2010-07-13, 17:18
Medlem
SpooN.s avatar
Gud är något som folk tror sig finnas för att det ska vara så. Detta gäller de religiösa. Gud är en alltså en tro enligt min uppfattning.

EDIT: Ser man från filosofiskt perspektiv så är vi/jag gud för att vi är medvetandet och vi skapar den bild av gud som vi ser den. Men hur kan så många tro på gud? alla måste ha samma medvetande för att förstå att gud finns, inte vet jag hur du tänker. Alltså existerar bara jag. Och jag är gud. Faan, blev jävla krångligt de där :P
Senast redigerad av SpooN. 2010-07-13 kl. 17:22.
Citera
2010-07-13, 17:40
Bannlyst
Gud är allt i universum, alltså är jag gud.
Ursäkta, nu ska jag gå och kasta blixtrar på några vänstermänniskor.
Citera
2010-07-13, 18:19
Medlem
starke_adolfs avatar
Gud är ett påhitt av människor som är för svaga för att inse att det ännu inte finns svar på vissa frågor i och om livet och tar sin tillflykt till någonting imaginärt istället.
När vissa tappar hoppet, flyr de till vad som för stunden ses som en glimt av hopp, för att det känns som att alla andra sätt är hopplösa; Det vill säga att de underkastar sig en rörelse för att få hjälp, som de inte tror att de kan få på annat sätt.

EDIT: Eller så är Gud det äldre (läs religiösa föräldrar) den "förebild" eller fadersgestalt som de manipulerar sina barn att tro på. Det är klart som satan att man blir religiös om man redan från födseln får höra goda saker om Gud och "någon som älskar en" etc.
Senast redigerad av starke_adolf 2010-07-13 kl. 18:28.
Citera
2010-07-13, 18:30
Medlem
Gud/Gudar är något som vi människor har hittat på i alla tider som vi har existerat och tittat upp mot stjärnhimlen.

Eftersom vi inte förstod, och inte förstår vad allting är, varför vi och universum är här... (massor av frågor) så känns det som logiskt att på något sätt säga att det finns något där, som är större än oss, som vet mer än oss, något "gudomligt" och magiskt... vi kan egentligen inte beskriva det, eftersom vi inte kan förstå det.

Jag tror inte på gud, eftersom det inte finns några somhelst bevis för detta. Och även om en gubbe i skägg skulle komma ner och visa sina magiska tricks... så skulle jag fortfarande vara ytterst tveksam. Jag tror inte att Gud skulle kunna bevisa att "han" är Gud, eftersom människan är helt enkelt för dum för att kunna förstå vad som egentligen händer.
Citera
2010-07-13, 18:50
Medlem
ceterus avatar
Gud som många verkar se honom/henne/den/det är hittills en obevisad hypotes som har miljontals variationer och ingen av dem logiskt, rationell eller ens begriplig.

Har sagt på andra ställen och säger även här, Guds (Vad fan det nu är för något) existens bör inte ens diskuteras för än en konsensus för vad gud är finns. När folk säger gud så tänker jag "vad är detta gud du talar om?" för det är inget begripligt alls, precis som när en utbildad astrofysiker börjar prata om schwarzhildprincipen och händelsehorisonten med en florist.
Detta handlar dock inte om utbildning, det handlar om att det finns ingen rationell förklaring för vad gud är och ämnet för inte ens diskuteras.

Tak me 'iiono duna kando'llak. Vad sa jag nyss? Ja ni, det kan inte jag förklara, jag bara sa något.
Citera
2010-07-13, 21:19
Medlem
Darkvaders avatar
Tack för alla bra svar!

Jag tänkte på något som vissa skrev >> att gud är ett påhitt av människor och därför inte verklig >> är det en fråga om människans olika påhitt är verkliga eller inte?

För kanske kan även människans olika påhitt bli verkliga? Kanske kan någonting i människans väsen driva oss till någonting eller skapa det som vi drömmer om. Om än det tar tid så kan/kommer vi en dag bli odödliga om det nu är det (vissa) drömmer eller rättare sagt tror och hoppas på.

