2017-12-30, 09:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Gud finns inom eder.

Speak for yourself eller presentera belägg.
Citera
2017-12-30, 15:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Är du ovillig att acceptera en generell gudsdefinition(oavsett troende eller ateist) där Gud vet allt och tid inte existerar?

Jag är inte ovillig att acceptera någon definition av gud alls - så länge din definition är logisk och ger ett underlag att samtala utifrån.

Men att göra påstående 1 - som stipulerar att människan vet inget om vad som finns utanför vår "verklighet" och i samma mening göra påstående 2 om denna samma "verklighet" som du nyss inte visste något om erbjuder tyvärr enbart trams.

Det är som att säga: Vi får vår moral från gud - utan gud kan vi inte vara moraliska.
Då kommer per automatik en följfråga - Hur kom du fram till att gud agerar enligt moral när du själv får din moral från samma gud?
Citera
2017-12-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men att göra påstående 1 - som stipulerar att människan vet inget om vad som finns utanför vår "verklighet"

Hmm...
Vi vet endast vad som finns i verkligheten. Det är odiskutabelt. Vi definierar verkligheten genom observation.

Citat:
och i samma mening göra påstående 2 om denna samma "verklighet" som du nyss inte visste något om erbjuder tyvärr enbart trams.

Vi vet ju enbart något om verkligheten är ju mitt påstående, och att vi inte kan definiera gud i verkligheten. Vilket leder till att gud inte finns i verkligheten.

Citat:
Det är som att säga: Vi får vår moral från gud - utan gud kan vi inte vara moraliska.
Nej, då utgår från något man inte vet: att vi får vår moral från Gud. Vilket jag anser är absurt.
Man kan inte dra slutsatser om moral eller annat, baserat på vad vi inte vet. Att använda gud, som inte går att definiera i verkligheten, för att förklara moral, som vi väl kan anse vara del av verkligheten, det är ju befängt.

Citat:
Då kommer per automatik en följfråga - Hur kom du fram till att gud agerar enligt moral när du själv får din moral från samma gud?

Jag kommer inte fram till något om Gud, förutom möjligtvis att det är vi som är gud. Jag försöker ringa in allmängiltiga beskrivningar av gud, för att försöka få lite koll på vad det är som diskuteras.
Jag får absolut ingen moral från Gud, varför skulle jag eller någon annan?
Citera
2017-12-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Speak for yourself eller presentera belägg.

Just DET påståendet är väl korrekt?
Att Gud endast existerar i mänskliga medvetanden?
Citera
2017-12-30, 19:41
Medlem
Citat:
Jag kan inte presentera ... och är inte bekant med ... nån éntydig, exklusiv, objektiv och/eller "absolut" definition av 'gud', som är gemensam för alla på alla punkter.

Fast jag tror nog att du kan beskriva en egenskap hos Gud som gäller för alla trossatser(more or less).
Inte en total beskrivning, bara en egenskap. T.ex. att han skapar liv och upprätthåller det?
Eftersom du frekvent dissekerar religion, så borde du ha en ganska bestämd uppfattning om vad Gud är.
Citera
2017-12-30, 19:45
Medlem
Citat:
Det blir svårt att legitimera en sån position, eftersom filosofisk "absoluthet" bara är spekulativ semantik.

Men, att gud är all(smäktig), eller "allt", är väl en vanligt förekommande idé bland religiösa. Allsmäktig och allvetande går ju inte att vara utan att vara medveten om allt, och därför ha en relation till allt, vilket gör att Hen måste vara (en del av) allt.
Citera
2017-12-30, 23:59
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Menar du att en omnipotent Gud inte kan uppleva något som produkten av hen själv upplever?
Att en allomfattande gud inte innefattar en specifik upplevelse som är del av "alltet"?

Då blir ju Gud per definition inte allsmäktig och allsvetande, eftersom det existerar en upplevelse som inte omfattas av Guds medvetenhet.

Så Gud kan känna begär till sin nästas saker och hustru och vet hur det känns?
Citera
2017-12-31, 00:25
Medlem
Igentligen är det väl ingen som har sagt att gud finns. Utan det är ju att tro att han finns som gäller. Dom flesta säger inte "Jag vet Gud" men dom tycker sig mera känna hans närvaro. Även om Gud pratat till mig . Så kan jag fortfarande inte säga att jag vet Gud pga att jag inte är allvetande. Kan vara ett hjärnsläpp också. Vad jag fått mig att " tro" är att han är innom alla människor typ en del i själen å hjärtat som han tydligt sagt . Oavsätt hur så är det ändå en sanning som stämmer oavsätt existens. Handlar om hur mycket du älskar andra och även dig själv . Tycker man så tycker man att det är viktigt att vara God eller ska jag säga tycker man ärligt om andra människor har man lyckats följa den Gud som jag pratat med. Själv hatar jag fortfarande dom flesta männoskor så jag har felat Grovt i det han sa nu vet du allt avsluta han sitt tal. Som sagt jag ville nog ha mera info om saker hur blir jag rik eller något sådant . Men så enkelt är det tydligen inte
Citera
2017-12-31, 09:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hmmm...

