Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Ja, det måste du faktiskt. Du medger att du hellre offrar EN annan mot en familjemedlem. När blir brottet värre?
Ok. Jag skriver det här igen: Givetvis tar man med sina personliga känslor i ett sådant här dilemma. Om det stod mellan min mor och en främling hade jag givetvis valt att min mor får leva och främlingen dö. Samma sak med mitt barn. Förmodligen även om det var
tio främlingar på spel. Men nu rör det sig inte om 1 eller 10, nu rör det sig om en hel kontinent. Och, som jag också har skrivit åtskilliga gånger, var gränsen går kan väl för Guds skull ingen svara på - men det är en självklarhet att 900.000.000 människor går långt över den.
Citat:
Innan tyckte jag bara att du var ungdomligt naiv, nu bara korkad faktiskt. Vad i hela fridens namn har allt detta med saken att göra? Att man gör ALLT för sina barns välmående är väl inte samma sak som att vara en arrogant armbågsknuffare.
Ironiskt nog så handlar det uppenbarligen inte om ditt barns välfärd, utan om din egen tillfredsställelse. Ni/du säger att anledningen till varför ert barn skulle få överleva framför en
miljard människor, är för att ni inte känner främlingarna i Afrika men älskar era barn. Det handlar därför inte, på något plan, om att barnet förtjänar livet eller förtjänar det
för att det är ett barn/ditt barn - det handlar
bara om dina personliga känslor. Anledningen till varför du svarar som du gör är för att du anser att svaret hade tillfredsställt
dig mest.
Med den logiken i ryggen, agerar du likadant i andra situationer?
Citat:
Du måste få in i din skalle att detta över huvud taget inte har med människors lika värde, moral eller avsaknad av samvete. Ditt förnuft kommer säkerligen alltid att råda, men dina värderingar kommer att uppdateras, det garanterar JAG, och jag vet att jag har rätt! Bara en förälder förstår detta.
Ni rättfärdigar en åsikt som är grundat i mål om personlig tillfredsställelse.
Citat:
Två båtar håller på att sjunka, det behövs dra åt en mutter i botten på båten för att den inte ska ner havet och döda alla. I den ena vet du att det finns 10.000 människor du aldrig har mött. I den andra "bara" ditt barn. Till vilken båt simmar du med din skiftnyckel?
Ingen aning. Hade det däremot varit samma förutsättningar men med 900.000.000 människor i den ena båten och mitt barn i den andra så hade jag inte tvekat. För den sakens skull betyder det inte att jag inte hade ångrat mitt barns död eller att jag inte hade mått dåligt över det efter.
Jag uppmärksammar Ers/Roccs post (som ignorerades):
[#786]