2012-10-01, 21:43
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det verkar likna Nagual.

Tillägg: som i Castanedas böcker.

Intressant, tack för den upplysningen. Aldrig hört talas om innan, ska kolla upp detta mer.
Citera
2012-10-01, 22:41
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Gud är inte en person, jag kan inte säga vem han är. Han är inte någon, utan något. Jag har haft upplevelser där jag har känt av ''gudomliga krafter'' sprudla genom lemmar och sinne. Där jag känt mig ett med universum, och känt av hur alla mina organ har interagerat med varandra och allt annat som existerar i alltet. Svårt att förklara, och säkert fullständigt obegripligt för någon att förstå. Men gud är en fördomslös kraft, en kraft som just accepterar allt, fast på inga villkor. En kraft som snarare är motsatsen till den Gud vi har blivit indoktrinerade med. Ingen påtvingad lära eller religion, utan något som finns i en själv, fast som är rejält avlägsen. Kraften är inte utanför, utan existerar innanför.

Du är en person, men den Allsmäktige, den som har Allmakt, saknar alltså personlighet?

Skulle du och jag ha något som Gud saknar?

Hur kan man be till och få svar från någon som saknar personlighet?

Kan man höra böner, svara på böner, så måste man ju vara en person!

Eller hur?
Citera
2012-10-01, 23:00
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Du är en person, men den Allsmäktige, den som har Allmakt, saknar alltså personlighet?

Eller hur?

Jo men vilken identitet skulle en gud inneha menar du då? Jag tror inte att gud existerar som en personlighet, nej. Jag tror mer att en gud är en vansinnigt jävla stark kraft. Men jag vet inte. Ingenting jag med säkerhet kan säga.
Senast redigerad av LGD 2012-10-01 kl. 23:05.
Citera
2012-10-01, 23:08
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Eller hur?

Det där är totalt ologiskt, men jag antar att det är något du intalar dig själv för att du ska kunna leva med dig själv och dina avskyvärda brott. Vi andra som inte har gjort något vill inte höra dina tramsiga sagor som du tröstar dig med.
Citera
2012-10-01, 23:26
Medlem
BlackJewels avatar
Om människan inte kan fånga en cyklon så kan den baske mig inte heller fånga gud med orden att den är si eller så, det säger sig självt att människans storhetsvansinne aldrig mättas nog.

Det ska äras och prisas in absurdum, än en gång.. varför skulle något som kallas för gud behöva människans ständiga uppmärksamhet?
Finns inte anledningar nog att ägna sig åt att klara livet, är det på ngt sätt lätt att ordna så det funkar på jorden med det som ramlar ner ovanifrån, ruskiga väder och översvämningar, att hålla all trafik i någorlunda funktion, tröttar inte bara det ut tillräckligt för att dessutom be och lägga miljarder på att be till luften?
Alla andas ju! skulle inte det i sig vara att redan be om lov att leva??
Citera
2012-10-02, 09:34
Medlem
Citat:
Men hur kommer det sig att den moderna människan kan tro på såna sagor?

Tja, de troende här är väl främst de matematiska genierna som med sin "exakta vetenskap" vet precis hur man räknar ut sånt här. Att formlerna innehåller singulariteter och oändligheter, dessutom samtidigt ibland verkar inte vara något problem. Vi som skulle vilja se en språklig logisk förklaring blir genast lite mindre troende..
Citera
2012-10-02, 10:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Om människan inte kan fånga en cyklon så kan den baske mig inte heller fånga gud med orden att den är si eller så, det säger sig självt att människans storhetsvansinne aldrig mättas nog.

Det ska äras och prisas in absurdum, än en gång.. varför skulle något som kallas för gud behöva människans ständiga uppmärksamhet?
Finns inte anledningar nog att ägna sig åt att klara livet, är det på ngt sätt lätt att ordna så det funkar på jorden med det som ramlar ner ovanifrån, ruskiga väder och översvämningar, att hålla all trafik i någorlunda funktion, tröttar inte bara det ut tillräckligt för att dessutom be och lägga miljarder på att be till luften?
Alla andas ju! skulle inte det i sig vara att redan be om lov att leva??
Du är ett styvnackat nick. GUd vill ha vår uppmärksamhet i ett syfte: att vi ska göra bättre ifrån oss mot varandra. Vi lever på en planet i rymden där katastrofer är en del av förutsättningarna. Alla som lever ska dö, men så länge vi lever på jorden har vi möjlighet att utvecklas: bry oss om varandra i svåra stunder. Om vi inte går vilse i hat och egoism. Karta och kompass är alltid bra att ha med sig.

http://hem.passagen.se/iesho/kompass.jpg
Citera
2012-10-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Och detta grundar du på?

Logik.. Den här BigBang-teorin kan vi ju inte vältra över på någon gud tex.
Citera
2012-10-02, 12:20
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gallium
Noterade inte din sarkasm tidigare. Eller är fortfarande osäker på huruvida du var sarkastisk eller inte i dit förra inlägg.
Senast redigerad av baylife 2012-10-02 kl. 13:06.
Citera
2012-10-02, 13:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tja, de troende här är väl främst de matematiska genierna som med sin "exakta vetenskap" vet precis hur man räknar ut sånt här. Att formlerna innehåller singulariteter och oändligheter, dessutom samtidigt ibland verkar inte vara något problem. Vi som skulle vilja se en språklig logisk förklaring blir genast lite mindre troende..
Citat:
De vetenskapliga paradigmerna och postulaten, ibland outtalade, utgör grunden för alla beräkningar. Om man inte gissar på något finns heller ingen utgångspunkt för beräkningar. Alla beräkningar vilar på en osäker grund - utan felaktiga eller bristfälliga antaganden kan ingenting beräknas. Det vet varenda ingenjör.
Citera
2012-10-02, 13:08
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Allt som är medvetet är Gud. Alla som postar i denna tråd är Gud. Vi är, har alltid funnits och kommer alltid att finnas, vi är Gud.
Citera
2012-10-02, 14:02
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du är ett styvnackat nick. GUd vill ha vår uppmärksamhet

not at all.. !

Du, vill ha gud, du längtar, du sörjer förluster, du behöver räddas och hålla i ett strå.. din inre oro behöver stillas, varpå du finner något att klänga vid och du klänger vid bibeln, som i sin tur skrevs när det härjades fritt på jorden, utan vare sig rättvisa eller ordning och ännu färre kunskaper än du kan föreställa dig, därför behövde människan föreställa sig något UR den himmel de bevittnade, ur de stormar vindar sjukdomar och eviga gräl som kantade varenda lilla anekdot i din drömbok.
Det är DIN subjektiva pseudosanning, fritt tolkad av dig, still a hopeless dream.....

Om du slutar äta.. så kommer du att inom en viss tid att börja drömma helt andra drömmar.

Om du äter konstiga växter ur en jord du inte behärskar, så kommer ditt sinne få din hjärna att koppla helt annorlunda än om du i denna komfortabla värld tar en köttbullerätt med potatis och sås.

That´s facts och livet är underbart i sin enkla ärliga sanning.
Jag är en nöjd typ, det kan inte andra ändra på. Jag lever med sanningar.

För mig är det hederligt att inte manipulera, jag är lycklig i den reella världen, vilken ger mig de bekräftelser jag behöver och kan ge tillbaka, skulle jag börja fabulera ihop fragment av illa gissade drömmar ur en gammal gammal dåtid?

... nä, not my bag!
Senast redigerad av BlackJewel 2012-10-02 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in