Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-07, 00:05
  #13
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är nämligen inte bara produktion av XBox och sportbilar som bidrar till koldioxidutsläpp utan även en hel del annat - som råkar vara centrala för vår överlevnad.
Helt korrekt. Boskap står t.ex. för mer växthusgas (omräknat till motsvarande koldioxidutsläpp) än ALL transport tillsammans (bilar, lastbilar, flyg, färjor, tåg osv). Dessutom släpper boskap ut enorma mängder ammoniak.
Vill du värna om miljön? Skippa att åka kollektivt, bli vegitarian istället!
2007-07-07, 00:10
  #14
Medlem
Vintersömns avatar
Han har helt fel. Av den anledningen att det finns ett mycket värre hot mot vår miljö än någon fånig växthuseffekt. Det finns massor med asteroider där ute i rymden som bara väntar på att träffa och förinta oss. Att då slösa resurser på någon larvig klimatgrej är ofattbart dumt. Självfallet måste väl att våra pengar på super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar istället för global uppvärmning vara det självklara valet! Låt mig förklara med en ruta:

Kod:
\|J|N|
1|a|b|
2|c|d|

Där
1 = Asteroid träffar inte
2 = Asteroid träffar
J = Vi spenderar våra pengar på super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar istället för global uppvärmning
N = Vi spenderar pengarna på global uppvärmning istället för asteroidförsvar

a = Vi förlorar massa pengar och skapar global depression och jorden värms
b = Vi klarar oss fint
c = Vi förlorar en massa pengar och skapar global depression och jorden värms men klarar oss från asteroiden
d = Jorden går under, allt liv utplånas och jorden är en död stenklump täckt med lava och aska.

Nu är det så att jag har tagit worst case scenarios på alla fyra. OK, det är en förenkling men ni kan prova göra den själv. Så, vi kan inte påverka om det blir rad 1 eller rad 2. Det enda vi kan göra är att välja kolumn J eller kolumn N. För mig är valet självklart. Konsekvenserna av att välja N - att spendera pengarna på global uppvärmning istället för super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar - är ju så ohyggligt mycket mer fruktansvärda att vi inte har råd att chansa! Självfallet är det super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar som gäller. Eller för att uttrycka det i PerArnolds ord: "Vi ska göra vad som krävs, hellre för mycket än för lite. Om vi så måste ta vår livsstil halvvägs tillbaka till stenåldern så är det värt priset om vi lyckas hålla planeten vid liv. Det är min åsikt."

Min hemläxa till trådskaparen är: Håller mitt argument? Bör vi inte skita i klimatet och satsa på super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar istället? Om inte, vad är det för fel i mitt argument? Finns samma fel i film-snubbens argument?
2007-07-07, 00:11
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Helt korrekt. Boskap står t.ex. för mer växthusgas (omräknat till motsvarande koldioxidutsläpp) än ALL transport tillsammans (bilar, lastbilar, flyg, färjor, tåg osv). Dessutom släpper boskap ut enorma mängder ammoniak.
Vill du värna om miljön? Skippa att åka kollektivt, bli vegitarian istället!

Jag är vegetarian sedan sex år tillbaka, människan behöver inte kött för att överleva, det resursslöserier som dessa som vi mycket väl kan offra.
2007-07-07, 00:25
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Min hemläxa till trådskaparen är: Håller mitt argument? Bör vi inte skita i klimatet och satsa på super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar istället? Om inte, vad är det för fel i mitt argument? Finns samma fel i film-snubbens argument?

Jag tycker visserligen att ett asteroidhot inte låter riktigt lika sannolikt, och det grundar jag på att det vad jag vet inte har träffat jorden någon asteroid på typ några miljoner år. Inte av den storleken som skulle orsaka hela jordens eller mänsklighetens undergång. Så nej, miljöfrågan känns mer aktuell. Men när vi löst den så kan vi nog bygga oss ett missilförsvar. För säkerhets skull.
2007-07-07, 02:04
  #17
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Jag är vegetarian sedan sex år tillbaka, människan behöver inte kött för att överleva, det resursslöserier som dessa som vi mycket väl kan offra.
Off-topic: jag va vegetarian under en tid tidigare i mitt liv, men det kändes inte naturligt att hela tiden gå och tänka på att få i sig tillräckligt med protein.
2007-07-07, 06:32
  #18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersömn
Han har helt fel. Av den anledningen att det finns ett mycket värre hot mot vår miljö än någon fånig växthuseffekt. Det finns massor med asteroider där ute i rymden som bara väntar på att träffa och förinta oss. Att då slösa resurser på någon larvig klimatgrej är ofattbart dumt. Självfallet måste väl att våra pengar på super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar istället för global uppvärmning vara det självklara valet! Låt mig förklara med en ruta:

