Du hade inte behvt stlla en sn korkad frga om du hade lst de senaste sidorna i trden innan du postar.
Ovanstende skribent r den idiot som kallar alla fr morallsa monster och idiotiskt pack. Ovanstende skribent r den person som inte kan diskutera andra mnniskors sikt utan bara attackerar dessa med glpor.
Ovanstende skribent r den person som inte tillfr trden ett skit, frutom att svara att folk r idioter. Drfr r ovanstende skribent en idiot.
Se det s hr, om du r ute och kr och krockar med en bil och bda bilarna brjar brinna och det var 3 spdbarn i mtande bilen och 1 vuxen som kr och du har samma antal passagerare i samma lder. Om du visste att 1 familj kommer att d om du rddar den ena vilken familj skulle du d rdda livet p?
Svara p den du?.
r du pantad eller? Det dr r ju ett helt annat scenario. Hur jag n vljer kommer lika mnga personer att d. Om vi istllet tergr till scenariot i trdstarten s kan antingen en miljard mnniskor d, eller en mnniska, beroende p hur jag vljer. Hyfsat annorlunda jmfrt med ditt scenario eller tycker du inte det sjlv?
r du pantad eller? Det dr r ju ett helt annat scenario. Hur jag n vljer kommer lika mnga personer att d. Om vi istllet tergr till scenariot i trdstarten s kan antingen en miljard mnniskor d, eller en mnniska, beroende p hur jag vljer. Hyfsat annorlunda jmfrt med ditt scenario eller tycker du inte det sjlv?
Ha ha jag r definitivt inte pantad. Tycker bara att det r intressant att du vljer att dda ditt egna ktt och blod fr att rdda ngot som r utom rddning. Afrikanerna frgr sig sjlva s gott det bara gr. Lt dom utrotas i sin maka takt. Skulle en miljard d skulle du nd ha gjort vrlden en stor tjnst.
Frstr mig inte p ditt patetiska tnkande, naturligtvis gr fortplantning och instinkten att se till att sin avkomma verlever strre n att hjlpa ett verbefolkat jordklot.
Phu, vilken tur. Du har skojat med mig hela tiden allts? Snyggt.
Citat:
Tycker bara att det r intressant att du vljer att dda ditt egna ktt och blod fr att rdda ngot som r utom rddning. Afrikanerna frgr sig sjlva s gott det bara gr. Lt dom utrotas i sin maka takt. Skulle en miljard d skulle du nd ha gjort vrlden en stor tjnst.
Frstr mig inte p ditt patetiska tnkande, naturligtvis gr fortplantning och instinkten att se till att sin avkomma verlever strre n att hjlpa ett verbefolkat jordklot.
Frr hundra r sedan svalt svenskar till dds och mumsade p barkbrd. En tredjedel flydde landet. Hur fan kan du sga att Afrika inte har en framtid? Visste du att Afrika har ver 6% tillvxt per r? Att medelinkomsten i Afrika r hgre n i Indien?
Om nu jordklotet r verbefolkat, varfr ska en pissig ignorant liten tnt till mnniska som du verleva?
namram och TheGoodDoctor, jag har inga problem med att ni hellre frintar era nra och kra n ett strre antal oknda. Men att ni ska idiotfrklara alla andra och klassa oss som onda och hjrtlsa tyder p en stor trngsynthet. Eller s trollar ni bara.. Hoppas det nstan..
Det enda vettiga ni har att komma med r att 1'000'000'000 r strre n 1. Ni kanske ska frska briljera i mattematikforat istllet? Jag r sker p att ni fr strre framgng dr n hr.
Fem myror r fler n fyra elefanter, men nog fan hade jag ddat myrorna om jag var tvungen att vlja.. (Ja, detta var nn slags halvkass metafor som inte har srskilt mycket med topic att gra)
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Om nu jordklotet r verbefolkat, varfr ska en pissig ignorant liten tnt till mnniska som du verleva?
For the record: Jag r sjlv osker p vad jag skulle vlja om jag stlldes infr situationen att vlja mellan mitt barn och en miljard mskor. Spontant rddar jag mitt barn, men samtidigt r det inte ett beslut man fattar med ngra minuters betnketid och jag tnker inte sitta och grubbla p ett hypotetiskt problem i flera dagar.
Undrar en sak... Ni som skulle offra ert eget barn. Hur motiverar ni eg detta frutom att hnvisa till "sunt frnuft" eller "att det fr fan finns grnser" eller att "1 miljard mskor r mnga fler n 1 mska". Allts bygger ni er uppfattning p pliktetik eller handlar det om ngn slags utilitaristisk utrkning av den totala lyckan/lidandet? Eller ngt annat?
(Hehe, vilken klassiker att som svar lnka till en retorik-sida. )
Phu, vilken tur. Du har skojat med mig hela tiden allts? Snyggt.
Frr hundra r sedan svalt svenskar till dds och mumsade p barkbrd. En tredjedel flydde landet. Hur fan kan du sga att Afrika inte har en framtid? Visste du att Afrika har ver 6% tillvxt per r? Att medelinkomsten i Afrika r hgre n i Indien?
H h ja ja.....
Vad r ditt problem? Har du ngot emot mig som person s skicka PM istllet fr att frstra trden. Kan du inte hantera fakta att du r svag som skulle offra ditt barn? jag tror inte att du har egna barn, fr hade du haft det s skulle du inse ganska fort vilka otroligt starka knslor man fr fr sina barn.
Det mest fundamentala i biologin r ju att skydda den egna avkomman och se till att den verlever och blir spass stark att den klarar sig sjlv.
