2007-08-02, 15:13
Bannlyst
Min personliga övertygelse är att Gud är ALLT. Inte mer, inte mindre. ALLT. Och detta ALLT är ren Energi. ALLT är Energi, ALLT är Gud. Vi människor har dock svårt att acceptera att det är så enkelt...

Vidare så har vi svårt att förstå vad folk som fattade bättre än oss förstod av ALLT, så vi struntar i religionen och hänger oss åt illussionen.

Jesus gav oss ett sista bud som ersätter allt ALLT annat som Gud sagt, nämligen: Ni skall älska varandra!

Störst av ALLT är kärleken, ni vet?
Citera
2007-08-02, 16:37
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamseglaren
Min personliga övertygelse är att Gud är ALLT. Inte mer, inte mindre. ALLT. Och detta ALLT är ren Energi. ALLT är Energi, ALLT är Gud. Vi människor har dock svårt att acceptera att det är så enkelt...

Jag tycker att alldeles för många människor finner det just så "enkelt".
Citera
2007-08-03, 01:54
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Jag håller definitivt med, just pga anledningen att en separat Gud förefaller mig otänkbar, precis som flera Gudar eller dylikt. Universum är (eller kan antas vara) Gud - förutsatt att Gud är ett medvetande.
Citera
2007-08-03, 02:04
Medlem
"ALLT är Energi"

No shit Sherlock. Det var väl Einstein som sa det va? Kränk inte Einsteins ord med att vetenskapens fiende nummer 1 skulle vara det Einstein hittade i all materia.

Jag skrev förut i denna tråd att gUD är "en almänt accepterad låtsaskompis" vilket skulle göra alla kristna till psykiskt störda människor. Jag skulle vilja ändra det till att gUD är bajs och att alla som dyrkar honom är koprofager.
Citera
2007-08-03, 11:23
Medlem
526s avatar
Citat:

Vidare så har vi svårt att förstå vad folk som fattade bättre än oss förstod av ALLT, så vi struntar i religionen och hänger oss åt illussionen.

Jesus gav oss ett sista bud som ersätter allt ALLT annat som Gud sagt, nämligen: Ni skall älska varandra!

Störst av ALLT är kärleken, ni vet?

Det är sant. Men det behövs något mer specifikt för att definiera gud.
Tex någon egenskap.
Citera
2007-08-03, 11:43
Medlem
Var saks egna tolkning

Jag tror själva vitsen med Gud är att var och en själv ska skapa sin sanning om Gud och vad det innebär. Det finns inget facit på vad Gud är, utan något man förhåller sig till från sitt eget perspektiv.

Jag är inte troende på ett religiöst sätt, men jag har alltid tänkt mig Gud som ett begrepp. Ett begrepp för ett högre, välmenande väsen. En slags kärna för allt gott vi människor ska sträva mot. Att vad som än händer i världen står Gud fri från detta. Gud symboliserar något gott.
Citera
2007-08-04, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är sant. Men det behövs något mer specifikt för att definiera gud.
Tex någon egenskap.

Om Gud är ALLT så besitter Gud alla egenskaper. Men visst, hela universum består av energi i olika densitet, vilken egenskap har energi?
Citera
2007-08-04, 16:48
Medlem
"vilken egenskap har energi?"

Energi får saker att reagera med varandra...
Citera
2007-08-10, 15:32
Bannlyst
Gud är lösningen på det som inte är vetenskapligt bevisat ännu.

Om inte något går att förklara vetenskapligt är det ju såklart Guds verk...

Men eftersom vetenskapsmän lyckas bevisa mer och mer borde folk snart inse att det inte finns något Gud.
Citera
2007-08-10, 15:38
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cordozar
Men eftersom vetenskapsmän lyckas bevisa mer och mer borde folk snart inse att det inte finns något Gud.
Det där kommer aldrig att hända då de troende menar att man inte kan bevisa Gud. De troende har inte Gud för att bevisa saker utan för att finna trygghet oavsett vad. De är beredda att gå så långt att de hittar på en låtsasfigur som kommer att ta hand om dem efter att de har dött för att finna någon form av trygghet. En flask trygghet. Många vill tro på högre väsen och liknande och kan inte accaptera att vandra på jorden är det otroliga, inte att vandra på vatten.
Citera
2007-08-10, 16:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cordozar
Gud är lösningen på det som inte är vetenskapligt bevisat ännu.

Om inte något går att förklara vetenskapligt är det ju såklart Guds verk...

Jag har frågat förut, och jag frågar igen:
Om gud uppenbarade sig. Hur skulle då vetenskapen beskriva det?
Citera
2007-08-10, 16:25
Medlem
Thucydidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag har frågat förut, och jag frågar igen:
Om gud uppenbarade sig. Hur skulle då vetenskapen beskriva det?

Antagligen på ett sätt som är analogt med hur religionen beskriver guds icke-uppenbarelse. Konfyst, ansträngt, och utan särskilt starka argument för sin sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in