2017-12-31, 09:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Troligtvis, om han skulle existera. Eftersom Gud är närvarande överallt(?) så är han både du och din granne. Hans perspektiv skulle då enligt logiska slutsatser vara: Hur känns det att vilja ta något av sig själv?

Om han känner det så som att han tar det av sig själv, hur skulle han då veta hur det känns att ta något från en annan? Det ter sig ju omöjligt då han känner sig som alla enligt ovan exempel.
Citera
2017-12-31, 09:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kan det reduceras till "Gud är allt"? Och därmed innefatta knark, inklusive dig och allas observation av sitt eget medvetande som observatör av verkligheten?

Om "Gud är allt", är då VI Gud?

Om "Gud är allt", vad finns då för behov av konceptet eller ordet Gud?
Nödvändigtvis är Gud något mer än bara allt. Hur definierar man det och hur förhåller man sig objektivt till det? Hur detekterar man det? Om man inte detekterar det, hur vet man det?
Citera
2017-12-31, 09:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalleusMaleficarum
En fungerande definition på Gud är; det eviga, det ändlösa. Utan början och utan slut, tror att alla som har en uppfattning om Gud kan skriva under?
Men det är ju bara ord. Hur kommer du fram till det? Hur förmedlar du det objektivt till andra människor?
Citera
2017-12-31, 09:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Insekt, sex ben, lever i kollektiv under en feminin ledare. Är fundamentalt hierarkiskt separerad i sin population efter funktion.

Däggdjur, bytesdjur, vegan, hårt avlad som husdjur

Däggdjur, mer eller mindre helt och hållet en produkt av mänsklig förädling av vargstammen. Hålls framförallt av människan som husdjur, med strikt kontrollerad avel utförd av människan. Carnivor(omnivor till viss del). Underkastar sig disciplin.

Vårt mest exceptionella drag: vi kan få energi att flöda utöver vår metabolism.
Däggdjur, bipedal, toppredator, överlägsen alla nu levande livsformer i termer av populationstillväxt, evolutionär ledare, "master of earth".

(fyll på de ovanstående efter tycke och smak)

Nej?

Som vad då?

Och min uppfattning av ett samtal om religion, är att det inte kan existera utan en definition av "Gud".

Definiera något ofalsifierbart på ett sätt där egenskaperna är detekterbara för andra än dig själv?
Citera
2017-12-31, 09:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Som jag påpekade: logiskt sett, om "gud är närvarande överallt", så är han närvarande både hos dig och din nästa. Vilket betyder att det inte finns någon skillnad mellan guds definition av "dig/sig" och din nästa. Därmed kan han inte känna något begär till något hos sin "nästa", för hans "nästa" är han själv.
Hur vet man detta?
Citera
2017-12-31, 09:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Menar du att en omnipotent Gud inte kan uppleva något som produkten av hen själv upplever?
Att en allomfattande gud inte innefattar en specifik upplevelse som är del av "alltet"?

Då blir ju Gud per definition inte allsmäktig och allsvetande, eftersom det existerar en upplevelse som inte omfattas av Guds medvetenhet.

Kanske för att orden allsmäktig och allsvetande är enbart semantiska konstruktioner och inte nödvändigtvis existerande fenomen och därför faller på sin egen orimlighet?
Citera
2017-12-31, 09:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Just DET påståendet är väl korrekt?
Att Gud endast existerar i mänskliga medvetanden?

Att han är en idé, ett koncept och en vandringsmyt skulle nog vara min definition av Gud.
Det finns oändligt mycket bagage med det konceptet, mycket mer än bara "han finns i oss alla, punkt".
Däremot det bagaget återstår ju att belägga med något empiriskt.
Citera
2017-12-31, 10:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Gud finns inom eder.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Speak for yourself eller presentera belägg.

Citat:
Just DET påståendet är väl korrekt?
Att Gud endast existerar i mänskliga medvetanden?

Jag tolkar rantaplans postulat som att 'gud' är ett verkligt fenomen i människan ... och inte bara en "idé".
Citera
2017-12-31, 10:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag kan inte presentera ... och är inte bekant med ... nån éntydig, exklusiv, objektiv och/eller "absolut" definition av 'gud', som är gemensam för alla på alla punkter.

Citat:
Fast jag tror nog att du kan beskriva en egenskap hos Gud som gäller för alla trossatser

Citat:
(more or less).

Vilket ju iofs är det jag formulerar i och med: "... som är gemensam för alla på alla punkter."

Citat:
Inte en total beskrivning, bara en egenskap. T.ex. att han skapar liv och upprätthåller det?

Det är t.ex. inte alla 'guder" som skapar eller upprätthåller liv.

Citat:
Eftersom du frekvent dissekerar religion, så borde du ha en ganska bestämd uppfattning om vad Gud är.

Eftersom religion inte är ett éntydigt eller énhetligt fenomen, kan jag inte presentera något allmängiltigt patentsvar på vad 'gud' är.
Citera
2017-12-31, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kanske för att orden allsmäktig och allsvetande är enbart semantiska konstruktioner och inte nödvändigtvis existerande fenomen och därför faller på sin egen orimlighet?
"Fri vilja" är ett intressant ord. Vi har fri vilja, för vi kan inte definiera det på något annat sätt. Även om vi helt förstår genetiken, normer, kultur, ideologi, levnadsstrategi och situation/händelser en människa skulle kunna hamna i, så att vi skulle kunna räkna ut exakt hur en person beter sig. Alla faktorerna gör det o-hanterbart, kanske skulle man kalla fri vilja något annat? Det är en semantisk definition.