S ja kom nu med lite vettiga argument din svaga mnniska varfr du skall utplna ditt eget barn istllet fr 1 miljard som garanterat skulle gra detsamma som mig. Fan inse att du r lurad om du tror att vrlden r god. 80-90% skulle trycka p knappen ven om det hade varit det motsatta att negrerna skulle haft samma val.
Det handlar om verlevnad, vad r det som r s svrt att greppa?
Vad r ditt problem? Har du ngot emot mig som person s skicka PM istllet fr att frstra trden. Kan du inte hantera fakta att du r svag som skulle offra ditt barn? jag tror inte att du har egna barn, fr hade du haft det s skulle du inse ganska fort vilka otroligt starka knslor man fr fr sina barn.
Jag har inget emot dig som person, dremot r jag trtt p skiten du spottar ur dig med hjlp av ditt tangentbord. Jag tvivlar inte en sekund p att du inte r en dag ver 18 r om du nu r s gammal.
Citat:
Det mest fundamentala i biologin r ju att skydda den egna avkomman och se till att den verlever och blir spass stark att den klarar sig sjlv.
Snlla, blanda inte in sn jvla skit i det hr. r du nn jvla gorilla som springer omkring och pissar in revir ocks? Vi r tnkande mnniskor, ok? Men du skulle vl helt serist sl ihjl 15 oknda spdbarn fr att rdda livet p din 80-riga demente farmor eller?
Citat:
S ja kom nu med lite vettiga argument din svaga mnniska varfr du skall utplna ditt eget barn istllet fr 1 miljard som garanterat skulle gra detsamma som mig. Fan inse att du r lurad om du tror att vrlden r god. 80-90% skulle trycka p knappen ven om det hade varit det motsatta att negrerna skulle haft samma val.
Det handlar om verlevnad, vad r det som r s svrt att greppa?
Hur andra skulle gra i samma situation r fullstndigt irrelevant. Att du frsker anvnda det i din argumentation r patetiskt.
Skulle frresten vara intressant att f dina kommentarer till detta inlgg:
Jag ser det ocks som en vervgning av lidande.
Frst tar vi livet av 900 000 000 mnniskor. Detta orsakar inget lidande fr dem sjlva om vi frestller oss att de bara frsvann och var omedvetna om att de skulle d just d innan de dog. MEN, de ca 900 000 000 mnniskorna i Afrika har kopplingar till hundratals miljoner mnniskor i vriga vrlden. 900 000 000 mnniskors dd skulle orsaka ett enormt lidande som r svrt att frestlla sig. Mdrar skulle frlora sina sner, syskon skulle frlora syskon och s vidare.
Jag frstr inte hur man kan tycka att ens eget lidande och ens slktingars lidande kan g fre allt lidande som skulle uppst om man tog livet av 900 000 mnniskor.
Ni som vljer att dda hela Afrika, fr jag frga hur ni ser p lidande? Varfr tror ni att man avrttar mnniskor i USA genom injektion istllet fr att slnga en stor sten i skallen p de ddsdmda? Varfr vill ni maximera lidandet istllet fr att minimera det?
Jag knner p mig att de flesta som svarar Afrika i trden r precis den typ av mnniskor som skulle kliva p andra mnniskors kroppar och stampa ner folk fr att komma ut frn en sjunkande frja istllet fr att frska hjlpa s mnga som mjligt att rdda sina liv.
Eller lt mig gra en annan jmfrelse. Du och din familj ker p en frja som hller p att sjunka i en storm. Livbtarna hller p att fyllas med mnniskor och den sista livbten r proppad med barn och vuxna som r p vg att lmna bten. Du ser d din chans och vlter sonika hela livbten s att alla drattar i det iskalla vattnet och avlider. Sedan kliver du i dr med din familj. S ser jag ungefr p era resonemang.
Varfr vill du maximera lidandet nr du kan minimera det?
Varfr vill du maximera lidandet nr du kan minimera det?
Man minimerar ju sitt egna lidande.. Varfr sknker inte du 80% av alla dina pengar till fattigt folk i afrika? Visst, du lider kanske en gnutta nr du fr ta ur sopor.. men dina pengar minskar lidandet fr kanske 100 personer dr borta. N? Va? Va? Va?
r du en sdan ond jvla hitler att du bryr dig frst och frmst om dig sjlv? Fyfan fr dig din jvla sten.
namram och TheGoodDoctor, jag har inga problem med att ni hellre frintar era nra och kra n ett strre antal oknda. Men att ni ska idiotfrklara alla andra och klassa oss som onda och hjrtlsa tyder p en stor trngsynthet. Eller s trollar ni bara.. Hoppas det nstan..
Det enda vettiga ni har att komma med r att 1'000'000'000 r strre n 1. Ni kanske ska frska briljera i mattematikforat istllet? Jag r sker p att ni fr strre framgng dr n hr.
Lt oss gra en liknelse som du kanske frstr. Framfr dig har du din son, och till hger om honom har du fem tusen helt oskyldiga barn i samma lder. Du har nu valet att antingen lta din son d en smrtfri dd, eller s mste du sticka knivar i de andra barnen och tortera dem lngsamt tills de dr en plgsam dd. Detta scenario r hyfsat jmfrbart med lidandet du orsakar nr du mrdar en miljard kontra lidandet som genereras av att din son dd. Hur skulle du vlja?
Citat:
Fem myror r fler n fyra elefanter, men nog fan hade jag ddat myrorna om jag var tvungen att vlja.. (Ja, detta var nn slags halvkass metafor som inte har srskilt mycket med topic att gra)
Haha, det var nog den smsta liknelsen jag lst p lnge. Fullstndigt obegriplig.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!