Flashback bygger pepparkakshus!
2007-07-09, 21:11
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shala
Vad albaner och Serbien har att göra med ämnet vet jag inte, vill du diskutera det är du välkommen att återkomma om det i rätt tråd.

Jag anser att Ryssland inte hör hemma i Europa av andra anledningar än geografiska. Etniska ryssar kan fortsätta ränna runt i Stockholm, Berlin och London hur gärna dom vill, staten Ryssland däremot arbetar mot EU's och Europas intressen för sitt eget bästa, därmed skall de hållas på avstånd.

Europas intressen är att samarbeta med Ryssland och samarbetet sker och ska ske oberoende på vad du tycker. Partnerskåp är inte bara önskat utan nödvändig och jag ser bara fördelar med det.

Javisst jag förstår din inställning. Du vill inte att EURO ska bli stark, den kan jag förstå, USA vill inte alls ha "javla" EURO, världen ska ha dollar, men tyvär javla cowboygrabbar, europa har valt euro och ni kommer inte att skaka euros stark position även med era provokationer i Frankrike när CIA organiserade den där liten Arab-Afrikansk revolution.
Citera
2007-07-09, 21:18
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMedMat
Från engelska wikipedia. Utförligare och acceptabel notering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Estonia

Money, money, money, money in the money world - sjöng ABBA så?

Nuvarande estniska regering behöver "ockupation" för att få money - kompensation för "hemsk ockupation". Men i verkligheten bryr inte de så mycket om "ockupation" eftersom deras uppväxt i soviet på 70 talet var mycket bra uppväxt: massor med idrott, gratis utbildning, små priser, allt var skönt och fint då, men nu saker är annorlunda, nu är det money world som gäller.

Money, money, money... in "ockupation" world...
Citera
2007-07-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Money, money, money, money in the money world - sjöng ABBA så?

Nuvarande estniska regering behöver "ockupation" för att få money - kompensation för "hemsk ockupation". Men i verkligheten bryr inte de så mycket om "ockupation" eftersom deras uppväxt i soviet på 70 talet var mycket bra uppväxt: massor med idrott, gratis utbildning, små priser, allt var skönt och fint då, men nu saker är annorlunda, nu är det money world som gäller.

Money, money, money... in "ockupation" world...
Nu gav du inget gensvar på mitt inlägg överhuvudtaget. Om du vill hålla diskussionen på en givande nivå, kan du argumentera dessa påståenden i wikipedias artikel (fetstil av mig för klarhet):
Citat:
After massing Soviet troops on the Estonian border, the Estonian government was forced to give their assent to an agreement which allowed the USSR to establish military bases and station 25,000 troops on Estonian soil for "mutual defence". [7] In support of a communist Coup d'état, the Red Army exited from their military bases in Estonia on June 17 [8]. The following day, some 90,000 additional troops entered the country. The Estonian government decided, given the overwhelming Soviet force both on the borders and inside the country, not to resist, to avoid bloodshed and open war. [9] The military occupation of Estonia was complete by the June 21 1940. [10]
Citat:
When the German Operation Barbarossa started against the Soviet Union, about 34,000 young Estonian men were forcibly drafted into the Red Army. Less than 30% of them survived the war. Political prisoners who could not be evacuated were executed by the NKVD [11]

Om du tittar på noterna i artikeln http://en.wikipedia.org/wiki/Estonia , ser du att texten inte refererar till några officiella uttalanden från den Estländska regeringen eller av dem beroende källor. Detta är alltså inte Estlands syn på saken, som du verkar vilja påstå.
Citera
2007-07-10, 00:59
Medlem
Bombardirs avatar
Som 25% ryss förstår jag ditt resonemang tverskoy. Ryssar i Estland är, trots att de har bott i Estland hela sina liv, ett slags andra klassens medborgare. De får inte ens estniskt medborgsskap. De är mer eller mindre portade från universiteten och många arbetsgivare vägrar att anställa folk med ryska namn.

Jag vet inte vem som har rätt eller fel i den här frågan angående statyn. Dock vet jag att det stora bråk som blossat upp egentligen inte handlar om statyn utan om det förtryck som etniska ryssar i Estland utsats för i årtionden. När krigsmonumentet som representerar ryssarnas seger i "Det Stora Fosterländska Kriget" revs ner och flyttades till krigskyrkogården blev det droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
2007-07-10, 09:04
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombardir
det förtryck som etniska ryssar i Estland utsats för i årtionden.
Hur definierar du "årtionden"? Det är bara sexton år sedan Estland blev befriat, innan dess var det inte precis etniska ryssar som var de förtryckta...
Citera
2007-07-10, 11:10
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Hur definierar du "årtionden"? Det är bara sexton år sedan Estland blev befriat, innan dess var det inte precis etniska ryssar som var de förtryckta...

