2017-12-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Är du dum i huvudet!
Typiskt dig! Bara slänga in vad som helst.
Nej. Jag tror inte att du är dum i huvudet.
Men jag tror att du skiter i det mesta,
Jag har lästa många av din inlägg. Är du en robot? Du säger ju ingenting. Om nåt.

Nej, han är inte dum i huvudet. Han ställer exakt rätt fråga baserat på vad du påstår.

Han påpekar snarare att DU inte säger någonting.
Citera
2017-12-29, 22:08
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Japp.
Och vad är gemensamt oavsett geografisk position?

(Älskar nick och avatar by the way. Gaston är awesome)

(Tack).
Att dom kallas gudar och är mytiska väsen. Folk har snackat om dom i urminnes tider. Liksom Allah och några till.
Så om vi bränner alla böcker innan 1970 så kommer Molgan framstå som en Gud.
Citera
2017-12-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Definiera gud?

Definiera myra.

Insekt, sex ben, lever i kollektiv under en feminin ledare. Är fundamentalt hierarkiskt separerad i sin population efter funktion.

Citat:
Definiera häst.

Däggdjur, bytesdjur, vegan, hårt avlad som husdjur

Citat:
Definiera hund.

Däggdjur, mer eller mindre helt och hållet en produkt av mänsklig förädling av vargstammen. Hålls framförallt av människan som husdjur, med strikt kontrollerad avel utförd av människan. Carnivor(omnivor till viss del). Underkastar sig disciplin.

Citat:
Definiera människa

Vårt mest exceptionella drag: vi kan få energi att flöda utöver vår metabolism.
Däggdjur, bipedal, toppredator, överlägsen alla nu levande livsformer i termer av populationstillväxt, evolutionär ledare, "master of earth".

(fyll på de ovanstående efter tycke och smak)

Citat:
Är det inte en övertro på ordning och logik att det går att definiera allt.

Nej?
Citat:
Vad som kan hända när man försöker sig på att definiera människa har vi sett tråkiga exempel på.

Som vad då?

Citat:
Min uppfattning är det att en definition av "gud" kan vara en kul diskussion men inte på ngt sätt hjälper i ett samtal om religion.

Och min uppfattning av ett samtal om religion, är att det inte kan existera utan en definition av "Gud".
Citera
2017-12-29, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
(Tack).
Att dom kallas gudar och är mytiska väsen. Folk har snackat om dom i urminnes tider. Liksom Allah och några till.
Så om vi bränner alla böcker innan 1970 så kommer Molgan framstå som en Gud.

Yes. Mycket bra. Definitionen av gud är alltså vår egen. Du definierade gud som en specifik del av ditt medvetande(mollgan), jag är benägen att påstå att gud är vårt medvetande(i varierande grad i olika trosläror).

Men, vad är då ursprunget till de gemensamma definitioner av "Gud" som mänskligt medvetande ger uttryck för?
Citera
2017-12-29, 22:37
Bannlyst
Citat:
Nu sätter du omedelbart krav på att DU ska ha en klar definition av vad du sysslar med. Har du det?
Ja.

Citat:
Det är inte ett krav att ta lätt på, det är inte ett krav jag vill ha på mig själv.
Ok.

Citat:
När man vet vad det är, är det inte då man slutar tro?
Jo. Precis.

Citat:
Du menar att det finns en(1) rationell människa?
Alla människor beter sig rationellt efter de förutsättningar de har. Därför kan en del tyckas bete sig irrationellt. Men det rationella existerar oberoende av oss.

Citat:
Det enda medvetande vi känner till är vårt eget/ditt eget. Om Gud är ett medvetande så bör han då vara ditt medvetande. Något annat känner vi inte till.
Ja. Alla medvetanden.

Citat:
Ungefär exakt så rationellt som du är. Eftersom alla ovanstående begrepp passar in på dig i okända andelar.
Ja

Citat:
Eller handlar det om att förstå sig själv?
Ja

Citat:
Vad annars kan vi göra?
Precis

Citat:
Varför inte 1/2rationellt?
1/2 rationellt är inte rationellt möjligt. Endast 100% rationellt är rationellt möjligt. Och det som gör allting möjligt. Det finns en rationell anledning för allt som existerar att existera som det gör och på inget annat sätt. Verkligheten kan inte innehålla rationella fel. På det sättet är verkligheten perfekt.