Kod:
\|J|N|
1|a|b|
2|c|d|

Där
1 = Asteroid träffar inte
2 = Asteroid träffar
J = Vi spenderar våra pengar på super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar istället för global uppvärmning
N = Vi spenderar pengarna på global uppvärmning istället för asteroidförsvar

a = Vi förlorar massa pengar och skapar global depression och jorden värms
b = Vi klarar oss fint
c = Vi förlorar en massa pengar och skapar global depression och jorden värms men klarar oss från asteroiden
d = Jorden går under, allt liv utplånas och jorden är en död stenklump täckt med lava och aska.

Nu är det så att jag har tagit worst case scenarios på alla fyra. OK, det är en förenkling men ni kan prova göra den själv. Så, vi kan inte påverka om det blir rad 1 eller rad 2. Det enda vi kan göra är att välja kolumn J eller kolumn N. För mig är valet självklart. Konsekvenserna av att välja N - att spendera pengarna på global uppvärmning istället för super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar - är ju så ohyggligt mycket mer fruktansvärda att vi inte har råd att chansa! Självfallet är det super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar som gäller. Eller för att uttrycka det i PerArnolds ord: "Vi ska göra vad som krävs, hellre för mycket än för lite. Om vi så måste ta vår livsstil halvvägs tillbaka till stenåldern så är det värt priset om vi lyckas hålla planeten vid liv. Det är min åsikt."

Min hemläxa till trådskaparen är: Håller mitt argument? Bör vi inte skita i klimatet och satsa på super-missil-kärnvapen-asteroidförsvar istället? Om inte, vad är det för fel i mitt argument? Finns samma fel i film-snubbens argument?

Vad kan man säga? Fenomenalt resonerande och till synes oklanderlig logik.

Jag skulle nog vilja säga följande för att summera hela problematiken: "Världens undergång, lika gammal som människan själv"

Problemet ligger i all domedagsromantik som gör att folk missar vettigare problem och glömmer bort att åtgärda de saker som faktiskt märks i vardagen. Vill vi rädda människoliv så vore AIDS-bekämpning mycket effektivare. Vill man rädda miljön så kan man göra insatser för skogsplantering. Men nu när hela klimatet har blivit en fiende som håller hela jorden under hot duger inte längre sådana saker, utan det ska vara extraordinära insatser istället.
2007-07-07, 12:54
  #19
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Nej, han gör många fel och hela hans argumentation är väldigt naiv.
Han glömmer saker som:
* GW kanske inte är skapat av människor
* Att bara slänga pengar på ett problem garanterar inte att lösa det
* GW kanske inte går att stoppa oavsett vad som görs

Glömde du titta på länken?
2007-07-07, 15:15
  #20
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Då kommer ju genast frågan "VAD ska vi göra åt det?". På den punkten tenderar ju vetenskapsmän och miljöpartihippies ha väldigt olika åsikter. När man snackar med forskare som är insatta i miljö och energifrågor rullar dom ju runt på golvet och skrattar om man nämner saker som lågenergilampor, solceller, källsortering, etanolbilar osv. Saker som brukar vara dom populäraste alternativen för beslutsfattarna och tyckarna i medierna.

Vilka forskare har du pratat med? Formodligen ingen antar jag.

Det finns nog inte en forskare som skulle skratta åt lågenergilampor eller solceller. Ingen seriös iallafall.
2007-07-08, 10:44
  #21
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ett par stora fel:

* De ekonomiska konsekvenserna bör bli tämligen likartade oavsett om klimatförändringen är sann eller ej. Det innebär att rutan längst nere till vänster (vi agerar för att stävja ett miljöhot som visar sig vara sant) skulle innebära samma negativa sidor som rutan ovanför. M.a.o ingen leende gubbe någonstans i den vänstra kolumnen.

