2017-03-21, 18:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=526|60220636]
Citat:
Du säger att de finns kausalitet. Vilket ingen har förnekat (någonsin)
Precis, kausalitet behöver trängas ut för att "gud" och teologi ska få plats - bara att inse.
Citat:
Med detta dravel har du nu lyckats förstöra ytterligare en diskussion.
Där ser du, hur du kontradikterar och hur lätt det går och det görs möjligt utifrån gudsodén. Just saying.
Citat:
Du är FBs största troll
Och som du vet behöver man trolla för att få folk hooked on the holy ghost. Den stora massan ... zzz
Citera
2017-03-21, 21:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Precis, kausalitet behöver trängas ut för att "gud" och teologi ska få plats - bara att inse.
Nej. Kausalitet är kausalitet oavsett vad som ligger bakom
Senast redigerad av 526 2017-03-21 kl. 22:01.
Citera
2017-03-22, 19:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bra; då verkar du och jag vara överens om att kausalitet finns. För min del som ett pålitligt epistemisk och logisk underlag i det observerbara kosmos

Citat:
Från detta gemensama underlag av kausalitet: Vad är då ditt näste steg för att per se kunne skapa en definition, som falsifierar det ofalsifierbara (jag refererar här till nutidig, västlig, akademisk vetenskaps och/eller do. filosofis parametrar ... om du accepterar dessa som underlag).

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Att orsak (kausalitet) finns är inte detsamma som att vi vet vad som orsakar det.
Hur saker sker är inte samma som varför det sker.

Ännu en faktor i ett gemensamt kommunikationsunderlag; bra.

Men min fråga kvarstår: Vad är ditt nästa steg (som efterfrågat i ovanstående)?
Citera
2017-03-22, 19:56
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Nej. Kausalitet är kausalitet oavsett vad som ligger bakom
Nej, det är som jag sa och så är det.

All bedrövelse i världen beror på att ni inte kan sätta punkt. Det är ett lurendrejeri och du är uppenbart för trög att fatta det.
Citera
2017-03-22, 21:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kausalitet är kausalitet oavsett vad som ligger bakom

Citat:
Det är ett lurendrejeri och du är uppenbart för trög att fatta det.

Jag misstänker också ett lurendreji bakom introduktionen av "kausalitet" på denna tråd, men jag ger 526 en chans för att förklara sin position omkring detta.
Citera
2017-03-23, 09:17
Bannlyst
Citat:
Så du menar inte, att den observerbara kosmiska verkligheten kan beskrivas objektivt? (Notera att jag med "objektivt" INTE avser "absolut").
Människor upplever verkligheten dels subjektivt, dels (kvasi)objektivt. Den kan beskrivas objektivt genom logik. Andra organismer upplever verkligheten på ett annat sätt än oss.

Citat:
Nej, det är som jag sa och så är det.
tyvärr blir inte saker sanning för att du säger det.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-03-23 kl. 09:26.
Citera
2017-03-23, 09:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Människor upplever verkligheten dels subjektivt, dels (kvasi)objektivt. Den kan beskrivas objektivt genom logik. Andra organismer upplever verkligheten på ett annat sätt än oss.
Vad är enl dig kvasipobjektiv upplevelse? Kan du mena att det du inte upplever, kan skickas in till kvasiobjektiv upplevelse? Det finns ingen gudsupplevelse, det utifrån att ingen vet vad gud är, en definiton ur vidskepelsemannualer från stenåldern har med VILJAN att göra, att vilja skapa upplevelse och ur det begär.

Viljan till begär mysticistism eller ockultism - ddärför är ockultism fortf. inte ett akademiskt fält. Men, finns olika skolor med olika kriterier - en t.ex teologisk avdelning på en högskola kan gå och legitimiera i princip vad som helst att vara korrekt eller kvasi, beror på hur man vill laborera med begären, på resp. högsola och så får skolorna anslag.. kom ihåg det för att få anslag behöver många gå ner på knän och godkänna ibland extremistiskt utförda konklusioner men för att skapa samhällen som passar TRON. Tro, är kvasi.

Religiös tro är inte samma som vetenskapsaktivitet. Retorik är ett eget ämne som går under språkvetenskap.
Citera
2017-03-23, 09:29
Bannlyst
Citat:
Vad är enl dig kvasipobjektiv upplevelse? Kan du mena att det du inte upplever, kan skickas in till kvasiobjektiv upplevelse? Det finns ingen gudsupplevelse, det utifrån att ingen vet vad gud är, en definiton ur vidskepelsemannualer från stenåldern har med VILJAN att göra, att vilja skapa upplevelse och ur det begär.

Viljan till begär mysticistism eller ockultism - ddärför är ockultism fortf. inte ett akademiskt fält. Men, finns olika skolor med olika kriterier - en t.ex teologisk avdelning på en högskola kan gå och legitimiera i princip vad som helst att vara korrekt eller kvasi, beror på hur man vill laborera med begären, på resp. högsola och så får skolorna anslag.. kom ihåg det för att få anslag behöver många gå ner på knän och godkänna ibland extremistiskt utförda konklusioner men för att skapa samhällen som passar TRON. Tro, är kvasi.

Religiös tro är inte samma som vetenskapsaktivitet. Retorik är ett eget ämne som går under språkvetenskap.
Orkar inte läsa dina inlägg, har försökt förut. Men nån gång måste man ge upp.
Citera
2017-03-23, 09:32
Medlem
Honey.B.Blues avatar
M.a.o kan astrologi inte ses som vetenskap, utan som nöje, tidsfördriv och försöka sko sig på någonting, istället för att behöva tenta om eller nåt.

Kosnt är iofs konst, där kan man spå i kaffesump och få mvg och göra konst av hur man spår, med vad och ja.. obegränsat premierat, där det gäller - men det råkar inte gälla överallt det är det som är kruxet med psykiatri, förstår du.

Så du kan fylla dig med någonting och bli spiritualistisk och kanske "starkare" hävda dina krafter, som 526 gör.. "gud är en kraft" / LOL
Citera
2017-03-23, 22:47
Medlem
526s avatar
Citat:

Exakt så är min uppfattning också. Vi kan inte med sinnesupplevelser förklara den objektiva verkligheten.
(knappt ens den subjektiva, tror vi bara sett en del än så länge).

Det "spår" vi har av den verkliga objektiva vekligheten är just logiken. Den förefaller finns där utan vår existens och är det enda som är gemensamt för allt i universum. Anledningen att jag tror det är att människan oberoende av sinnet kan räknat ut saker som visat sig stämma.

En annan anledning är att det är bevisat att allt varit "ett". Det finns inget som tyder på att det inte fortfarande är ett. Även om fysiska avstånd ökat och ämnen delat sig så är det fortfarande samma enhetliga kosmiska system. Allt påverkar allt - överallt - hela tiden. Om än med avstånd och tidsrymder som är svåra att fatta. Men allt som händer har betydelse.

Därför ser jag det konstigt att medvetande och liv skulle vara lokala system som urskiljer sig från resten av det enhetliga systemet. Att liv/medvetande skulle vara en avvikelse från det generella system som råder är mer anmärkningsvärt än att det vore en naturlig del av helheten.

Om man ansåg att det var den vetenskapliga utgångspremissen i universum – att allt är ett – så vore det upp till de andra att bevisa att så inte är fallet. Inte tvärt om som det är idag enligt vissa falanger inom vetenskapen.
Senast redigerad av 526 2017-03-23 kl. 22:59.
Citera
2017-03-24, 09:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Människor upplever verkligheten dels subjektivt,

Överens.

Citat:
dels (kvasi)objektivt.

Endast (kvasi)objektivt, men inte objektivt ...

Citat:
Den kan beskrivas objektivt genom logik.

... frånsett genom logik??

1/ Så du bortser alltså från axiomatisk observation.

2/ Vartifrån får du öht NÅN information?

Citat:
Andra organismer upplever verkligheten på ett annat sätt än oss.

Iblant, iblant inte.

Citat:
tyvärr blir inte saker sanning för att du säger det.

Det är du och dina geliker som är så fixerade vid "sanning". Jag opererar med sannolikheter.
Citera
2017-03-24, 09:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vi kan inte med sinnesupplevelser förklara den objektiva verkligheten.

Det "spår" vi har av den verkliga objektiva vekligheten är just logiken.

Och från vart hämtar DU den information, som du användar för att formulera logikens principer?

Citat:
En annan anledning är att det är bevisat att allt varit "ett". Det finns inget som tyder på att det inte fortfarande är ett. Även om fysiska avstånd ökat och ämnen delat sig så är det fortfarande samma enhetliga kosmiska system. Allt påverkar allt - överallt - hela tiden. Om än med avstånd och tidsrymder som är svåra att fatta. Men allt som händer har betydelse.

Det är en stor skillnad mellan "allt är étt" och "allt interagerar". Nu är du bara semantik-akrobatisk.

Därför ser jag det konstigt att medvetande och liv skulle vara lokala system som urskiljer sig från resten av det enhetliga systemet. Att liv/medvetande skulle vara en avvikelse från det generella system som råder är mer anmärkningsvärt än att det vore en naturlig del av helheten.

Om man ansåg att det var den vetenskapliga utgångspremissen i universum – att allt är ett – så vore det upp till de andra att bevisa att så inte är fallet. Inte tvärt om som det är idag enligt vissa falanger inom vetenskapen.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in