Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
1. Vad menar du med ogrundade påstående? Jag kan inte övertyda någon att bli troende. Jag kan bara berätta vad jag tror på.
2. Den levande Guden som är evig kan aldrig försvinna.
3. Gud är stor, mycket större än människor och sin skapelse. Gud är känd och sedan är det upp till människor att försöka odla en relation med honom genom bönen, söka honom.
4. Men du att människor som har en relation till Gud/Jesus Kristus inte mår bättre än människor som inte har en relation till Gud/Jesus Kristus?
5. Som jag ser finns det bara två alternativ hur allt har kommit till. Antingen genom en Skapare eller genom slumpen. Du får gärna hjälpa till och ge andra förslag.
6. Angående frågan: vem som har bestämt att frågan "meningen med livet ska besvaras". Jag tror att Gud har sått i människor ett frö, som fyller människor med en längtan till Gud. Frågan: vad är meningen med livet: handlar om reflektion över livet: För mig handlar "meningen med livet" om att ha gemskap med Gud/Jesus kristus. Alltså, att ha gemskap med den som har skapat mig. Du beskriver själv att mening betyder syfte och förutsätter intelligens. Detta är vad jag menar med dessa stora frågor: jag anser det finns en Skapare, en intelligens bakom sin skapelse. Vad händer om det inte finns en Skapare, en intelligens bakom sin skapelse? Då skulle alla de stora frågorna fallera eftersom skulle det inte finnas någon tanke bakom människors uppkomst.
7. Vad är jag osäker på, enligt dig? Du har skrivt detta på gånger, att det beror på mina osäkerheter. Berätta gärna. Eller ska jag förstår dig såhär, om jag inte håller med dig hur universum startade är jag osäker, eller? Men, jag inte säga precis allt HUR Gud gjorde när han skapade allt.
2. Den levande Guden som är evig kan aldrig försvinna.
3. Gud är stor, mycket större än människor och sin skapelse. Gud är känd och sedan är det upp till människor att försöka odla en relation med honom genom bönen, söka honom.
4. Men du att människor som har en relation till Gud/Jesus Kristus inte mår bättre än människor som inte har en relation till Gud/Jesus Kristus?
5. Som jag ser finns det bara två alternativ hur allt har kommit till. Antingen genom en Skapare eller genom slumpen. Du får gärna hjälpa till och ge andra förslag.
6. Angående frågan: vem som har bestämt att frågan "meningen med livet ska besvaras". Jag tror att Gud har sått i människor ett frö, som fyller människor med en längtan till Gud. Frågan: vad är meningen med livet: handlar om reflektion över livet: För mig handlar "meningen med livet" om att ha gemskap med Gud/Jesus kristus. Alltså, att ha gemskap med den som har skapat mig. Du beskriver själv att mening betyder syfte och förutsätter intelligens. Detta är vad jag menar med dessa stora frågor: jag anser det finns en Skapare, en intelligens bakom sin skapelse. Vad händer om det inte finns en Skapare, en intelligens bakom sin skapelse? Då skulle alla de stora frågorna fallera eftersom skulle det inte finnas någon tanke bakom människors uppkomst.
7. Vad är jag osäker på, enligt dig? Du har skrivt detta på gånger, att det beror på mina osäkerheter. Berätta gärna. Eller ska jag förstår dig såhär, om jag inte håller med dig hur universum startade är jag osäker, eller? Men, jag inte säga precis allt HUR Gud gjorde när han skapade allt.
Jag menar att om vi bara ska påstå saker hela tiden blir det inte mycket till diskussion när alla säger "såhär är det" -"nähä" "joho!". Om du absolut måste, säg att du "tror att", inte att "det är".
Om folk mår bättre med eller utan tro är ett minfält. Man kan säga att studier visar att ateister oftare begår självmord, men då kan man kontra med att troende kanske hade begått självmord om de inte var mer rädda för ett straff efter döden och evigt lidande istället för världsligt lidande. Man kan även visa studier som säger att ateister är genomsnittligt intelligentare än troende och ytterligare studier som visar att intelligenta människor oftare är deprimerade än ointelligenta sådana. Som sagt, ett minfält att börja gå den vägen..
Ja, frågorna om mening och syfte med "skapelsen" och livet blir meningslösa utan gud, alltså är det en fråga vinklad från ett teistiskt tänkande och blir värdelös om man frågar en ateist. Det finns inget krav på livet att ha någon sorts mening annat än kravet vi själva ställer, alltså anser jag att det är våran egen uppgift att hitta sitt eget syfte och att det är ett slött sinne som väljer en extern mening utifrån religiös dogm istället för att finna det själv.
Med din osäkerhet menar jag dels att du förklarar sådant du inte förstår med gud och att du tröstar dig inför döden med idéer om himlen och jesus famn. Jag försöker inte vara arrogant och dumförklara dig eller något, jag vet inte heller (tro är inte vetskap) hur universum började men jag kommer inte ta första bästa påhittade förklaring bara för att räta ut frågetecknet, där i ligger väl skillnaden.