Vad vill nu detta mänskliga väsen? Vill den bryta sin symbios med naturen och bli en än större härskare över skog, mark och oordning. Eller är det just därför vi tillskriver Naturen gudstiteln - just för att vi vill behålla vårat förehållande däremellan. Tänker på våran tidigare mänskliga-historia där även skogen varit ond, något som vi vill stävja och där det även rörde sig än mer mytologiska varelser så som troll och tomtar (kom inte och säg att ni tror på det idag nu bara ).

Är det som i Lars von triers film Anticrist naturen som är ond? http://www.youtube.com/watch?v=oBj8iuSIXZ8 (ett YT-klipp blev det )

Det är väl här meningarna går isär ibland antar jag...
Senast redigerad av Darkvader 2010-07-13 kl. 21:22.
Citera
2010-07-13, 21:25
Medlem
Darkvaders avatar
Förresten är det någon som till och med tycker jag är en idiot som tar upp en sådan fråga som vem och vad gud är? Betraktas det som något medfött som man vet?!
Citera
2010-07-13, 22:05
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Gud som många verkar se honom/henne/den/det är hittills en obevisad hypotes som har miljontals variationer och ingen av dem logiskt, rationell eller ens begriplig.

Har sagt på andra ställen och säger även här, Guds (Vad fan det nu är för något) existens bör inte ens diskuteras för än en konsensus för vad gud är finns. När folk säger gud så tänker jag "vad är detta gud du talar om?" för det är inget begripligt alls, precis som när en utbildad astrofysiker börjar prata om schwarzhildprincipen och händelsehorisonten med en florist.
Detta handlar dock inte om utbildning, det handlar om att det finns ingen rationell förklaring för vad gud är och ämnet för inte ens diskuteras.

Tak me 'iiono duna kando'llak. Vad sa jag nyss? Ja ni, det kan inte jag förklara, jag bara sa något.

Det verkar ju vara just den frågan som ts söker få besvarad. Definitionen i sig alltså...
Citera
2010-07-13, 22:12
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkvader
Tack för alla bra svar!

Jag tänkte på något som vissa skrev >> att gud är ett påhitt av människor och därför inte verklig >> är det en fråga om människans olika påhitt är verkliga eller inte?

För kanske kan även människans olika påhitt bli verkliga? Kanske kan någonting i människans väsen driva oss till någonting eller skapa det som vi drömmer om. Om än det tar tid så kan/kommer vi en dag bli odödliga om det nu är det (vissa) drömmer eller rättare sagt tror och hoppas på.

Gud, enligt den rudimentära, orationella och arroganta förklaringen anser jag vara ett symboliskt väsen. Inget som existerar, bara ett koncept som vissa anser att vi behöver för att de själva inte kan hantera verkligheten. Det vi tror på, kan bli verkliga i form av koncept eller som symbolism eller ideal.
Citera
2010-07-13, 22:14
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Det verkar ju vara just den frågan som ts söker få besvarad. Definitionen i sig alltså...

Det är vad jag försöker få svar på också, hittills har ingen gett mig något vettigt svar. Men jag hoppas att fler kunde resonera som mig, inte nödvändigtvis "rätt", men helt klart behövligt. Att faktiskt söka efter svar, inte prompt hålla fast vid något som de flesta teister och ateister gör.
Citera
2010-07-13, 23:17
Medlem
Darkvaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Det är vad jag försöker få svar på också, hittills har ingen gett mig något vettigt svar. Men jag hoppas att fler kunde resonera som mig, inte nödvändigtvis "rätt", men helt klart behövligt. Att faktiskt söka efter svar, inte prompt hålla fast vid något som de flesta teister och ateister gör.

Tycker du jag håller fast vid gamla föreställningar?

Har du några modernare?
Citera
2010-07-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus900
Ateist här, när jag pratar om "Gud" pratar jag oftast om den personliga icke fysiska varelsen som många personer påstår sig ha en kontakt med. Den beskrivs ofta som evig, dock är evig ett begrepp som människan inte kan fatta.

Jag kan inte föreställa mig att något är evigt, en anledning till att jag inte är troende.

Hursomhelst tror jag att punkt 5 är det som stämmer in på de flesta i nuläget.

Evigheten är väl evig?

En anledning mindre att inte vara troende....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in