2012-02-20, 15:55
Medlem
senhackarens avatar
En sagofigur som någon människa har skapat.
Citera
2012-02-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wilow10
Jag fattar inte vem Gud är?
Jag vill inte se Gud som någon mänsklig person. Eller en person över huvudtaget.
Är han hoppet? tron? mina goda tankar?...
På varenda ställa i hela världen, i alla kulturer i alla tider har mänskligheten trott på olika sorters gudar...
Varför är det så?

Det finns inte något som heter "Vem är gud"

du, jag och alla andra kommer ALDRIG veta vem Gud är. slösa inte din tid med det. jag har själv suttit och tänkt som du men man kommer INGEN vart med det och du får bara ont i huvudet...

//Prime
Citera
2012-02-21, 03:12
Medlem
Puffarns avatar
Det finns en betydligt högre andel moraliska, humanistiska människor som ej fördömmer någon utan att se till individen bland ateister än bland religiösa så att gudstro skulle vara källan till godhet faller rätt platt.

De flesta religioner bygger på en vi och dom tes som upphöjer de egna över alla andra. Som tillåter indirekt eller direkt förtryck av andra. Som undergräver rationellt och kritiskt tänkankande. Som tillåter saker som aldrig accepterats från andra än religiösa och ofta varit direkt olagligt om det inte döljts under det religiösa paraplyet.
Ständigt uppmanar till okunskap mot bättre vetande.
Det sättet som tex katolska kyrkan mördade miljoner afrikaner på genom att förbjuda sina troende att använda kondomer vilket bara är ett litet exempel av tusentals andra. Gå längre tillbaks så har de lagt sig i läkares arbete, uppmanat till mord och stött krig utan annan anledning än att folket på andra sidan ej trott som dem.

Religion och 'gud' är inget villkor för gott. Människan är i det stora hela god trots gud och religionen inte pga av dem. Alla större världsreligioners gudar har en mycket ondsint och direkt ond människosyn mot de som ej är anhängare. Ingen annan organisation än en religiös skulle kunna ha uppmaningar till mord i sina medlemsstadgar (vilket bibeln, koranen osv kan sägas vara) utan att mötas av solitt motstånd från det juridiska samhället.

Varje vettig människa hade motarbetat dessa organisationer och deras skrifter med samma frenesi som politiskt fanatiska organisationer om de inte skyddats av traditionens irrationella skyddsduk. Bara för att nåfot varit fel i 3000 år betyder det inte att det är mindre fel nu. Skulle Reinfeldt stå på moderaternas årsmöte och läsa upp att städer där osedlighet råder i det godas namn jämnats med marken och alla levande själar däri mördas så skulle de få det mycket svårt att verka i officiella sammanhang. Säg samma sak i en kyrka och det är ok att inviga spädbarn som medlemmar samt skicka barn till deras läger.

Det är åt helvete. Hur gott man än gör i detalj så är det inget som en icke troende inte gör i minst samma utsträckning utan gud och utan onskan de samtidigt för med sig. De ska bedömmas i samma ljus som alla andra.
En god människa bedömmer alla individuellt och ställer inga krav eller ens önskemål om tillhörighet till den egna gruppen i samband med sin hjälpande hand.
Citera
2012-02-21, 08:00
Moderator
Sun Rulers avatar
Gud är det högsta väsendet, Skaparen och Härskaren av allt, den Själv-existerande som är perfekt i makt, godhet och vishet.

Några av Hans karaktärsdrag är kärleksfull, barmhärtig, god.
Citera
2012-02-21, 12:04
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Gud är det högsta väsendet, Skaparen och Härskaren av allt, den Själv-existerande som är perfekt i makt, godhet och vishet.

Ja han var verkligen kärleksfull, barmhärtig och god vid Jericho. Gud beodrar att varenda invånare mördas, skyldig som oskyldig, och belönade han som utförde det.
Citera
2012-02-21, 12:20
Medlem
Citat:
Jag vill inte se Gud som någon mänsklig person. Eller en person över huvudtaget.
På varenda ställa i hela världen, i alla kulturer i alla tider har mänskligheten trott på olika sorters gudar...
Varför är det så?

Gud är större än så, börja på denna länk så får du vidare perspektiv på dina frågor:

http://www.kognitionskyrkan.nu/1.0/start
Citera
2012-02-21, 12:21
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:

Har du källa på det, och med källa menar jag inte bibeln eller vad andra tokar inom samma religion tycker.
Citera
2012-02-21, 12:39
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Har du källa på det, och med källa menar jag inte bibeln eller vad andra tokar inom samma religion tycker.
Koranen!
Citera
2012-02-21, 14:18
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Koranen!

Ojojoj, en som trumfar kalle anka tidningen med en bamsetidning. Jag är helt förstummad, hänförd och underkastad av styrkan och hållbarheten i dina val av källor.
Citera
2012-02-21, 17:05
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Ojojoj, en som trumfar kalle anka tidningen med en bamsetidning. Jag är helt förstummad, hänförd och underkastad av styrkan och hållbarheten i dina val av källor.
Och jag är helt förstummad, hänförd och underkastad av styrkan och hållbarheten i ert val av frågeställning: Bevisa Guds existens.
Citera
2012-02-21, 19:44
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Och jag är helt förstummad, hänförd och underkastad av styrkan och hållbarheten i ert val av frågeställning: Bevisa Guds existens.

Än värre att bara ta en masspsykos som fakta. Hade du varit född i Peru för 600 år sen så hade du dyrkat solen eller diverse andra smågudar vilket var masspsykosen som råkade gälla där då.
Konstigt att en allsmäktig gud bara bestämmer sig för att bli dyrkad på en plats va? Eller att han väntar till för några tusen år sen innan han ger sig till känna för några få på en plats.
Vad gjorde han till dess? Satt och sket med en biltidning i 13.5 miljarder år medan han kollade om skapelsen skulle ta nån intressant väg på jorden? En allsmäktig gud hade skapat världen på en vecka som bibeln säger och sen sett till att människan dyrkade honom då det är hans främsta mål. Nu vet vi att apor började resa sig på två nen och vandrade ut över jorden. Skapade civilisationer skilda från varandra och sen plötsligt torkar sig gud och bestämmer sig att den här stammen ska få reda på vem jag är! Resten pallar jag inte att bry mig om. De får slåss om saken.

Jag är helt förstummad över högmodet men än mer naiviteten.
Citera
2012-02-22, 11:48
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Varför är det så?

DU är en person, skulle då, menar du, Universums Intelligente Skapare INTE vara en person?

Krävdes ju ett stort mått av planering, IQ, skaparkrafter, skaparanda och ett matematiskt och konstnärligt sinnelag för att designa och konstruera universum, med alla dess galaxer, himlakroppar, livsformer och naturlagar!

Vår kära älskade Skapare är Allsmäktig, Allvetande, Allestädes närvarande, Allseende och Absolut God!

GUD ÄGER !!!
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in