Skojar du? Enligt min mening räddade WoW hela genren. Tidigare var rollspel något som töntar utan liv och massor med fritid ägnade sig åt. WoW gjorde mmorpg:s till en folkrörelse, nästan. WoW gjorde mmorpg:s mer användarvänliga och mer casual. Jag vet att fjollor som kallar sig "hardcore gamers" tycker illa om denna utveckling, men detta är givetvis framtiden, då dom flesta av oss har jobb, familj, barn, skola, kompisar, flickvänner, etc.. kort sagt, ett liv. Ni hardcore-gossar får snällt sitta och runka hemma i garderoben till gamla minnen.
Det är roligt att du för bara några veckor sedan förebrådde mig för att jag var kritisk till WAR, nu avskyr du själv spelet som pesten. Det verkar som om jag slutade i tid.
Tack vare WoW kommer det nu fram fler och fler MMORPG:s som svampar ur jorden. Konkurrens är härligt. Visst är det många som härmar WoW:s vinnande koncept, inget fel med det. WoW har ju själv härmat andra rollspel. Det är svårt att vara originell i dagens värld, inte bara i spelbranschen. Det är likadant inom exempelvis musik- och filmbranschen.
Jag är övertygad om att det kommer att komma spel i framtiden som skiljer sig från WoW. Många är trötta på WoW (inte jag dock). Först dör dom dåliga Wow-klonerna. Sedan följer resten. Och när tillräckligt många är trötta, så kommer vi att få se nya titlar med nya idéer. Tekniken utvecklas ju också ständigt, vilket medför att spelskapare kan genomföra sina eventuella nya idéer på ett helt annat sätt. Så du behöver nog inte vara orolig.