2010-05-18, 22:09
Medlem
GoodForYous avatar
Gud Gudinnan All-Som-Är. Det som inkluderar allt. Inget som inte existerar innuti den/det/han/hon/jaget.
Citera
2010-05-19, 01:00
Bannlyst
Här är en teori.

Gud, Allah, Brahman är en rå energi vars existens utgår ifrån överlevnad.
Hela universum är denna energin, och den kämpar om överlevnad mot andra universum.
Man skulle kunna säga att vi är inuti en gigantisk bakterie.
Jag har ingen kunskap om livsformer på andra planeter, men vår planet fungerar som drivkraft för denna högsta energin.
Den måste hela tiden expandera och bli större och det kan den bara göra genom "erfarenheter". Hur gör den för att få detta då?

Jo energin delar upp sig i oräkneliga gigantiska siffror av sig själv, typ som en bruten spegel.
Eftersom allting är en del av energin finns det ingen dualitet, allting är ett, och att allting är separerat är en illusion som är en av dom drivande faktorerna bakom "erfarenheterna" som driver den högsta energin. På sätt och vis så spelar energin ett spel med sig själv.
Energin är allt i universum, alla människor, djur, växter, bakterier, aliens fast i olika skepnader.
Energin som ligger sovandes inom allting är på sätt och vis på autopilot och vi människor är dess själv drivande leksaker. Alla våra erfarenheter i livet, känslor vi har, ökar energins kunskap om sig själv och hjälper det att expandera. På så sätt är vår planet ett självdrivande växthus där energin odlar livsformer som den bosätter sig i, ligger sovandes i, och suger sedan åt sig erfarenhetrna den fått.
Människan är en av energins nyaste leksaker och en av livsformerna som ger energin mest erfarenhet.
Upplysta människor som Buddha, lyckas väcka energin inom sig och går på så sätt ut ifrån "autopilot" stadiet.

Edit: Man skulle kunna ge denna energin namnet "Jag är" "Iam"
Allt är jag, men jag har splittrat mig i miljoner livsformer alltså:
Jag är Thomas, Jag är Ahmed, Jag är en fågel, Jag är en man, Jag är en kvinna osv...
Senast redigerad av Crazy_Fox 2010-05-19 kl. 01:17.
Citera
2010-05-19, 01:49
Medlem
Bagarens avatar
Gud är;
ALLT
&
INGENTING

Så mycket mer finns väl inte att säga.
Skulle bara säga det.
Citera
2010-05-19, 10:34
Medlem
pappasiss avatar
gud är atomen
Citera
2010-05-21, 12:20
Medlem
Quisabos avatar
Gud är en term för det som inte går att definiera, det som ännu är bortom vårt förstånd. Det är omöjligt att definiera Gud, då man måste vara utanför Gud för att göra så. Vi kan bara mäta delar av Gud, komma upp med teorier, religion och annat skitsnack, men i samma ögonblick som man försöker definiera det har man byggt upp en ny vägg av illusion framför sig.
Citera
2010-05-21, 13:57
Medlem
-Unstable-s avatar
Gud är ett (alternativt: flera) abstrakt(a) väsen som har blivit tilldelad attribut av människan och som genom dessa attribut erhåller en övermänsklig status. Detta fiktiva väsen saknar förmåga att inverka direkt i omvärlden, men kan sägas ha ett indirekt inflytande genom de tankar och de grupperingar som människan kan skapa kring det abstrakta väsendet.
Senast redigerad av -Unstable- 2010-05-21 kl. 13:59.
Citera
2010-05-25, 21:40
Medlem
Påhittad gubbe i världens mest sålda litterära verk som påstår sig vara baserade på verkliga händelser. Dock är de flesta överrens om att många detaljer är påhittade i efterhand.
Citera
2010-05-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron--
Påhittad gubbe i världens mest sålda litterära verk som påstår sig vara baserade på verkliga händelser. Dock är de flesta överrens om att många detaljer är påhittade i efterhand.

Bibeln ÄR till rätt stor del baserad på verkliga händelser, framför allt om vi talar om nya testamentet. I många fall i större utsträckning än vad filmbolagen annonserar som verklighetsbaserade filmer.
Citera
2010-07-13, 16:40
Medlem
Darkvaders avatar
Vad är gud?

Bjuder upp till en frågestund och diskussion (helst inte bara youtube klipp...)

Kanske ska det här rentutav vara i det paranormala sektionen ;-) kanske ska den vara i filosofi.. men gud antar jag finns i religion och gärna är hyffsat förankrad i någon form av alldaglig verklighet och vardag som inte blir alltför konspiratorisk.

Om mig själv; många i min omgivning skulle nog kalla mig ateist men jag funderar ofta hur de som tror på gud tänker, vad gud är och vart han finns.

Vissa resonemang kan jag vara villig att respektera - bara det inte blir alltför luddiga förklaringar som inte kan användas till någon form av kunskap eller information. Jättesnyggt skulle det förstås vara om ni gör upp någon form av logisk härledning.