Det rationella får allt att fungera. Det ger det form. Det existerar utanför oss och i oss. Det är allt.
Citera
2017-12-29, 22:39
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Troligtvis, om han skulle existera. Eftersom Gud är närvarande överallt(?) så är han både du och din granne. Hans perspektiv skulle då enligt logiska slutsatser vara: Hur känns det att vilja ta något av sig själv?

Men det är ju en synd att känna känslan av begär till något som tillhör ens nästa? Syndar Gud?
Citera
2017-12-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ska vi?:

1. Gud är närvarande överallt.
2. Gud dömer oss efter lag(ar) som är oberoende av oss.
3. Gud är oberoende av tid.

I princip, ja.
Citera
2017-12-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Men det är ju en synd att känna känslan av begär till något som tillhör ens nästa? Syndar Gud?

Som jag påpekade: logiskt sett, om "gud är närvarande överallt", så är han närvarande både hos dig och din nästa. Vilket betyder att det inte finns någon skillnad mellan guds definition av "dig/sig" och din nästa. Därmed kan han inte känna något begär till något hos sin "nästa", för hans "nästa" är han själv.
Senast redigerad av hbphys 2017-12-30 kl. 00:09.
Citera
2017-12-29, 23:29
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Som jag påpekade: logiskt sett, om "gud är närvarande överallt", så är han närvarande både hos dig och din nästa. Vilket betyder att det inte finns någon skillnad mellan guds defi nition av "dig/sig" och din nästa. Därmed kan han inte känna något begär till något hos sin "nästa", för hans "nästa" är han själv.

Hur kan man veta hur något känns utan att kunna känna det?
Citera
2017-12-29, 23:35
Medlem
Gud är nog mer ett artistnamn... Vad som sedan är rationellt,rätt,fel osv... vem vet?
Det enda jag vet,det är att Gud har humor och vägleder mig. Det är dock inte alltid jag förmår följa den föreslagna vägen. Men det är nog Gud rätt så van vid...
Citera
2017-12-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja.

Ok. Jag antar att ingen kan klandra dig för avsaknaden av den definitionen, eftersom jag inte bad dig skriva den. Men när vi ändå håller på:

Vad sysslar du med?

Citat:
Jo. Precis.

Missade jag något?

Du frågade varför man ska tro på något som man inte vet vad det är.

Menar du varför man ska tro öht? (det är en mycket bra fråga, för övrigt)

Citat:
Alla människor beter sig rationellt efter de förutsättningar de har.

Och människor är erkänt irrationella. Så människor beter sig irrationellt?

Citat:
Därför kan en del tyckas bete sig irrationellt.

Som sagt.
Citat:
Men det rationella existerar oberoende av oss.

Fast, eftersom begreppet rationalitet existerar enbart i människans medvetande, med sin definition, så måste rationalitet existera helt och hållet beroende av oss?

Citat:
Alla medvetanden

Låt oss definiera:

"medvetande" är ett begrepp kopplat enbart till vår upplevelse av mänskligt medvetande. Alla medvetanden kan alltså enbart innebära alla mänskliga medvetanden.
Gud är alltså mänskligt medvetande.

Citat:
1/2 rationellt är inte rationellt möjligt. Endast 100% rationellt är rationellt möjligt. Och det som gör allting möjligt. Det finns en rationell anledning för allt som existerar att existera som det gör och på inget annat sätt. Verkligheten kan inte innehålla rationella fel. På det sättet är verkligheten perfekt.

Det rationella får allt att fungera. Det ger det form. Det existerar utanför oss och i oss. Det är allt.

Jag förstår nog vad du menar. Men, är inte 1/2 rationellt exakt det enda som är rationellt möjligt. Eftersom begreppet 100% rationalitet är 100% mänskligt definierat, och människan är 100% irrationell.
Citera
2017-12-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Gud är nog mer ett artistnamn... Vad som sedan är rationellt,rätt,fel osv... vem vet?
Det enda jag vet,det är att Gud har humor och vägleder mig. Det är dock inte alltid jag förmår följa den föreslagna vägen. Men det är nog Gud rätt så van vid...

Hur olika det kan vara.

Jag upplever att det är enbart jag som har humor, och om Gud finns så är han antingen jag, eller helt humorlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in