Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Men att göra påstående 1 - som stipulerar att människan vet inget om vad som finns utanför vår "verklighet"
Hmm...
Vi vet endast vad som finns i verkligheten. Det är odiskutabelt. Vi definierar verkligheten genom observation.
Citat:
och i samma mening göra påstående 2 om denna samma "verklighet" som du nyss inte visste något om erbjuder tyvärr enbart trams.
Vi vet ju enbart något om verkligheten är ju mitt påstående, och att vi inte kan definiera gud i verkligheten. Vilket leder till att gud inte finns i verkligheten.
Citat:
Det är som att säga: Vi får vår moral från gud - utan gud kan vi inte vara moraliska.
Nej, då utgår från något man inte vet: att vi får vår moral från Gud. Vilket jag anser är absurt.
Man kan inte dra slutsatser om moral eller annat, baserat på vad vi inte vet. Att använda gud, som inte går att definiera i verkligheten, för att förklara moral, som vi väl kan anse vara del av verkligheten, det är ju befängt.
Citat:
Då kommer per automatik en följfråga - Hur kom du fram till att gud agerar enligt moral när du själv får din moral från samma gud?
Jag kommer inte fram till något om Gud, förutom möjligtvis att det är vi som är gud. Jag försöker ringa in allmängiltiga beskrivningar av gud, för att försöka få lite koll på vad det är som diskuteras.
Jag får absolut ingen moral från Gud, varför skulle jag eller någon annan?