2007-07-09, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av Smalltimemike
Kompis, jag pratar om både ockupation och tortyr. Ja, det tortyr att bränna försvarslösa människor. Varför undrar du? Har du ingen humanism kvar i i dig som får dig att förstå det?
Jag antar att du menar när estland släppte in sovjet 1939 när du talar om frivillighet? Rent militärt så gjorde de såklart rätt i att släppa in dem, för annars hade de blivit invaderade precis som finland, vilket de inte skulle kunnat förhindra på nåt sätt.
Detta hindrade inte Sovjet ifrån att börja deporteringarna och avrättningarna av folk som de ansåg utgöra ett hot i dessa länder som gett upp sin självständighet. Och allt detta INNAN balterna gick med som FRIVILLIGA i SS i kriget mot sovjet efter att tyskarna kört ut röda armén ifrån baltikum.
Röda armén TVÅNGSREKRYTERADE däremot nästan alla de kunde få tag på i dessa länder när de runt 1944 intog länderna på nytt.
Jag antar att du menar när estland släppte in sovjet 1939 när du talar om frivillighet? Rent militärt så gjorde de såklart rätt i att släppa in dem, för annars hade de blivit invaderade precis som finland, vilket de inte skulle kunnat förhindra på nåt sätt.
Detta hindrade inte Sovjet ifrån att börja deporteringarna och avrättningarna av folk som de ansåg utgöra ett hot i dessa länder som gett upp sin självständighet. Och allt detta INNAN balterna gick med som FRIVILLIGA i SS i kriget mot sovjet efter att tyskarna kört ut röda armén ifrån baltikum.
Röda armén TVÅNGSREKRYTERADE däremot nästan alla de kunde få tag på i dessa länder när de runt 1944 intog länderna på nytt.
Och? Alltså vad pratar du om? Du pratar hela tiden om något annat.
Snälla du, du vet inte hur det var, låt oss snacka lite om din favorit år 1939 som du tycker så mycket att prata om. Då kunde inte USSR soldater ens prata eller gora något mot civil befolkning. Det var förbjudet att på något sätt påverka estlands interna affärer. Vilken ockupation när armen inte kan ens komma i närhet till civil befolkning eller påverka regeringens beslut? Och beslut som fattades av estniska regering var förljande: Samarbeta med Hitler och stödja honom på alla möjliga sätt.
Tror du att Amerikansk president Rosevelt skulle vara snäll mot nazistska anhängare? Aldrig. Låt mig påminna dig om koncetrationskamp för japaner i USA. Så varför snackar du skit om Stalin och USSR då? Enligt dig är det felaktig att anhålla nazister.
Vilken ockupation pratar du om? Esterna välkomnade sovietska soldater med blommor och glädje. De själva bestämde att bli en del av soviet. Ingen tvingade dem.