedófili kanske inte var större inom kyrkan än utanför ... är spelreglerna inte helt identiska. Ung. som att en polisman måste vara extra 'hederlig' för att kunne fungera som polis.

Och vad jag minns då fick RKK faktisk sympati-stöd ... när det osade mest hett ... från en protestantisk tysk biskop.
Citera
2013-03-21, 14:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag är inte katolik och jag tar avstånd från alla former av övergrepp.

Citat:

Abrahamismen är ju långtifrån enhetlig, och man kan knappast lasta fraktioner som är sekulär-lag vänliga för vad andra fraktioner gör under täcke av ett slutet, auktoritativt system.
Citera
2013-03-21, 14:34
Avslutad
Citat:
Jag skiter i poänger. Hur ser det "systematiska" skyddet av dessa pedofila övergrepp ut menar du?
Lagen gäller även för präster, men du menar något annat?

Spelar det dig någon roll exakt HUR det ser ut?
Det är tillräcklig systematiskt för att tom påvarna borde ställts inför rätta, i en humanistisk och rättvis värld. Det räcker så.
Citera
2013-03-21, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kyrkan tog helt enkelt inte itu med problemet på ett funktionellt sätt, men försökte istället att skyffla det runt.

Sen får du tänka på, att personer i förtroende-positioner har större ansvar .... båda etisk och juridisk .... än vanligt folk, så även om den kvantitativa omfattning av pedófili kanske inte var större inom kyrkan än utanför ... är spelreglerna inte helt identiska. Ung. som att en polisman måste vara extra 'hederlig' för att kunne fungera som polis.

Och vad jag minns då fick RKK faktisk sympati-stöd ... när det osade mest hett ... från en protestantisk tysk biskop.

Visst är det mer iögonfallande som du säger, men vad jag vänder mig emot är att det skulle på nåt vis gullas med dessa förövare inom det egna ledet, det är inte sant. Sympati-stödet du nämner, hur yttrade det sig från nämnda tyska biskop?
Citera
2013-03-21, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Visst är det mer iögonfallande som du säger, men vad jag vänder mig emot är att det skulle på nåt vis gullas med dessa förövare inom det egna ledet, det är inte sant.

Jo, det fanns präster som hade såna anklagelser riktad emot sig genom många år, och istället för en kyrklig undersökning med konsekvenser flyttade man dom bara från område till område.

Citat:
Sympati-stödet du nämner, hur yttrade det sig från nämnda tyska biskop?

Jag minns inte detaljerna, endast att hon allmänt försökta tona ner problemet. Hon fick visst avgå till slut.
Citera
2013-03-21, 14:45
Medlem
Citat:
Spelar det dig någon roll exakt HUR det ser ut?
Det är tillräcklig systematiskt för att tom påvarna borde ställts inför rätta, i en humanistisk och rättvis värld. Det räcker så.

Ja det gör det, det är avgörande för hur Katolska kyrkan hanterar det för att kunna ta avstånd från dess tro och fördömma dem. Vidare understrycker du det systematiska skyddet utan bellägg, att du anser att även oskyldiga påvar ska ställas till svars och åtalas är ju helt idiotiskt, föröveren ska ställas till svars och ingen annan isf.
Citera
2013-03-21, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jo, det fanns präster som hade såna anklagelser riktad emot sig genom många år, och istället för en kyrklig undersökning med konsekvenser flyttade man dom bara från område till område.

Jag minns inte detaljerna, endast att hon allmänt försökta tona ner problemet. Hon fick visst avgå till slut.

det finns öl som är god och tre sidor av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in