Jag håller med att det inte borde vara så stora skillnader på dessa två rutor. Däremot tycker jag att det skall vara leende gubbar i båda rutorna. Räddningen för oss ligger i att det satsas mycket pengar på alternativa drivmedel, solenergi, energieffektivisering, .... En massa åtgärder som vi ändå måste göra senare. Kol/olja/gas kommer att ta slut vare sig vi vill eller ej. (Frågan när finns i en annan tråd.) Dvs om vi ställer om nu så kan vi spara en del olja som kan användas till att göra plastsaker av. Detta kan bli mycker värdefullt.

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
* "Worst case scenariot" i den vänstra kolumnen bortser från vad som faktiskt skulle kunna ske om den globala ekonomin verkligen går åt skogen. Någon skrev det i kommentarerna på sidan, men miljontals människor skulle mördas för mat/kläder. Ett tredje världskrig skulle med stor sannolikhet bryta ut etc etc... Om "Worst case scenariot" i den högra kolumnen är så extremt det kan bli bör även motsvarande scenario i den vänstra kolumnen vara det. I de fallen vete katten om scenariot längst uppe till vänster är att föredra före scenariot längst nere till höger (då vi åtminstone har hyfsat stabila politiska och ekonomiska förutsättningar då katastrofen slår till).

Sluta överdriva. Inte skulle tredje världskriget starta för att världens länder bestämmer sig för att bekämpa miljöproblemen.
2007-07-08, 10:55
  #22
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Man kan lätt lägga hundratals gånger hela jordens BNP på motåtgärder utan att göra någon skillnad.

Obildat skitsnack!

Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Historiskt sett så har det alltid varit teknikutveckling och vetenskap som drivit oss framåt genom de problem som människan utsatts för, inte en frivillig försämring av levnadsstandarden. Med 6 miljarder människor på jorden och där bara en minoritet har det så gott ställt att dom ö.h.t. kan tänka sig göra (små) uppoffringar så är det bokstavligt talat en droppa i havet.

Om inte folk som du bytar inställning till vetenskapen så är det slut med utvecklingen. I stort sätt all vetenskap säger att vi har AGW emn det skiter du i.

Att energieffektivisera, bygga ut solenergin, bygga ut vindkraften, innebär inte försämrad livskvalitet. Alla åtgärder innebär inte försämrad livskvalitet.

Att inte alla vill göra en uppoffring är enbart ett tecken på att de folkvalda måste agera.

Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Lika säkert så kommer trädkramarna fortsätta med sin manta "många bäckar små", men det är inget annat än ett välklingande ordspråk utan någon verklighetsförankring.

Med denna tummelitenattityd tycker jag att du skall fundera över följande.

1. Är det lönt att rösta i nästa val? Du har ju bara en röst. lönt? Är det din röst som får vågen att tippa över?

2. Kanske du kan börja snatta. Det är ju bara en person som gör det. Inte går ICA i konkurs för det, eller?

3. Är det lönt att du debatterar på FB? Du är ju bara en person.

Lika bra att du går och lägger dig igen.
2007-07-08, 11:00
  #23
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Det går att göra en hel del för att effektivisera vår värld vad gäller koldioxidutsläpp utan att folk ska behöva sätta livet till. Min tanke går inte ut på att offra liv utan livsstil till förmån för miljön, att offra liv till förmån för miljön är att dra frågan lite väl långt i nuläget.

Kan inte mer än hålla med. De som tror att AGW-teorierna är osanna tror att man måste offra adra människor för att "göra misstaget" att rädda miljön. En inget annat än löjlig åsikt.
2007-07-08, 11:01
  #24
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Helt korrekt. Boskap står t.ex. för mer växthusgas (omräknat till motsvarande koldioxidutsläpp) än ALL transport tillsammans (bilar, lastbilar, flyg, färjor, tåg osv). Dessutom släpper boskap ut enorma mängder ammoniak.
Vill du värna om miljön? Skippa att åka kollektivt, bli vegitarian istället!

Bra lösningar faktikt. Vi äter för mycket kött i väst.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback