Citat:
Ursprungligen postat av
jeanclaudevandamme
Människor upplever verkligheten dels subjektivt, dels (kvasi)objektivt. Den kan beskrivas objektivt genom logik. Andra organismer upplever verkligheten på ett annat sätt än oss.
Exakt så är min uppfattning också. Vi kan inte med sinnesupplevelser förklara den objektiva verkligheten.
(knappt ens den subjektiva, tror vi bara sett en del än så länge).
Det "spår" vi har av den verkliga objektiva vekligheten är just logiken. Den förefaller finns där utan vår existens och är det enda som är gemensamt för allt i universum. Anledningen att jag tror det är att människan oberoende av sinnet kan räknat ut saker som visat sig stämma.
En annan anledning är att det är bevisat att allt varit "ett". Det finns inget som tyder på att det inte fortfarande är ett. Även om fysiska avstånd ökat och ämnen delat sig så är det fortfarande samma enhetliga kosmiska system. Allt påverkar allt - överallt - hela tiden. Om än med avstånd och tidsrymder som är svåra att fatta. Men allt som händer har betydelse.
Därför ser jag det konstigt att medvetande och liv skulle vara lokala system som urskiljer sig från resten av det enhetliga systemet. Att liv/medvetande skulle vara en avvikelse från det generella system som råder är mer anmärkningsvärt än att det vore en naturlig del av helheten.
Om man ansåg att det var den vetenskapliga utgångspremissen i universum – att allt är ett – så vore det upp till de andra att bevisa att så inte är fallet. Inte tvärt om som det är idag enligt vissa falanger inom vetenskapen.