Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jag har spelat allt. Från M59 till idag. Nej, som du läser i min post tycker jag inte alltid att det största är det bästa. WoW har en stor fanbase för att de är bäst. Marknadsföring har haft väldigt liten påverkan för WoWs framgång. Din tråd handlar om ifall WoW har förstört MMOs.
WoW har gett oss:
- Marknaden har växt med 10 750 000 kunder.
- Unga människor läser till programmerare och grafiker inom dataspel.
- Bra programmerare som tidigare skydde dataspel och ville jobba med robotar i bilfabriker vill nu jobba i spelbranschen.
- Riskkapital och investerare skjuter in pengar i branschen som aldrig förr.
- Media skriver massvis om spel.
- Dataspel har kommit ut ur pojkrummet och blivit en accepterad produkt.
- Alla känner någon som spelat WoW. Frågar du om de spelade UO vet de inte vad det är. Är det ett barnspel?
Allt detta är till 100% inte WoWs förtjänst med till 95%.
Orginal WoW är den bästa online världen som någonsin skapats. Efter det gjorde de några misstag tycker jag personligen men de är fortfarande obesegrade.
Har du INGA argument alls för att WoW skulle ha en negativ inverkan på marknaden mer än att du spelade UO och det var enligt dig PERSONLIGEN bättre? Bevisligen håller mer än 11 miljoner människor inte med dig.
Tror du verkligen att det bara fanns 250 tusen kunder innan WoW? Det var nog det mest löjliga jag har hört. Du menar att det är WoWs förtjänst att människor läser till programmerare?
Du menar att bra programmerare helt plötsligt börjar vilja designa spel pga WoW? Varför?
Investerare är inte alltid av godo, det fick Warhammer erfara. Sätter man in pengar vill man också bestämma, det innebär att försöka göra så mycket som möjligt för att tjäna så bra som möjligt. Spelkvaliteten får lida.
Media som du säger har bara skrivit om negativa saker i stort sätt om spel, inte speltidningar dock.
Dataspel är inte en direkt accepterad produkt, och det är knappast WoW's förtjänst att mer spelar idag.
Alla känner någon som har spelat WoW, är detta en bra sak eller?