Jag skulle tycka det var kul om du kunde svara på mina påståenden och frågor nedan som ingår i min övergripande frågeställning "Vad är gud?"

1) Kan det vara en medveten gud, om man tänker sig allt som finns och ser det som vibrationer - är gud den som inverkar på något utomstående sätt medvetet eller är gud vibrationerna sjävt.

2) Är gud en entitet som påverkar men som i sin form är ett mysterium, en förbjuden gud eller så att säga dess identitet är förbjuden - kanske en gud bland många andra gudar.

3) Kanske har ni själva valt en gud bland många olika - guden ni tror på är denna gud dess ritualer runt omkring (kultur) och hoppet från vad vår historia förtäljer (om än omdebatterad)

4) Är gud någonting vi som människor aktivt skapar, så som kunskap och någon form av ordning bland slump och kaos

5) Kanske tycker du att "vi" för små för att ens veta vad vi tillber, vi kanske bara valt en väg och hoppas att det är rätt väg kanske därför att familj eller kultur i omgivning gjort så.

6) Är guden ni tillber en förkroppsligad gud en slags övermänniska. Kanske är gud endast det som många hoppas på - det vill säga att det finns ett liv efter döden.

7) Nåväl. Kanske oavsett vad ni tror det är; kan vi skapa gud - göra honom levande på något sätt? Hur? Vad? Kan vi se spår av det idag på det sätt som ni tror på?

8) Om jag får ställa krav på en gud så får den gärna vara medveten. Närvarande. Trygg. Ibland tänker jag att vi skulle kunna skapa oss en gud, genom teknik genom ett slags Internet. Jag kan ibland komma att tänka på Borgerna från Star trek.. Ett kollektivt medvetande som strävar efter perfektion, ordning och som bildligt vill äta upp all kultur, kunskap med mer. Är det gud?

9) Föregående kanske leder tankarna till att gud kanske är kraften bakom, driften som vi i vissa fall måste tygla som man kanske idag kan se exempel på genom avhållsamhet och liknande. För mig är det dock kanske driften till att utvecklas kunskapsmässigt som man kan behöva kontrollera - vi blir för mäktiga för vårat eget bästa vare sig en gud bryr sig eller inte.

10) Vad tror ni om framtiden, vad vill ni att gud ska vara och vad om vi skapar gud? Hörde för ett tag sedan om någonslags databas som svenska kyrkan skapade som innehöll böner och lite allt möjligt. Kanske var det en tanke om att på sätt och viss förverkliga en slags gud eller stärka ett hopp och tro - ungefär som att bygga en mur att lägga lappar i.

11) Slutligen. Vartifrån hämtar ni information och kunskap? Gör ni det aktivt, söker eller är ni trygga och "bara vet" men inte kan förklara eller kanske misslyckas ofta i att förklara för vänner och de som eventuellt vill veta vad gud är.

Gör gärna metaforer, liknelser, utveckla och svara helst inte på allt för esoteriska tillvägagångssätt.
Citera
2010-07-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkvader
Bjuder upp till en frågestund och diskussion (helst inte bara youtube klipp...)

Vad är gud?

"Gud är ande" (Johannes 4:24)
"Den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike" (Johannes 3:5)

"Det som är fött av Anden är ande" (Johannes 3:6)

"Det sås en jordisk kropp, det uppstår en andlig kropp"
(1 Korintierna 15:44)

Inbitna ateister som sagt sig inte kunna tro på Gud.
Be dem beskriva vad de menar med "gud" och efter den beskrivning de levererat kunnat nå fullständig enighet: "En sådan gud skulle inte jag heller tro på".
Citera
2010-07-13, 16:58
Medlem
Erikons avatar
Gud är Kunskap
Gud är Världen
Gud är Du
Gud är Universum

get the hint?
Citera
2010-07-13, 17:11
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad är gud?

"Gud är ande" (Johannes 4:24)
"Den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike" (Johannes 3:5)

"Det som är fött av Anden är ande" (Johannes 3:6)

"Det sås en jordisk kropp, det uppstår en andlig kropp"
(1 Korintierna 15:44)

Inbitna ateister som sagt sig inte kunna tro på Gud.
Be dem beskriva vad de menar med "gud" och efter den beskrivning de levererat kunnat nå fullständig enighet: "En sådan gud skulle inte jag heller tro på".

Ateist här, när jag pratar om "Gud" pratar jag oftast om den personliga icke fysiska varelsen som många personer påstår sig ha en kontakt med. Den beskrivs ofta som evig, dock är evig ett begrepp som människan inte kan fatta.

Jag kan inte föreställa mig att något är evigt, en anledning till att jag inte är troende.

Hursomhelst tror jag att punkt 5 är det som stämmer in på de flesta i nuläget.
Senast redigerad av Pontus900 2010-07-13 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in