Vilken förtryck pratar du om? Vilken tid pratar du om? Pratar du om massdeporationer av ALLA som inte håller med Stalin oberoende på nationalitet? Pratar du om "förtryckning" av esterna på 70-60 talet i form av gratis utbildning, små priser och världens bästa idrottskultur? Alltså vad fan pratar du om...
Citera
2007-07-10, 11:15
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Detta är alltså inte Estlands syn på saken, som du verkar vilja påstå.

Nej, det är du som har fel. Det är BARA estlands syn på saken och aldrig ska bli sanningen oberoende på hur mycket antirysk skisnack de sprider i massmedia. Ockupation som faktum inte skedde och det står mycket tydlig argumenterad i din käraste wikipedia som jag tycker överhuvudtaget är historiska gulatidningen.
Citera
2007-07-10, 11:37
Medlem
illums avatar
Massvis av OT raderat. // Mod
Citera
2007-07-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Nej, det är du som har fel. Det är BARA estlands syn på saken och aldrig ska bli sanningen oberoende på hur mycket antirysk skisnack de sprider i massmedia. Ockupation som faktum inte skedde och det står mycket tydlig argumenterad i din käraste wikipedia som jag tycker överhuvudtaget är historiska gulatidningen.
Om du inte förstår vad jag menar, så ska jag klargöra. Noterna 3-12, som är knutna till stycket om den sovjetiska ockupationen, refererar till icke-estniska författare och källor.

Vad är en oberoende källa för dig då? Var vänlig och framställ material som stärker din syn på saken, helst med källkritikens yxa i bakhuvudet .
Citera
2007-07-10, 18:16
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Om du inte förstår vad jag menar, så ska jag klargöra. Noterna 3-12, som är knutna till stycket om den sovjetiska ockupationen, refererar till icke-estniska författare och källor.

Vad är en oberoende källa för dig då? Var vänlig och framställ material som stärker din syn på saken, helst med källkritikens yxa i bakhuvudet .

Jo, det står mycket tydlig skrivet i din wikipedia att estnisk regering och estnisk folk bestämmde helt frivillig att bli en del av soviet: varsagod kära soldater, här får ni kram, här får ni blommor och kyss på Stalins ahsley, här får ni eesti regeringens officiellt beslut som består av bara etniska ester om att vi vill bli en del av ussr! Gratis och tack att ni kom!
Citera
2007-07-10, 19:12
Medlem
Asså vill inte blanda in mig i diskussionen, men till Er alla som jämt och ständigt skall tjafsa om deporteringarna så är faktat att det deporterades 20-30 tusen som max från Estland under sovjetisk styre... Det finns källor på sånt.

Så det inte direkt några folkförflyttningar vi snackar om här, var man antosovjetisk, under den tiden, så fick man gratis resa och många tillfällen att tugga björkbark i Sibirien resten av livet som konsekvens. Var inte bara ester som drabbades av det här...

Säger sig självt att om man var aktiv inom estniska SS-polisförband under kriget skulle man skatta sig lycklig över att ha hamnat i sibirien och inte i avfallsgrop med 9 gramm bly i pannan.

Sedan om man är någorlunda intresserad av historia, så kan man få reda på att Stalin intog Baltikum andra gången med medgivande av Churchill och Roosevelt.

Stalin ville ha nya områden och dem andra herrarna ville få bort tyskarna ur baltikum för att inte störa det planerade landstigningen för att befria Europa.
Citera
2007-07-10, 19:49
Medlem
Sentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerous
Asså vill inte blanda in mig i diskussionen, men till Er alla som jämt och ständigt skall tjafsa om deporteringarna så är faktat att det deporterades 20-30 tusen som max från Estland under sovjetisk styre... Det finns källor på sånt.

Så det inte direkt några folkförflyttningar vi snackar om här, var man antosovjetisk, under den tiden, så fick man gratis resa och många tillfällen att tugga björkbark i Sibirien resten av livet som konsekvens. Var inte bara ester som drabbades av det här...

Säger sig självt att om man var aktiv inom estniska SS-polisförband under kriget skulle man skatta sig lycklig över att ha hamnat i sibirien och inte i avfallsgrop med 9 gramm bly i pannan.

Sedan om man är någorlunda intresserad av historia, så kan man få reda på att Stalin intog Baltikum andra gången med medgivande av Churchill och Roosevelt.

Stalin ville ha nya områden och dem andra herrarna ville få bort tyskarna ur baltikum för att inte störa det planerade landstigningen för att befria Europa.

1. 20-30 tusen MINST. De enda som med hade möjlighet att räkna efter var Sovjet.

2. De som samlades in var "antisovjetiska" så tillvida att en politisk kommisarie valde ut folk för att fylla sin kvot. Det skedde inga granskningar, folk plockades godtyckligt. Det fanns vissa listor, men utan tillsyn gick det ta vem som helst.

3. Churchill och Roosevelt var allierade med Stalin mot Tyskland. Skulle de ha motsatt sig att Sovjet drev tillbaka den tyska armén under pågående världskrig? De efterföljande 46 åren till 1991 var det ingen västmakt som accepterade Sovjets ockupation.

Sen vill även jag hålla med om att inte bara ester led under sovjet. Men det är Estland som avhandlas här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in