2010-10-23, 00:38
Medlem
Gud är en "person" som har "besegrad" alla universums lagar, som gör precis det : att du blir en Gud
Citera
2010-10-23, 01:58
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElMago
Gud är en "person" som har "besegrad" alla universums lagar, som gör precis det : att du blir en Gud
Grubbla på det lite mer och återkom, anser jag.
Citera
2010-10-23, 11:16
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraden
Så här står det i Bibeln. Men det förutsätter att man blir hatad för att man predikar om Jesus och inte för att man själv agerar idiot:
"Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst."

Är själv kristen, men tycker sällan att diskussioner på internet leder någon vart om man inte visar respekt och ödmjukhet mot varandra. Det viktiga är inte att vinna någon sorts argumentationslek. Genom att föra en sansad dialog kan vi lära oss saker av varandra och komma närmre sanningen, förutsatt att man tror att det finns någon. Om man inte har det som ambition blir ju en sån här forumdiskussion bara ett relativt meningslöst tidsfördriv.

Oavsett vad som står i bibeln eller inte eller någon bok alls, så är inte det en ursäkt att strunta i retorik helt och hållet.

Och som du säger, en sansad dialog där man lär sig saker av varandra ÄR att argumentera. Att argumentera är att lägga fram sin tes och sen på ett rationellt sätt försöka stärka sin tes och förklara vad som styrker sin tes. Detta är något som väldigt få teister verkar kunna göra, åtminstone fundamentaliserna och de vanliga svenska "kristna" blir bara tysta efter ett tag och verkar inte riktigt förstå konceptet att de KAN HA fel.

Allt jag vill veta är sanningen, det som är rationellt, förnuftigt och logiskt. Om det kommer en person som säger;

"Detta kommer att hända, det vet jag för det står i bibeln och gud har sagt det"
så svarar jag
"Vad är det som du anser gör att bibeln är en trovärdig källa? Och varför skulle då vi tro på det och vad är denna "gud" som du talar om?"
han svarar då igen "För att det är så, det står så i bibeln och det är sant. Ni vet bara inte bättre, stackars er."

Nu gör inte alla teister så, men de flesta på flashback gör det. De säger bestämt att de har rätt för att det står så i en bok, jag säger inte att jag har rätt utan jag försöker att argumentera, diskutera och faktiskt använda hjärnan. Så ja, nej det leder oftast ingen vart eftersom den andra parten bara helt enkelt inte kan argumentera.

Jag älskar att diskutera, inte diktatera min tes som överlägsen alla andras. Mest rationell, är en sak, men definitivt inte sann.
Citera
2010-10-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Grubbla på det lite mer och återkom, anser jag.

jag hade en bok om ämne länge sen, tyvärt har jag inte den längre

Jo, vi känner till att Gud gav i Gamla Testamentet 10 bud, dessa regler + andra man får när man dör är för att se om du verkligen är bered att bli en Gud.

Man skulle säga att det har alltid funnits lagar i universum utan början och utan slut, lagar om materiella ting, där ingår också ting om var själ, lagar som om man uppnår dem så gör att du blir Gud, ängel eller vad nu det är, det handlar om att "refinera" din själ så att det står i samkland med den lag som den kan bo i (efter döden) precis som gudarna, änglarna, andarna etc alla består av materiella ting , mycket "refinerat" materiella ting, det gäller att ta din själ och stå " ovan" dessa alla ting, då kan du behärska dem då kan ingenting stå högre än dig
Citera
2010-10-23, 14:53
Medlem
ps. jag är inte riktig spert på denna ämne ska försöka hitta den där boken som jag läste om detta, och läsa andra liknande böcker i framtiden
Citera
2010-10-23, 20:18
Medlem
Dags avatar
Gud är en funktion genom vilket allt blir till.
Gud är en princip genom vilket allt blir till.
Gud är en lag utifrån vilket allt blir till.
Gud är en process i vilket allt blir till.

För att Gud ska bli verksam behövs något plus ytterligare något.
Processens funktion förutsätter minst två faktorer. När dessa två faktorer kommer tillsammans, svarar mot varandra, uppstår det tredje.
Detta tredje är således ingenting annat än vad de två faktorerna är tillsammans.
Det som gör att det tredje blir till är det som benämns med ordet Gud.
Detta Gud har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Tillvarons egenskap att det tredje blir till av de två, är det som är Gud.
Därför kan man utan att blygas påstå att Gud har skapat allt.

Att söka en början är lönlöst. Allt har funnits, kommer alltid att finnas.
Allt är i denna pågående process, har denna förmåga, verkar genom denna egenskap hos allt.

Därför finns det inget slut, bara en övergång från det ena till det andra.

Big bang var ingen början. Big bang var bara resultatet av något som var innan.
Det som kom efter big bang är det som vi ser idag.
Det som vi ser idag är orsaken till det som kan ses i morgon.
Då när gamla världar dör när nya världar föds ur de gamla.

.
Citera
2010-10-23, 20:54
Medlem
jaså
Citera
2010-10-23, 21:32
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
argumentationsfel, postulat och så vidare.

Detta kanske är något för herrn?

Förvänta dig inga seriösa svar om du själv inte kan skriva ett ordentligt inlägg. Antar väl att jag nappar på trolling nu, fy på mig.
Citera
2010-10-24, 10:54
Medlem
Gud är livskraften hos varenda levande varelse.
Det är vår beundran och uppskattning för livet och dess enorma variation och mängd.
Citera
2010-10-24, 18:07
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertkarlsson
Gud är livskraften hos varenda levande varelse.

Varifrån har du fått detta?
Citat:
Ursprungligen postat av Robertkarlsson
Det är vår beundran och uppskattning för livet och dess enorma variation och mängd.
Vad menar du med "Det" som du skriver i början av meningen?
Citera
2010-10-25, 00:23
Medlem
Jonblunds avatar
Om Gud finns så är han som sagt ren ande, vilket innebär att han inte tillhör världen. Gud finns inte ivärden. Därmed saknar människan all möjlighet att få kunskap om Gud. Allt vi säger om Gud är något vi tror aldrig något vi vet.

Utgår här från gängse filosofisk definition av:
Att veta
Att tro
Att ha kunskap om något
Citera
2010-10-25, 01:58
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Vad är gud? Varför skulle gud styra allt i vårt universum? Hur det du att gud finns?

Det här är INTE orättvisa frågor, liknande frågor passar in i alla debatter och diskussioner.

Universum följer vissa lagar, och alltså anser jag att Gud inte är ett väsen, utan Gud är dessa lagar. Alltså är Gud det som styr allting, vad vi är ,vad vi gör, hur vi tänker, våra öden (då det inte finns någon fri vilja, utan våra beteenden och tankegångar styrs av fysiska lagarna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in