Att förstå hur människor beter sig, och att kunna påverka detta genom propaganda, reklam, normer, religion visar att människor har ett gemensamt sätt att tänka om världen. Vi styrs helt av idéer, så det bästa vore om vi på något sätt kunde ena människor under de mest rationella idéerna.

Abrahamismen fungerade mycket bra för att ena människor under en period i historien. Nu är det egoism, materialism, individualism och kapitalism som på nått sätt enar människor. Står vi enade i att försöka horda så mycket dynga och materia som möjligt? Det är inte alltid de bästa idéerna som övertalar människor. De flesta människor är känslostyrda och materialistiska. Så att spela på detta lockar till sig många människor. Kapitalism och materialism är enormt lockande rent evolutionärt, man vill leva gott, ha lyx, trygghet och säkerhet för avkomman. Därför lyckas den globala kapitalismen. Den är enkel att förstå, och den kommer utplåna hela jordens liv.

Den är en cancer för planeten. Det miljövänliga är det närodlade, närproducerade, nationella. Därför kan aldrig riktiga miljöpartier vara globalistiska kapitalister som mp.

När du pratar om fenomen, så är de aldrig existerande, de är i ständig förändring. Fenomen kan aldrig existera över tid, de är beroende av den underliggande ordning som får dem att "existera".

Denna ordning är det som existerar. Som får oss att uppleva det vi gör. Det är denna ordning som ger allt dess form.

Denna ordning är det rationella.

Det rationella kan vi förstå med vårt nedärvda förnuft. Vi kan förstå att det finns något bortom våra upplevelser, som ger upplevelserna dess form. Det är energiprincipen, kausalitet och matematik som ger fenomenen dess form.

Matematiken är inte en semantiskt definition.

Men här tror jag man måste vara väldigt försiktig, man måste klart och ytterst noggrant definiera vad som är evigt och vad som inte är det. För nu är vi inne på vad den semantiska definitionen "Gud" egentligen är.
Citera
2017-12-31, 10:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Hmm...
Vi vet endast vad som finns i verkligheten. Det är odiskutabelt. Vi definierar verkligheten genom observation.

Vi vet ju enbart något om verkligheten är ju mitt påstående, och att vi inte kan definiera gud i verkligheten. Vilket leder till att gud inte finns i verkligheten.

Nej, då utgår från något man inte vet: att vi får vår moral från Gud. Vilket jag anser är absurt.
Man kan inte dra slutsatser om moral eller annat, baserat på vad vi inte vet. Att använda gud, som inte går att definiera i verkligheten, för att förklara moral, som vi väl kan anse vara del av verkligheten, det är ju befängt.

Jag kommer inte fram till något om Gud, förutom möjligtvis att det är vi som är gud. Jag försöker ringa in allmängiltiga beskrivningar av gud, för att försöka få lite koll på vad det är som diskuteras.
Jag får absolut ingen moral från Gud, varför skulle jag eller någon annan?

Hmm...
Vi vet endast vad som finns i verkligheten. Det är odiskutabelt. Vi definierar verkligheten genom observation.

Korrekt.

Vi vet ju enbart något om verkligheten är ju mitt påstående, och att vi inte kan definiera gud i verkligheten. Vilket leder till att gud inte finns i verkligheten.

Felaktig slutledning.
Om vi enbart vet något om vår verklighet leder till att vi inte vet något annat.
Att fantisera ihop ett ting som existerar utanför vår kunskapsgräns för att tillfredsställa behov X är inget annat är pissig logik.

Jag är medveten om att man KAN dra denna slutsats och de flesta religiösa opererar precis så.
Men oavsett är det felaktig slutledning samt pissig logik.

Nej, då utgår från något man inte vet: att vi får vår moral från Gud. Vilket jag anser är absurt.
Man kan inte dra slutsatser om moral eller annat, baserat på vad vi inte vet. Att använda gud, som inte går att definiera i verkligheten, för att förklara moral, som vi väl kan anse vara del av verkligheten, det är ju befängt.

Korrekt - både absurt och befängt. Men fortfarande ett påstående som florerar vilt i världen.

Jag kommer inte fram till något om Gud, förutom möjligtvis att det är vi som är gud. Jag försöker ringa in allmängiltiga beskrivningar av gud, för att försöka få lite koll på vad det är som diskuteras.
Jag får absolut ingen moral från Gud, varför skulle jag eller någon annan?

Jag kommer inte fram till något om någon gud heller - därmed väljer jag att inte acceptera påståendet om någon sådan. Att börja tramsa med ord och landa i slutsatsen om vi skulle vara gud eller att gud är allt leder inte någon vart. Då har man agerat homeopat och spätt ut begreppet gud tills det inte betyder något längre.

God fortsättning.
Citera
2017-12-31, 10:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det blir svårt att legitimera en sån position, eftersom filosofisk "absoluthet" bara är spekulativ semantik.

Citat:
Men, att gud är all(smäktig), eller "allt", är väl en vanligt förekommande idé bland religiösa.

Visst; vanlig bland abrahamister.

Men abrahamismens överlag "absoluta" metafysik har inte monopol på vilka kriterier 'gud' kan definieras från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in