Är det inte det enda som vi kan veta säkert?
Eftersom all information vårt medvetande(existens) får, är i andrahand via sinnen. Just existensen(medvetenheten), är väl det enda man kan vara säker på från en sekund till en annan?
Jag utgår ifrån ett objektivt synsätt. Subjektivt kan jag anta att mina sinnen visar mig en verklighet, men det finns inget sätt för mig att bevisa det för någon, inte ens mig själv. Däremot antar jag ju att jag förnimmer saker som är verkliga och att det finns en verklighet och allt inte bara är en solipsistisk inbillning eller simulation. Däremot är det ett grundantagande jag måste göra för det enda alternativet är att lägga sig ner och sluta agera.

Citat:
Exakt. Att vara medveten om observationen gör ATT den existerar.
Om vi utgår ifrån tidigare antagande, så följer det att observationen existerar, för igen, annars är allting meningslöst och man kan lika gärna sluta agera.

Citat:
Låt oss säga att du behöver någonstans att bo. Du hittar en bit mark och du visualiserar ett specifikt hus där. Du köper marken, gör en ritning, investerar pengarna och manifesterar den mentala modell du hade i din hjärna i verkligheten. Sedan upplever du verkligheten.
Ja, visst. Om vi antar att våra sinnen är korrekta, att vi kan påverka det vi upplever och så vidare.

Citat:
Som jag ser det så uppfyller du kraven på att "påverka verkligheten". OCH du manifesterar dina tankar i verkligheten.
Under förhållandena jag beskrev, att man antar att det är korrekt, ja.

Citat:
Eller: det finns bara observation och "riktiga saker". Vilka är relativa till vår observation och upplevelse.
Det är det enda vi kan förhålla oss till på ett objektivt sätt. Sedan finns det subjektiva upplevelser andra vill pådyvla alla andra.
Citera
2017-12-31, 09:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så, denna världen kan vi definiera, men inte Gud. Vilket betyder att Gud inte finns i denna världen.

Finns andra världar? Kan vi veta det? I vilket fall, kan vi veta något om Gud? Om vi inte kan veta något om Gud, kan vi anta att han finns? Varför?
Citera
2017-12-31, 09:18
Bannlyst
Citat:
Mot en bakgrund av att rationalitet och logik är begrepp som är till 100% definierat av mänskligt medvetande, och mänskligt medvetande är erkänt irrationellt, så faller väl detta?
Du förstår inte. Energiprincipen, kausalitet och matematik är inte definierade av mänskligt medvetande. Detta är viktigt att förstå.

De existerar oberoende av oss.
Om alla människor dog ut så skulle energiprincipen, kausalitet och matematik inte sluta existera.

Alltså är världen rationell

Om du inte inser det har du bara inte reflekterat tillräkligt om det.

Det vi kallar energi är inget annat än matematiska förhållanden.

Citat:
... dock inte nödvändigvis "absolut".

Detta är också något man måste komma fram till genom reflektion. Verkligheten kan inte vara bara "lite" rationell, det är rationellt omöjligt.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-12-31 kl. 09:30.
Citera
2017-12-31, 09:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det här är eventuellt en generell beskrivning som kan appliceras på alla religioner.

Ska vi?:

1. Gud är närvarande överallt.
2. Gud dömer oss efter lag(ar) som är oberoende av oss.

Med alla religioner, menar du bara de monoteistiska religionerna baserade på Abrahamismen?
Till och med gamla testamentet innehåller många berättelser med en demiurgisk Gud som klampar runt och inte vet allt eller ser allt och till och med letar efter personen berättelsen handlar om. "Var är ni, gömmer ni er för mig?"

Lagarna verkar också anpassas efter tiderna och vår uppfattning om vad som är moraliskt.
Ett bra exempel är slaveri, där du inte hade fått stöd av många religiösa i dagens samhälle.
Religiösa lagar stöds eller glöms bort av människorna, så jag skulle inte säga att det är oberoende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in