Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Inte alls, men vi behöver ingen importerad befolkningstillväxt för det.
Vi kan göra barn själva. Själv har jag sex. (Barn alltså).
Uppenbarligen är inte alla lika kåta som du Aake. Det är nämligen ett uppenbart befolkningsunderskott inom vissa demografiska grupper som INTE möter de nya kraven på arbetskraft för att säkerställa en hög produktion inom servicesektorn. Således behöver vi visst importerad befolkningstillväxt om vi vill öka tillväxten på det sättet. Och det vill du väl?
Citat:
Jag föreställer mig att det är lättare att omskola svenska 50-åringar än att lära "boysen i hooden" att tala svenska och läsa och skriva begripligt, Ännu svårare är nog att få dem att passa tider.
Då lider du av en vanföreställning. Den 50-årige fabriksarbetaren kommer ha uppenbara problem med mycket av den nya teknik som används inom t.ex it-branschen för att inte säga skyhög sjukfrånvaro och garanterat högre lönekrav. Det är billigare - och sannolikt mer sympatiskt - att förtidspensionera honom istället och låta en ung invandrare jobba och bidra med skattepengar istället.
Citat:
Statistik på arbetslösheten/bidragsberoendet i förorterna klarar du säkert att googla fram själv.
Den finns där och är förfärande.
Nu var ju min fråga om arbetslösheten i Rosengård är ett bevis på att invandrare är oanställningsbara, inte hur stor arbetslösheten var.
Citat:
Och jag tror att det är få arbetsgivare i Sverige som har någon användning för språkförbistrade, icke självgående analfabeter även inom typ städeri och gatsopning just pga rationalisering och automatisering, man måste kunna läsa arbetsbeskrivningen, skriva tidrapporter, följa givna miljö- och andra regler, läsa manualer till de maskinredskap de skall använda osv osv.
Jo, att du tror detta vet vi ju, men du kan inte styrka det med någonting som påminner om fakta eller underlag, eller hur?